اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان:

وحدت حوزه و دانشگاه منشأ علوم جدید اسلامی است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند منشأ علوم جدید اسلامی باشد و ما را به رتبه نخست علمی جهان سوق دهد.

وحدت حوزه و دانشگاه منشأ علوم جدید اسلامی است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام علی‌رضا قربانی‌مبین ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان، با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه (27 آذرماه)، اظهار کرد: شاید در یک نگاه سطحی نامیدن یک روز با این عنوان، کافی باشد اما به واقع این گونه نیست چرا که امر وحدت بین دو نهاد حوزه و دانشگاه اصل مهمی است که باید در همه روزهای سال در جریان باشد.
وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو نهاد کارساز و کلیدی در اداره جامعه اسلامی هستند، گفت: باید در روند پیش‌روی و فعالیت این دو توجه خاصی شود که این مهم به درستی در نگاه شهید مفتح نمایان شد و با اینکه مدت کوتاهی از انقلاب اسلامی می‌گذشت اهتمام خود را به امر وحدت حوزه و دانشگاه معطوف کرد.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان ابراز کرد: پس از انقلاب اسلامی با توجه به اینکه بیشتر مبانی درسی در دانشگاه‌های ما غربی و بر مبنای دیدگاه ماتریالیستی غرب در حال پیش‌روی بود شهید مفتح حساسیت را درک کرد و دغدغه اینکه آینده نظام به دست چه افرادی و با چه بینش فکری می‌افتد، وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد تا از بسیاری از آسیب‌های به دور باشیم.
وی تصریح کرد: اکنون پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امر وحدت‌ بین حوزه و دانشگاه کهنه نشده و همچنان که مورد تأکید امام راحل(ره) بود مورد تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانات متعدد نیز قرار گرفته است چرا که رهبر معظم انقلاب نیز بر زوایای مختلف وحدت بین این دو نهاد همواره تأکید دارد.
قربانی‌ با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه تنها معطوف به روابط اجتماعی بین این دو نیست، متذکر شد: صرف این دیدگاه بسیار سطحی است چرا که این مسئله بسیار پیچیده و عمیق‌تر از این نکات است و نگاه ظاهری به آن باعث می‌شود که توجه به اصلاح اموری که سبب افتراق بین این دو می‌شود را نداشته باشیم.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تحول در علوم انسانی، عنوان کرد: حوزه و دانشگاه بیش از این باید در این زمینه کار کنند چرا که بسیاری از مبانی علوم انسانی کنونی با مبانی فلسفه غرب  شکل گرفته و نمی‌تواند جامعه اسلامی و معنوی درست کند و ما را به سمت قرب الهی سوق دهد.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان تأکید کرد: علوم انسانی کنونی به دلیل منشأ فلسفه غربی که دارند، جامعه را به سمت سکولاریزه شدن سوق می‌دهند و نقش دین را در جامعه حذف می‌کنند چرا که با مباحث ماتریالیستی عجین بوده و در راستای حذف دین از عرصه سیاست، تعاملات اجتماعی و اقتصاد گام برمی‌دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از علوم ما در کشور مشکل غربی و ماتریالیستی بودن دارند، گفت: در جامعه اسلامی با نگاه اسلامی و اقتصاد اسلامی است که می‌توان به نتیجه مطلوب رسید که بسیار مهم و مورد توجه است.
قربانی‌ ابراز کرد: در حال حاضر با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در زوایای مختلف و ترسیم خطوط طی طریق توسط ایشان در زمینه اسلامی کردن علوم، دانشمندان در عرصه دانشگاه و حوزه باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند که در راستای تحول و تعامل علوم انسانی با گرایش اسلامی گام بردارند تا به این واسطه دغدغه‌های مقام معظم رهبری پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق یک جامعه اسلامی و ارتقای علوم اجتماعی پنج محور را مشخص کرده است، ابراز کرد: بنا بر گفته مقام معظم رهبری، مبانی بسیاری از علوم انسانی حاضر با مبانی اسلامی و قرآنی تعارض دارد که بر این اساس دستورالعمل‌های استادی که به دین تقید نداشته باشد به دانشجویان، در تقابل با دین خواهد بود.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه بر اساس سخنان رهبر انقلاب در حال حاضر بسیاری از علوم انسانی وارداتی و ترجمه‌ای است، خاطرنشان کرد: این علوم با فرهنگ بومی جامعه ما تضاد دارد و نمی‌تواند در راستای پیشبرد جامعه اسلامی گام بردارد چرا که در آن دوگانگی نیز ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری بسیاری از علوم انسانی غربی در ایران دارای سموم و ویروس‌های مختلف فکری است، عنوان کرد: این سموم و ویروس‌ها متعارض و متضاد دین مبین اسلام است که در عمل اثرات و آسیب‌های مخرب خود را در جامعه نشان می‌دهد.
قربانی‌مبین گفت: محور چهارم سخن رهبری در علوم انسانی کنونی این است که علوم غربی همسویی با منافع استعمار و کشورهای غربی را نشر می‌دهد که بر این مبنا نیز درصدد هستند بر اساس اهداف استعمارگرانه، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را در دانشمندان جامعه ما بکشند و از بین ببرند.
وی با بیان اینکه بر اساس تأکیدات رهبری علوم غربی در راستای نابودی تولید فکر در جامعه دانشگاهی گام برمی‌دارند، تصریح کرد: اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ظاهر از بعد محتوایی نیز باید مورد توجه باشد و علوم دانشگاهی که با مبانی ماتریالیستی شکل گرفته و در تعارض با دین اسلام است، باید با مبانی اصیل قرآنی و دینی اصلاح شود تا بتواند در تکامل و پویایی جامعه اسلامی موثر واقع شود.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه برخی به غلط بین حوزه و دانشگاه تفکیک کامل حس می‌کنند، یادآور شد: نباید به صرف این که روش‌شناسی این دو متفاوت است بگوییم که دو جبهه مختلف هستند که در این راستا باید نقاط قوت را تقویت کرد چرا که هر دو جامعه دانشگاهی و حوزوی ما دین‌دار و دین‌مدار هستند.
وی عنوان کرد: اگر امر دین‌داری در جامعه تقویت شود تولیدات علمی نیز توسعه یافته و سبب انسجام دو حوزه علم و دین می‌شود چرا که در حال حاضر تولیدات علمی جامعه ما منشأ بیداری اسلامی شده و برخی از کشورها به ثمرات وحدت بین حوزه و دانشگاه و خسارت‌های جدایی این دو به واقع پی برده‌اند.
قربانی‌مبین با اشاره به چالش‌های کنونی جوامع غربی، خاطرنشان کرد: اقتصاد لیبرالیستی قرار بود منافع این جوامع را تأمین کند اما همان اقتصاد سبب شده که امروز تنها یک درصد جامعه به کامیابی برسند و 99 درصد باقیمانده در سختی و نا آرامی به سر ببرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبش وال استریت، بیان کرد: هر چه این جوامع در صدد خاموش کردن این جنبش برآیند موفق نمی‌شوند چرا که مردم بیدار شده‌اند و هر چه سران این رژیم‌های استکتباری بخواهند خود را به روز کنند، بیشتر و بدتر از قبل، در گرداب فرو می‌روند که نمونه اخیر آن وضعیت انگلیس است.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند بسیار عمیق‌تر از وضع کنونی باشد که این مهم باید مورد توجه مسولان قرار گیرد، گفت: این وحدت می‌تواند آثار عالم‌گیر داشته باشد و به واقع الگویی را برای اقتصاد جامعه به دنیا عرضه کند و بنابر گفته مقام معظم رهبری منشأ علوم جدید در کشور و جهان قرار گیرد تا بتوانیم مقام نخست علمی را از آن خود کنیم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول