اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی بناب خبر داد

بناب نخستین تولیدکننده بذر گندم آبی در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی بناب از این شهرستان به‌عنوان اولین تولیدکننده بذر گندم آبی در کشور نام برد و گفت: سالانه بیش از 3 هزار تن بذر گندم آبی در این شهرستان تولید می‌شود.

بناب نخستین تولیدکننده بذر گندم آبی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، حسینعلی فتحی پیش از ظهر امروز در حاشیه شورای اداری بناب در گفت‌وگو با خبرنگاران با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی شهرستان اظهار کرد: به منظور تأمین آب کشاورزی مورد نیاز روستاهای جنوب شهرستان، از سال 84 تاکنون 75 کیلومتر کانال آبی درجه 3 و 4 از پایاب سد علویان احداث شده و در این راستا امسال نیز 27 کیلومتر کانال از همین پایاب برای روستاهای«دیزج پروانه»، «خوشه مهر» و «ینگی کند خوشه مهر» احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه آبیاری تحت فشار نیز تا امروز 50 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان زیرپوشش قرار گرفته و پرونده 50 هکتار زمین دیگر در دست اقدام است.

مدیر جهادکشاورزی بناب گفت: یک‌هزار هکتار زمین کشاورزی واجد شرایط نیز شناسایی شده که از پایاب «سد دوش» و ایستگاه پمپاژ «روشت بزرگ» آبیاری خواهند شد.

وی با تأکید بر ضروری بودن استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن خاطرنشان کرد: در همین راستا توزیع رایگان لوله‌های پلی اتیلن آب به کشاورزان در اولویت قرار دارد و مقرر شده است سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی مکان‌یابی کرده و جهادکشاورزی بر اجرای آن نظارت داشته باشد.

فتحی گفت: تاکنون به ارزش 500 میلیون ریال لوله توزیع شده است و به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال دیگر نیز خریداری شده و آماده توزیع است.

وی ادامه داد: اصلاح باغات در قالب برنامه پنجم توسعه در این شهرستان در حال اجرا است و در آن باغات سنتی درجه 3 جایگزین و باغات درجه 2 اصلاح می‌شوند.

فتحی گفت: در این راستا چندین هکتار از باغات سنتی انگور به صورت ایستاده و نیمه مکانیزه می‌شوند تا هزینه تولید نیز کاهش یابد.

مدیر جهادکشاورزی بناب به کشاورزانی که در کشت محصول پیاز از ماسه استفاده می‌کنند و ضمن افزایش میـزان مصرف آب کشاورزی موجب به هم خـوردن بافت خاک مـی‌شوند، هشدار داد و گفت: از سال زراعی امسال با این نوع متخلفان به‌عنوان تغییر کاربری زمین کشاورزی برخورد قانونی خواهیم کرد.

بناب نخستین تولیدکننده بذر گندم آبی در کشور

مدیر جهادکشاورزی بناب همچنین از این شهرستان به‌عنوان اولین تولیدکننده بذر گندم آبی در کشور نام برد و گفت: سالانه با تولید بیش از 3 هزار تن بذر علاوه بر تأمین نیاز استان، به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌کنیم. 

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول