اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بازدید از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی مطرح شد:

راه‌اندازی کتابخانه جامع فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

خبرگزاری فارس: جانشین رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از راه‌اندازی کتابخانه جامع فرهنگی از سوی این مرکز خبر داد و گفت: این کتابخانه پایگاهی است که کتاب‌های حوزه اسلام و انقلاب اسلامی در آن جمع خواهند شد.

راه‌اندازی کتابخانه جامع فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، جانشین رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این جلسه اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تسهیل دستیابی به متون اسلامی بوده که عمده فعالیت‌ها نیز در این راستا شکل گرفته است و تاکنون 20 هزار نسخه دیجیتال از آثار اسلامی تهیه و غنی‌سازی شده است.
وی با بیان اینکه در اغلب رشته‌های علوم اسلامی بر اساس نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای فعالیت‌های مختلف درحال انجام است، افزود: در حال حاضر بحث داده کاوی علوم اسلامی در مرکز تحقیقات کامپیوتری در قالب پروژه‌های مختلف در حال پیگیری است.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی در ادامه به راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی مرکز با 10 هزار کتاب اشاره کرد و گفت: در راستای استاندارد‌سازی کتابخانه‌های دیجیتال با فضا‌های جدید نیازمند کسب تجربه با نهاد‌های فعال در این زمینه هستیم.
وی استانداردهای فراداده‌ها، استانداردهای داده‌ها و استاندارد‌ها در تبادلات کتابخانه‌های دیجیتال را از نیاز‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری در فضای جدید کتابخانه‌ای دیجیتال عنوان کرد و خواستار کسب تجربه از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شد.
جانشین رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین از راه‌اندازی کتابخانه جامع فرهنگی از سوی این مرکز زیر نظر شورای فرهنگی خبر داد و افزود: این کتابخانه پایگاهی است که کتاب‌های حوزه اسلام و انقلاب اسلامی در آن تجمیع خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین هادی یعقوب‌نژاد در این دیدار با بیان اینکه امروز با توجه به فعالیت‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شاهد اقبال نهاد‌های مختلف به محصولات و تجربیات مرکز هستیم به تدوین اصطلاحنامه علوم اسلامی در مرکز اشاره و اظهار کرد: اصطلاحنامه‌ها، اصطلاحات هر حوزه معرفتی و روابط بین انها را مشخص کرده و در تدوین فرهنگنامه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که با وجود اطلاعات و دانش ناب اسلامی که داریم دارای نظام‌واره دانش نیستیم که مرکز در پی گام برداشتن در این مسیر است.
رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: این مرکز در دوران فعالیت‌های خود آثار ارزشمندی را تولید کرده است که با همکاری مشترک می‌توان آثار و برکات مفیدتری را به مخاطبان ارائه کرد.
وی خاطرنشان کرد: در کارهای خود باید همواره در راستای اسلام ناب، آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمود‌های مقام معظم رهبری گام برداریم.
عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید مفاهیم کتابخانه دیجیتال، فراداده و مفاهیم مرتبط به این حوزه به خوبی تبیین شود، گفت: باید ابتدا با درک درست مفاهیم یک برنامه گام به گام تدوین و در راستای این برنامه حرکت کرد.
وی ادامه داد: کتابخانه دیجیتال دارای مفهوم و محتوای گسترده است و یک سی‌دی یا پایگاه آفلاین را نمی‌توان کتابخانه دیجیتال دانست.
سید‌مهدی طاهری در ادامه افزود: هنوز نیازهای پژوهشگران حوزه علوم اسلامی را به درستی نمی‌دانیم که باید با شناخت نیاز‌های آنها به دنبال استاندارد‌ها گام برداریم.
در ادامه جلسه حاضرین به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص استانداردهای کتابخانه دیجیتال و همکاری مشترک در راستای کتابخانه‌های دیجیتال پرداختند.
 انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول