اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌همایش ملی "خانواده اسلامی" در دانشگاه ملایر ـ 3

مدیر‌کل ‌فرهنگی وزارت علوم: اسلامی کردن ‌دانشگاه‌ها نیازمند ‌حرکت جهادی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ‌برای اسلامی کردن فضای خانواده و دانشگاه همتی فراگیر و حرکتی جهادی نیاز است.

مدیر‌کل ‌فرهنگی وزارت علوم: اسلامی کردن ‌دانشگاه‌ها نیازمند ‌حرکت جهادی است

به گزارش فارس از ملایر، جلیل دارا در همایش ملی خانواده اسلامی در دانشگاه ملایر با بیان اینکه رشد جامعه اسلامی باید مطابق با اندیشه‌های قرآنی و معارف اسلامی باشد، ابراز داشت: انسانی که در جامعه اسلامی رشد می‌کند باید مطابق با این اندیشه‌ها رشد کند و مقصودش رضایت الهی باشد و اگر جامعه از این اندیشه‌ها خارج شود جامعه به منزل و مقصد نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: نگاه یک انسان اسلامی باید به ابعاد جهانی باشد نه فقط به ابعاد داخلی بسنده شود و در این صورت است که رشد و بلوغ حاصل می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: خانواده اسلامی و دانشگاه اسلامی دو نهادی هستند که می‌توانند جامعه را به رشد و بلوغ برسانند و دانشگاه باید به این سمت حرکت کند که تربیت و اخلاق به صورت الگوی رفتاری در بین دانشگاه و خانواده درآید.

وی تصریح کرد: دانشگاه اسلامی باید علم را در تربیت انسان قرار دهد و به فرموده امام راحل (ره) دانشگاه باید تبدیل به کارخانه انسان‌سازی شود و این صحبت امام باید در دانشگاه‌های ما محقق شود.

دارا خاطرنشان کرد: در دانشگاه اسلامی یک عالم به معنای دانشمند کسی است که با آموزه‌های دینی سر و کار داشته باشد و علم را در ابعاد مختلف بنگرد و بالاترین سطح پیشرفت علمی ما در فضاهایی محقق می‌شود که تربیت و اخلاق اسلامی بشر را به تربیتی از نوع الهی برساند.

وی ابراز داشت: اگر دو حرکت در دانشگاه اتفاق بیفتد دانشگاه اسلامی می‌شود و آن دو اصلاح ظاهر و باطن دانشگاه است و در این راستا باید به دو سمت حرکت شود و اگر تنها به ظاهر یا برعکس به محتوا اهمیت داده شود آن موقع به مقصد نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: منابع اصلی ما قرآن و اهل بیت است و این دو باید در ابعاد روانشناسی و در قالب سخنرانی‌ها‌، کرسی‌های آزاد‌اندیشی، همایش‌ها برای دانشجویان بیان شود که در این زمینه باعث تقویت نیازهای روحی جوانان می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم اذعان داشت: برای اسلامی کردن فضای خانواده و دانشگاه همتی فراگیر و حرکتی جهادی نیاز است که این حرکت از سوی وزارت علوم چندین سال است که شروع شده اما تا رسیدن به مقصد فاصله زیادی داریم که باید در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به علوم انسانی توجه بیشتری شده است گفت: در شرایط کنونی که جامعه ما از سوی دشمنان مورد تهاجم فرهنگی و تهدیداتی قرار می‌گیرد و فضاهای مسموم سایبری برای از هم پاشیدن فضای سالم، تحول علوم انسانی می‌تواند به صورت یک حرکت دامنه‌دار ادامه یابد.

دارا افزود: امروز در کشورهای غربی شاهد از هم فروپاشی خانواده‌ها هستیم و دانشمندان غرب نیز با این روند مخالف‌اند و در صدد هستند بتوانند با این روند مقابله کنند که در این راستا می‌طلبد به موازین اسلامی اهمیت بیشتری داده شود.

وی اظهار داشت اگر امروز شاهد مشکل فرار مغز‌ها و نخبگان هستیم دانشگاه‌های غیر‌اسلامی نیز به خاطر فطرت پاک دانشمندان ایرانی از مغزهای کشورمان استفاده می‌کنند چرا که فطرت و روح دانشمندان اسلامی سالم است.

وی در ادامه بر ارتباط دو جانبه خانواده و دانشگاه تاکید کرد و گفت: پیوند بین دانشگاه و خانواده و استفاده از ظرفیت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد موازین اسلامی بین دانشجویان داشته باشد و ضروری است در این راستا خانواده‌ها و دانشگاه با تشکیل انجمنی در این راستا گام بر‌دارند.

دارا در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها نباید تنها به یک همایش ختم شود و به صورتی حرکتی دامنه‌دار در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی‌، نشست‌های مختلف و ... ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/‌ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول