اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور آب خلخال:

برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه‌ها حیات آنها را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور آب خلخال گفت: برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه‌های شهرستان خلخال سلامت این منابع ارزشمند را تهدید می‌کند.

برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه‌ها حیات آنها را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هادی ذبیحی عصر امروز در جلسه زیربنایی و عمران شهرستان خلخال اظهار داشت: در کنار این برداشت متأسفانه شاهد تخلیه نخاله‌های ساختمانی در بستر و حریم رودخانه‌ها نیز هستیم که به جد حیات این رودخانه‌ها را تهدید کرده و به مرگ تدریجی آنها منجر می‌شود.

وی با بیان این‌که پیمانکاران و مجریان پروژه‌های عمرانی حق چنین اقدامی را ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مالکان اراضی حاشیه رودخانه‌ها با تخلیه نخاله‌های ساختمانی در بستر و حریم رودخانه، قلمه‌کاری و کاشت نهال‌های مختلف اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها را کردند.

ذبیحی جدیت شورای حفاظت از آب شهرستان را در برخورد با چنین سوداگرانی ضروری خواند و خاطر نشان کرد: از 380 میلیون متر مکعب آب تولیدی در خلخال به صورت سالانه تنها 13 میلیون متر مکعب آن به مصرف واقعی رسیده و مابقی به دلایل مختلف از چرخه مصرف خارج می‌شود.

این مسئول تبدیل اراضی دیم به آبی را در شرایط کنونی که خشکسالی‌های مختلفی منطقه را تهدید می‌کند،‌ ضروری خواند و اضافه کرد: برای تبدیل 27 هکتار از اراضی مستعد کشاورزی دیم و قابل تبدیل به آبی 18 میلیون متر مکعب آب و برای مصرف صنعت و توسعه گردشگری نیز 10 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: با اجرا و تکمیل سدهای هشتجین، نیاخرم و اندبیل این آب‌ها تأمین شده و می‌توان از آن بهره‌برداری درستی را داشت.

به گزارش فارس، رئیس اداره امور آب خلخال در ادامه سخنان خود با یادآوری این‌که هدایت پساب‌های خانگی به ویژه منازل روستایی در بالادست رودخانه خلخال‌چایی عاملی تهدیدکننده است، بیان کرد: این اقدامات غیراصولی جز تهدید حیات رودخانه‌ها و سلامتی شهروندان ثمره‌ای ندارد و با توجه به قرار گرفتن تأسیسات آب شرب شهر خلخال در پایین دست این رودخانه پیشگیری از چنین معضلاتی اساسی به نظر می‌رسد.

ذبیحی همچنین خواستار همکاری دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای واقع در حاشیه این رودخانه‌ها شد تا جلوی چنین هدایت بی‌رویه فاضلاب خانگی گرفته شود.

وی همچنین ضرورت ممانعت از استفاده کودها و سموم شیمیایی در اراضی حاشیه رودخانه‌ها با هدف پیشگیری از آلودگی آب رودخانه و حفظ حیات آبزیان آنها را یادآور شد.

در جلسه بررسی مشکلات ادارات مختلف و دهیاری‌های خلخال نیز فرماندار خلخال با تاکید بر دقت نظر دهیاران بر دفع درست پسماندها خواستار جلوگیری از ورود پساب‌های روستایی به داخل رودخانه‌های مهم شهری شد.

ذبیح‌الله عبداللهی گفت: در سال گذشته 500 میلیون تومان به حساب دهیاری‌ها واریز شده تا بخشی از کارهای عمرانی و اجرایی را انجام دهند.

وی افزود: 12 دهیاری در سال گذشته به مجموع دهیاری‌های شهرستان خلخال اضافه شده و امسال نیز 10 دهیاری به مجموع دهیاری‌های شهرستان خلخال اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول