اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رامین:

امامت ولی‌فقیه اوج اندیشه فقه سیاسی امام خمینی(ره) است

خبرگزاری فارس: معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امامت ولی‌فقیه اوج اندیشه فقه سیاسی امام خمینی(ره) است و هر کس از این موضوع عدول کند نه تنها از اندیشه امام (ره) بلکه از آرمان‌های اسلام و انقلاب دوری جسته است.

امامت ولی‌فقیه اوج اندیشه فقه سیاسی امام خمینی(ره) است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدعلی رامین در همایش نقش امام خامنه‌ای در رهبری جهان اسلام در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: 23 سال پیش افرادی به ظاهر برای حمایت و تکریم از مقام امام خمینی(ره) با آگاهی کامل اندیشه فقه سیاسی امام خمینی(ره) را دفن کردند.

وی افزود: این موضوع به قدری زیرکانه مطرح شد که بیش‌تر قریب به اتفاق مؤمنان و پیروان مخلص و عاشق ولایت‌فقیه آن را پذیرفتند و اکنون 23 سال است به خود القا کرده‌ایم که امام نداریم.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه با اشاره به اندیشه امام خمینی(ره) در این زمینه تصریح کرد: مطابق اندیشه ناب امام خمینی(ره) شیعه 12 امام معصوم دارد و در غیبت امام زمان(عج) هر کس که پرچم‌داری ولایت‌فقیه را برعهده داشته باشد به عنوان نایب امام زمان مطرح است.

وی اضافه کرد: چهار خصوصیت علم، جهاد، تقوا و عدالت حداقل ویژگی‌هایی است که هر کس در جهان دارا باشد به عنوان رهبر جهان اسلام پذیرفته می‌شود.

رامین در ادامه بیان داشت: برخی اصل ولایت‌فقیه را رها کرده‌اند و با ایراد کلمات شبهه‌آفرین و بیان اینکه لفظ امام مختص امام خمینی(ره) است سبب شده‌اند شیعه به 13 امامی بودن متهم شود.

وی افزود: این موضوع همانند توطئه بنیان‌سوزی برای شیعه است که در درازمدت خطرهای فراوانی ایجاد می‌کند.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه با اشاره به مذاکرات 1+ 5 تصریح کرد: در مذاکرات استامبول فتوای رهبر معظم انقلاب درباره بمب هسته‌ای برای سران 1+5 تبیین شد و برای آنها به روشنی توضیح داده شد که فتوای رهبر انقلاب سیاسی، حزبی و یا احساساتی نیست بلکه یک فتوای دینی و واجب‌الاجراست.

وی ادامه داد: این تبیین به درک سیاست‌های کلان دینی نظام کمک کرد و موجب اطمینان و آرامش سران 1+5 شد.

رامین تاکید کرد: این در حالی است که هفت سال پیش رهبر انقلاب فرمودند که بمب هسته‌ای در استراتژی جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و اگر همان موقع مسئولان نظام با مسئولیت‌پذیری بیش‌تری این موضوع را به جهان ارائه کرده بودند وضعیت ایران در جهان متفاوت شده و سریع‌تر به اهداف خود می‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در دوران رهبری امام خمینی(ره) اصرار داشتند حتی یک ‌بار نیز ایشان را در رسانه‌ها با لفظ امام نخواندند، بیان داشت: آنها از این موضوع نگران بودند که در صورت مطرح کردن این لفظ امت اسلامی حول یک امام شکل بگیرد و این در حالی بود که آنها می‌خواستند کشورهای اسلامی به شکل 57 حکومت مستقل اسلامی باشند.

معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پس از فوت امام(ره) این ما بودیم که با لفظ آیت‌الله خامنه‌ای به دنیای غرب اعلام کردیم که دیگر امام نداریم اما باید توجه داشته باشیم که در واقع امامت ولی‌فقیه را که فقه سیاسی امام خمینی(ع) براساس آن شکل گرفته بود کنار گذاشتیم و فرصت مهمی را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: اگر اکنون تمام مسلمانان جهان پیرو ایشان نیستند و 23 سال است تشنه رهبر هستند به سبب کم‌کاری ما بوده که در معرفی کامل ایشان صحیح عمل نکرده‌ایم.

رامین اضافه کرد: در همایشی در خارج از کشور یکی از روشن‌فکران غربی به من گفت که اگر ما دو عنصر نیروی عظیم انسانی بسیج و آیت‌الله خامنه‌ای را در اختیار داشتیم تاکنون مدیریت جهان را در کم‌ترین زمان برعهده گرفته بودیم.

وی تصریح کرد: البته وی به این موضوع توجه نداشت که ما به دنبال سلطه بر دیگران نیستیم بلکه به دنبال نجات دیگران هستیم اما سخن او کم‌کاری ما را در معرفی ولایت‌فقیه به جهانیان به خوبی نشان می‌دهد.

استاد و پژوهشگر دانشگاه با اشاره به اینکه امامت ولی‌فقیه در سال 48 توسط امام خمینی (ره) تبیین شد، تاکید کرد: شهید بهشتی در سال 1358 این موضوع را در قانون اساسی تصویب کرده بود اما جریانات لیبرالی در سال 68 در برابر این موضوع مقاومت کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین این بحث از همان سال‌ها آغاز شده است و افرادی مانند سحابی‌ها، بازرگان‌ها، بنی‌صدر و مقدم مراغه‌ای‌ها برای نخستین بار این سوال را مطرح کردند که چه اصراری است که بعد از امام خمینی(ره) به هر کسی امام بگوییم.

رامین در ادامه تاکید کرد: آیت‌الله دستغیب با اشاره به آیه‌ای در قرآن در جواب این افراد گفت که همان خدایی که در زمان طاغوت امام خمینی(ره) را برای شیعیان فرستاد می‌تواند بار دیگر همانند ایشان را برای رهبری جهان اسلام بفرستد.

وی اضافه کرد: اگر کسی این امامت را نپذیرد در واقع هدف‌گذاری نظام اسلامی را متلاشی کرده است و براساس سیاست انگلیس‌ها فکر و عمل کرده و به عبارت واضح‌تر اندیشه امام خمینی(ره) را نپذیرفته و یا قصد پذیرش ندارد.

* ولایت‌فقیه بنیان و محور عدالت و آزادی است

وی با اشاره به اینکه ولایت‌فقیه بنیان و محور عدالت و آزادی است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) با ایجاد انقلاب اسلامی بلوک شرق و غرب را به چالش کشید و به آنها گفت اگر مدعی آزادی و دموکراسی هستید بدون معنویت و عدالت ارزشی ندارد.

رامین افزود: بدین ترتیب ولایت‌فقیه بنیان و محور عدالت، آزادی و عقلانیت در زندگی اجتماعی انسان‌ها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طرح این بنیان فکری ابتدا برای حوزه علمیه نیز قابل درک نبود چرا که حاکمیت جهانی به شکل دیگری بود.

معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تنظیم قانونمند این اندیشه نظام سیاسی نوینی را در عرصه نظام بین‌الملل ایجاد کرد که تمام نظام جهانی را به اصلاح و تغییر خود واداشت و دو بلوک غرب و شرق تلاش کردند با توطئه‌ها، تحریم‌ها، ترورها و تهدیدها جلو این فرایند را بگیرند که البته کشور ما نیز در آسیب فراوانی دید.

وی با بیان اینکه غربی‌ها تلاش کردند این تفکر را در جهان ایجاد کنند که نظام اسلامی ایران را به واپس‌گرایی می‌برد، تاکید کرد: آنها سعی داشتند اثبات کنند که اسلام ضد عقل، پیشرفت و علم است و و وقتی این شعار اثر نکرد و ایران شروع به خودسازی کرد جنگ نرم را آغاز کردند.

رامین اضافه کرد: تخریب ایران از درون و از میان بردن اعتقادات و اخلاقیات، به هم ریختن نظم انسانی در جامعه و تزلزل خانواده‌ها از جمله این موارد است.

وی با اشاره به اینکه 10 سال پیش برای نخستین بار مباحث هسته‌ای ایران مطرح شد، بیان داشت: تا آن زمان دولت‌مردان ایران نیز از پیشرفت فناوری‌های فوق‌مدرنی که در ایران رخ می‌داد خبر نداشتند چرا که این فناوری در طول این 10 سال زیر نظر مستقیم ولی‌فقیه زمان بود.

معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پس از 10 سال زمانی که موضوع پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بر جهانیان مکشوف شد ایران را به چالش کشیدند چرا که 20 سال تلاش کردند اسلام را موجب عقب‌ماندگی بدانند اما اسلام ایران را به قدرت اتمی نزدیک کرد.

وی تاکید کرد: از ابتدای رهبری امام خامنه‌ای تاکنون تمام علوم مدرن و فوق‌مدرن ایران در تمام عرصه‌ها به طور مستقیم زیر نظر ایشان بوده است.

رامین اضافه کرد: هم‌چنین در طی ده سال گفتگو با غرب نقش رهبر انقلاب در مذاکرات هسته‌ای و تبیین اینکه ما حق داریم مطابق قوانین بین‌الملل به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دسترسی پیدا کنیم و اهل ساخت بمب اتمی نیستیم، آشکار است.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب گفتمانی که ولایت‌فقیه به جهان عرضه کرد عبارت از پیروزی اسلام، تشیّع و نایب امام زمان در تمام پیچیدگی‌های قدرت‌های مسلط جهانی است.

*‌تغییر گفتمان جهانی دستاورد دست‌یابی ایران به انرژی هسته‌ای است

معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آنچه جمهوری اسلامی ایران در جریان دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به دست آورد بسیار فراتر از این صنعت فوق‌مدرن است و آن تغییر گفتمان جهانی است.

وی با اشاره به تأثیر‌های ایران در جهان اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم کشور آلمان به ابزار دست قدرت‌های پیروز مانند آمریکا تبدیل شد و کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه در هیچ موردی به آلمان اجازه اظهار نظر و ورود به عرصه بین‌الملل را ندادند.

رامین اضافه کرد: این جمهوری اسلامی ایران بود که دست آلمانی‌های منزوی در عرصه بین‌المللی را گرفت و در کنار قدرت‌های هسته‌ای و دارای حق وتو قرار داده و نظم حاکم بر آنها را بدون اینکه متوجه شوند به هم ریخت و 1+5 ایجاد شد.

وی افزود: در واقع ایران قدرت جدید بین‌المللی ایجاد کرد و همین قدرت به نوعی دیگران را به چالش کشید.

*ایران قدرت ایدئولوژیک منطقه است

استاد و پژوهشگر دانشگاه تصریح کرد: ولایت‌فقیه نه فقط ایران را در طول 23 سال از آسیب‌ها نجات داده و ایران را به قدرت منطقه‌ای تبدیل کرد بلکه کشورمان را به عنوان قدرت ایدئولوژیک منطقه مطرح نمود.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در عرصه جهانی دارای کرسی نظریه‌پردازی است، اضافه کرد: امروزه لیبرالیسم، کاپیتالیسم و سوسیالیسم و دیگر مکاتب اقتصادی اجتماعی در دنیا به بن‌بست رسیده‌اند.

رامین ادامه داد: اکنون تنها کرسی اندیشه‌ای که گفتمان جدید را به دنیا عرضه کرده است کرسی اسلام محسوب می‌شود که آرام آرام جایگاه خود را در دنیا به دست آورده و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه بشری به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: این موضوع از کارکردهای ویژه ولایت‌فقیه است و ایران اسلامی بر پایه ولایت‌فقیه و با پیاده کردن صحیح اسلام نشان داد که نه تنها اسلام موجب عقب‌ماندگی نیست بلکه می‌تواند موجب پیشرفت در تمامی زمینه‌های علم و فناوری شود.

انتهای‌ پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول