اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام پناهیان:

گرفتن فدک آغازی برای استقرار حقانیت بود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: گرفتن حق فدک آغازی برای استقرار حقانیت بود و اگر مردم آن زمان برای گرفتن حق ولایت علی (ع) معذوریت داشتند، برای برگرداندن فدک مشکلی نداشتند.

گرفتن فدک آغازی برای استقرار حقانیت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در مراسم خطبه‌خوانی خطبه فدکیه در حرم حضرت معصومه(س) به حساسیت و اهمیت خطبه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و اظهار داشت: خطبه حضرت زهرا(س) از نظر موقعیت زمانی و مکانی دارای حساسیت و اهمیت فوق‌العاده است.

وی با بیان اینکه لازم است در پایان هر دوره خلاصه جمع‌بندی شده از آن دوره آموزشی به متعلمین داده شود افزود: خطبه فدکیه پس از 23 سال رسالت پیامبر اکرم(ص) خلاصه‌ای محسوب می‌شود برای آن آموزشی که از جانب پیامبر(ص) به مردم رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی این خطبه عنوان کرد: خطبه فدکیه علاوه بر بیان یکسری احکام و مسائل اعتقادی، دوره‌ای از تاریخ اسلام را به شکل مستند بیان می‌کند.

وی ادامه داد: فاطمه(س) در مقابل کسانی نکات تاریخی زمان پیامبر(ص) را فرمود که در حیات نبی خدا در رکاب آن حضرت بودند، بنابراین محکم‌ترین تحلیل تاریخی زمان پیامبر(ص) این خطبه است.

پناهیان تاکید کرد: در سال باید یک روز را به قرائت خطبه فدکیه اختصاص دهند تا مضامین عالی آن به خوبی درک و فهمیده شود.

به گفته وی اهل‌بیت(ع) در کنار آموزش قرآن کریم به فرزندان خود متن خطبه فدکیه را تعلیم داده و آنها نیز خطبه را عموما حفظ می‌کردند.

این استاد حوزه با اشاره به متن عربی خطبه فدکیه بیان داشت: این خطبه در اوج فصاحت و بلاغت است هر چند به دلیل عدم آگاهی از زبان عربی ممکن است برخی کلمات آن برای ما نامانوس باشد، اما تکرار آن وجود ما را نورانی خواهد کرد.

وی با ذکر این مطلب که گرفتن حق فدک آغازی برای استقرار حقانیت بود اذعان کرد: اگر آن زمان مردم محذور و معذوری برای گرفتن حق ولایت علی(ع) داشتند اما برای فدک که مشکلی نبود و می‌توانستند آن را برگردانند.

پناهیان تاکید کرد: خطبه فدکیه فوران اندیشه‌های عمیق و ژرف حضرت فاطمه(س) بود و این بانوی بزرگوار در ابتدای خطبه مجموعه‌ای از احکام و عقاید را بیان کرده و سپس با نگاه مختصری به تاریخ اسلام، مصائبی که بر ایشان رفته را بیان می‌کنند.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول