اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه علمیه قزوین:

مالک فدک صاحب حکومت مسلمانان است

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه علمیه قزوین گفت: مالک سرزمین حاصلخیز فدک صاحب حکومت مسلمانان است.

مالک فدک صاحب حکومت مسلمانان است

حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: خداوند در سوره حشر آیه 7 حکم فدک و امثال فدک را تعیین کرده است.

وی بیان کرد: اموال و سزرمین‌هایی که بدون جنگ، زد و خورد و دخالت مسلمانان به دست پیامبر برسد، جزئی از اموال پیغمبر به حساب می‌آید زیرا خداوند نمی‌خواهد این ثروت به دست افرادی بیفتد که از آن سوءاستفاده کنند.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: فتح فدک به دستور خداوند متعال و به دست پیامبر و امام علی (ع) صورت گرفت پس جزو اموال این بزرگان است.

وی گفت: پیامبر بعد از فتح فدک اداره آن را به مردمی که آنجا زندگی می‌کردند، سپرد و سالانه مقداری مخارج از آنها دریافت و آن‌ را در میان فقرا تقسیم می‌کردند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فدک را در حضور حضرت علی (ع) به حضرت فاطمه (س) هدیه کرد و برای اینکه دشمنان دین و خدا روزی به فکر گرفتن آن ملک ارزشمند از فاطمه(س) نیافتند، دست‌نوشته‌ای برای فدک تنظیم کرد که طبق آن فاطمه (س) صاحب و مالک آن است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه (س) عده‌ای را مأمور اداره فدک کردند، گفت: این کارگزاران هر ساله سود خالص از فعالیت‌های مردم را جمع‌آوری می‌کردند و حضرت فاطمه (س) این مخارج را بین فقرا تقسیم می‌کردند.

این مقام مسئول عنوان کرد: زمانی‌ که ابوبکر و عمر فدک را غصب کردند از حضرت زهرا (س) خواستند اگر سندی یا شاهدی برای مالکیت بر فدک داری به ما عرضه کن، این در حالی است که آنها غاصب بودند و باید شاهد و مدرک نشان می‌دادند.

ابراهیمی اضافه کرد: حضرت زهرا (س) در جریان فدک با بیان آیات قرآنی و احادیث، ابوبکر را قانع کرد که این ملک را پیامبر به ایشان داده‌ است و ابوبکر برای فدک سند صادر کرد، هرچند این سند در ادامه به دست عمر افتاد و وی آن را پاره کرد و گفت دست علی(ع) و زهرا(س) باید خالی باشد تا ما بتوانیم بر مردم حکومت کنیم.

وی تصریح کرد: امام علی (ع) در نامه‌ای به عثمان بن حنیف انصاری فرمودند "من از دنیا چیزی ندارم و تنها دارایی من از دنیا لباسی است که بر تن دارم" و ایشان در ادامه اشاره کردند به اینکه فدک برای خاندان ما بود و آن را از ما غصب کردند، فرمودند "فدک مال دنیاست و خاندان پیامبر با مال دنیا کاری ندارد".

رئیس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در دنیا، تنها قبر تاریک است که نصیب انسان می‌شود و مادیات دنیایی از بین می‌رود.

وی گفت: دلیل اینکه امام علی (ع) بعد از اینکه به حکومت رسیدند فدک را پس نگرفت، این بود که مردم فکر نکنند که این بزرگوار به خاطر فدک حکومت را قبول کرده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: فدک مساوی خلافت است و کسی که این ملک در دست او بود، قدرت حکمرانی بر مسلمانان را دارد و کسی که دستش از فدک خالی بود، قدرتی ندارد به این خاطر که فدک سرزمینی وسیع و پر برکت را شامل می‌شد.

ابراهیمی گفت: قبول راستگویی حضرت زهرا (س) درباره فدک برای عمر و ابوبکر عواقب زیادی داشت زیرا اگر آنها این مسئله را قبول می‌کردند باید مسئله خلافت علی (ع) را نیز قبول می‌کردند.

ابراهیمی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل اینکه حضرت زهرا (س) بعد از شهادتشان وصیت کردند مراسم خاکسپاری ایشان شبانه انجام شود، به خاطر شخص ابوبکر و عمر بود و قبل از شهادت ایشان هم ابوبکر و عمر برای گرفتن رضایت از این بزرگوار به خانه ایشان رفتند اما حضرت زهرا (س) فرمودند "شکایت شما را به پیش رسول خدا خواهم برد".

وی تصریح کرد: بعد از اینکه عمر و ابوبکر متوجه شدند که حضرت زهرا (س) شبانه و در جای نامعلومی به خاک سپرده شده، سعی کردند نبش قبر کنند تا قبر آن حضرت را پیدا کنند و در این هنگام علی (ع) لباس رزم پوشید و در مقابل آنها ایستاد و آنها از تصمیم خود منصرف شدند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول