اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بشرویه:

وقف مصداق روشنی از تعاون است

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهرستان بشرویه از وقف به‌‌عنوان مصداق روشن تعاون از نوع اسلامی و انسانی یاد کرد و گفت: وقف یکی از برترین مصداق‌های نیکوکاری به مردم و کمک به هم نوعان است.

وقف مصداق روشنی از تعاون است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام محمد شمس‌الدین اظهار داشت: فرهنگ وقف در قرآن و روایات اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که در سیره عملی اولیای خدا آن را مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فقر از موانع عمده پیشرفت و سعادت انسان و به فعلیت رسیدن استعدادهای خدادادی است و به‌عنوان یکی از عوامل مهم فقرزدایی، اهمیت دو چندانی می‌یابد و بی‌دلیل نیست که نخستین انگیزه واقفان در جامعه اسلامی، از میان برداشتن فقر و محرومیت از زندگی مسلمانان بوده است.

امام جمعه بشرویه ادامه داد: وقف از نظر قرآن ‌کریم به‌عنوان یکی از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مسلمانان است گرچه این پدیده در همه ادیان و مذاهب و گرایش‌های انسانی وجود دارد و تاریخ نشان می‌دهد که انسان از دیر باز در ذهن خود سودای جاودانه بودن را دارد.

شمس‌الدین با بیان اینکه وقف عملی صالح و باقی و مصداق روشن تعاون از نوع اسلامی و انسانی محسوب می‌شود، اذعان ‌کرد: پرونده افراد بشر معمولاً پس از مرگ آنان بسته و مختومه می‌شود اما پرونده واقفان مؤمن همیشه باز است و از ثواب وقف تا روز قیامت برخوردار خواهند شد، وقف اموال در راه خدا به دلیل استمرار آثار خیر آن برای جامعه قطعاً درهای بهشت را به سوی انسان می‌گشاید.

امام جمعه بشرویه پیرامون وقف و برکات آن تصریح کرد: در کار وقف فضیلت‌های بسیار و ثواب بی‌شماری ذکر شده که وقف اموال در امور خیر یادگار ماندگاری از انسان‌های نیک سرشت و نوع دوستی است که با چشمانی مهربان به همنوعان خود می‌نگرند، در واقع وقف یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه‌های انفاق محسوب می‌شود و برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف می‌گردد و از بهره‌های معنوی و اخروی آن سود می‌برد.

شمس‌الدین ادامه داد: رفع بسیاری از نیازمندی‌های مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره‌های اقتصادی با سنت وقف عملی می‌شود، چرا که وقف، ثروت و مایملک را بسان چشمه‌ای همیشه جوشان می‌سازد که هرگز از جوشش باز نمی‌ایستد و برای همیشه و در همه حال خیر و برکت را به مردم و واقف می‌رساند و در واقع صاحب خویش را از بهره‌های عظیم روحانی و معنوی برخوردار می‌کند.

امام جمعه بشرویه با بیان اینکه فرهنگ وقف همان ترویج عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقد هستند یکی از مصادیق مهم وقف در جامعه اسلامی گسترش عدالت اجتماعی است، چرا که موقوفات می‌توانند فاصله طبقاتی را کاهش و به گسترش عدالت در جامعه کمک کنند.

شمس‌الدین وقف را نوعی مجاهدت در راه خدا دانست و تأکید کرد: حرکت در مسیر وقف و انجام این عمل صالح مجاهدت بزرگی است، چرا که این عمل خیر و خداپسندانه در جامعه کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی قابل تجزیه و تحلیل است.

امام جمعه بشرویه یادآور شد: نهادینه شدن فرهنگ وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را التیام بخشد و سبب ایجاد وفاق ملی و وحدت و یکپارچگی گردد که در این میان اصحاب رسانه و متولیان فرهنگی در احیا و نهادینه کردن این فرهنگ نقش حساس و تعیین‌کننده‌ای را برعهده دارند.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول