اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با سخنرانی آیت‌الله صافی گلپایگانی

همایش دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س) در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش «دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س)» از برگزاری این همایش با سخنرانی آیت‌الله صافی گلپایگانی در پنجشنبه هفته جاری خبر داد.

همایش دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س) در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام رفیعی ظهر امروز در نشست خبری همایش «دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س)» اظهار داشت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) نخستین چالش جهان اسلام مسئله انحراف مردم از ولایت و غدیر خم بود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام(ص) پیش از رحلت زمینه را برای جانشینی و ولایت امیرالمومنین علی(ع) آماده و تدبیر کرده بود، اما متاسفانه غدیر خم تبدیل به سقیفه شد و امامت و ولایت را به خلافت تعبیر کرده و مجموعه سخنان و روایات رسول‌الله(ص) به بوته فراموشی سپرده شد.

استاد حوزه علمیه قم ضرورت موضع‌گیری در برابر جریان انحرافی پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) را مورد توجه قرار داد و گفت: حضرت زهرا(س) تنها فردی بود که می‌توانست با صراحت از حق امیرالمومنین علی(ع) دفاع کرده و منحرفین از قرآن و اسلام را رسوا کند.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین کسی بود که با ایراد خطبه برجسته فدک همه کسانی که غدیر خم را فراموش کرده بودند محاکمه کرده و به زیبایی دلایل انحراف مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را تبیین کردند.

رفیعی تاکید کرد: خطبه فدک مقدم بر نهج‌البلاغه بوده و نخستین خطبه رسمی در دفاع از امامت و ولایت است که جریان‌های منحرف پس از پیامبر اسلام(ص) را نقد و بررسی کرده و در ضمن آن مباحث اعتقادی، فلسفه احکام، استدلال به آیات قرآن کریم و بیان فضایل حضرت علی(ع) را بیان می‌کند.

وی با اشاره به قدمت ثبت و ضبط خطبه فدک در قرن سوم هجری قمری، از ثبت جهانی آن در یونسکو خبر داد و گفت: این خطبه با برخورداری از غنی‌ترین محتوای دینی و معرفتی، در کهن‌ترین منابع اهل سنت و شیعه ذکر شده است.

دبیر علمی همایش «دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س)» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری این همایش خاطر نشان کرد: این همایش در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی مدرسه عالی امام خمینی(ره) و با هدف تبیین سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز این همایش با محوریت خطبه فدک و با سخنرانی آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید قم برگزار شده بود اظهار داشت: در سال گذشته این مسئله به صورت عام و کلی مورد بررسی قرار گرفته بود.

رفیعی در ادامه افزود: در سال جاری پس از تشکیل کمیته علمی همایش، فراخوان مقالات در پنج محور دفاع از ولایت در خطبه فدک، بررسی سندی خطبه، آیات استشهادی در خطبه، ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) در خطبه و مباحث اعتقادی در خطبه انجام شد.

وی همچنین تصریح کرد: تاکنون 25 مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از میان آنها دو مقاله از حجت‌الاسلام غرویان و یک طلبه خارجی برگزیده شده و در همایش ارائه می‌شود و به پنج مقاله برتر نیز جوایزی تعلق خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نخستین مدافع و شهیده راه ولایت است، تبیین خطبه و سخنان ایشان را صیانت از مکتب اهل‌بیت(ع) عنوان کرد و گفت: در همایش امسال مقالات ارسال شده به دبیرخانه به صورت کتاب چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در کنار برگزاری این همایش، نمایشگاهی از 15 شرح علما و بزرگان دین بر خطبه فدک حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد که یکی از مهم‌ترین شرح‌های ارائه شده، مربوط به آیت‌الله عزالدین زنجانی است که این بخش نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همایش «دفاع از ولایت در خطبه فدک حضرت زهرا(س)» روز پنجشنبه 21 اردیبهشت ماه، با سخنرانی آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید و با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه قم، در سالن قدس مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول