اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

سهم تولیدکننده در بازار منطقی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بازار بیمار نمی‌تواند سهم منطقی و مکفی خودش را به تولید کننده‌ای که نهایت زحمت را می‌کشد اختصاص دهد.

سهم تولیدکننده در بازار منطقی نیست

مهرزاد خرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: استان فارس با تولید بیش از 2 میلیون تن محصولات باغی رتبه نخست این حوزه را در کشور در اختیار دارد و با تولید بالغ بر پنج میلیون تن تولیدات زراعی رتبه سوم را در کشور در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی از خشکسالی‌های چند سال اخیر در فارس به عنوان یک فرصت طلایی برای بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های داخلی یاد کرد و افزود: خشکسالی‌های اخیر در سطح این استان توانسته است خلاقیت‌ها و توانمندی‌های حوزه کشاورزی را افزایش دهد.

این مسئول با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد ایران نیز گفت: درصد قابل توجهی از اشتغال در کشور را اشتغال در بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ایران به عنوان تولیدکننده عمده 25 نوع محصول از 66 محصول اصلی کشاورزی در دنیا است و رتبه سوم را از نظر تنوع محصولات جهان در اختیار دارد.

وی سهم استان فارس در اشتغال در بخش کشاورزی را 27.8 درصد و با ارزش افزوده 16.7 درصد عنوان کرد و ادامه داد: استان فارس بیشترین سهم را در ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور بعد از استان مازندران دارد.

خرد تصریح کرد: دارا بودن جایگاه دوم در اقتصاد استان بعد از بخش خدمات، ویژگی منحصر به فرد بخش کشاورزی است و ایجاد 7.8 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور نیز ویژگی کشاورزی فارس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: بحران مدیریت منابع آب به عنوان مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی و عدم توازن و ارتباط مناسب بین حلقه‌های تشکیل دهنده زنجیره ارزش در اقتصاد کشور و کمبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که هنوز به عنوان مهمترین بحران در بخش کشاورزی این بخش را تهدید می‌کند.

این مقام مسئول افت سفره‌های آب زیرزمینی و اتکای تولید بخش کشاورزی به آب‌های زیرزمینی را نامتناسب با دیگر استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: 75 درصد کشاورزی ما وابسته به آب‌های زیر زمینی است.

خرد با بیان اینکه بارندگی‌های‌مان کمتر از یک سوم جهانی است و توان تبخیرمان نیز سه برابر میانگین جهانی بوده خاطرنشان کرد: منابع آب نیز دچار تغییرات اساسی است.

خرد افزود: هم‌زمان با کمبود آب، پایین آمدن کیفیت آب به سمت شوری و تلخی نیز تهدیدی جدی است و این چالش‌ها بی‌تاثیر در اعمال سیاست‌ها نیست.

وی در ادامه ابراز داشت: الگوی نامناسب مصرف آب و در نهایت عدم تناسب آن با کشت‌های معمول، موجب پایین آمدن کارآیی مصرف آب شده است.

خرد با اشاره به خشکسالی‌های متوالی در بخش کشاورزی و در نهایت شکنندگی اکوسیستم گفت: این امر وابستگی ما به غذا را در کشور به نوعی تهدید می‌کند.

وی دیگر مشکل را کمبود فناوری‌های آبیاری سازگار با شرایط اقلیمی کشور نام برد و گفت: سیستم‌های آبیاری نوین در حال گسترش بوده و متناسب با اقلیم‌های مختلف و شرایط اراضی کشاورزی بومی‌سازی می‌شود که نیازمند به کارگیری فناوری‌های جدیدی در این بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارش‌ها و خشکسالی‌های متوالی و نیز مبحث دولتی بودن ساختار مدیریت منابع آب و تاثیر و توصیه‌پذیری نهادها و نخبگان سیاسی در حوزه آب را چالشی بزرگ در این بخش عنوان کرد.

خرد بیان کرد: در بازده زمانی پنج ساله 1375 تا 1380 ، 22 هزار چاه در اراضی کشاورزی با مجوزهای دولتی حفر شده که این امر بحران را تشدید کرده و مبحث نامتوازن بودن حلقه‌های تشکیل دهنده ارزش در اقتصاد کشاورزی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اعتقاد داریم که نیروی محرکه و لوکوموتیو ما در بخش کشاورزی حلقه بازار و صادرات محصولات است.

خرد افزود: امروز در این استان از بعد تولید مشکل نداریم، تحقیق، ترویج، آموزش و فرآوری ما همگی به صورت هماهنگ در حال فعالیت هستند، اما چالشی که پیش روی ما بوده مبحث مربوط به بازار و صادرات محصولات است که حلقه آخر و تمام نیروی محرکه بخش کشاورزی در آن گنجانده می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سهم تولیدکننده ما از ارزش نهایی محصول به هیچ وجهی منطقی نیست و دو استراتژی مهم در بخش کشاورزی را به عنوان مهم‌ترین راهبرد انتخاب کرده‌ایم که یکی کاهش هزینه‌های تولید و دیگری افزایش سهم تولیدکننده از ارزش نهایی محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: در فارس به اندازه یک‌سوم کل کشور در امور زیربنایی فعالیت شده است و بیش از 401 واحد صنعتی را در این استان بر اساس اصول فنی طراحی شده و جانمایی کردیم که اگر این واحدها به تولید برسند امکان فرآوری بیش از 2 میلیون تن از محصولات در فارس فراهم می‌شود.

وی گفت: با تلاش گسترده هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهیم اما هنوز این بازار بیمار نمی‌تواند آن سهم منطقی و مکفی خودش را به تولید کننده‌ای که نهایت زحمت را برای تولید می‌کشد اختصاص دهد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول