اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دندان‌های مصنوعی آستانه حس چشایی تلخ و تند را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: متخصص تغذیه و رژیم درمانی سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با قدم گذاشتن در دوران سالمندی، سالخوردگان مجبور به استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌شوند که دندان‌ھای مصنوعی آستانه حس چشایی تلخ و تند را افزایش‌ می‌دھند.

دندان‌های مصنوعی آستانه حس چشایی تلخ و تند را افزایش می‌دهد

حسین حاجیان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: 2.3 درصد افراد 75 ساله فاقد دندان هستند و نداشتن دندان یا دندان‌ھای فاسد سھمی در کاھش مصرف غذا دارد.

وی با اشاره به اینکه مسائل دندانی نشانه درآمد کم و مراقبت بھداشتی ناکافی در سالمندان است، ادامه داد: کاھش ترشح بزاق و جذب نیز از پدیده‌ھای متداول ھستند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مشکلات سالمندی اشاره کرد و افزود: افراد مسن دارای پرزھای چشایی کم‌تری به ویژه برای طعم‌ھای شیرین و شور هستند و ممکن است غذاھای شورتر و شیرین‌تر اشتھای ایشان را ارضا کنند.

وی با اشاره به اینکه کاھش حس چشایی و بویایی از پدید‌ه‌ھای رایج این دوران است، بیان داشت: پرزھای چشایی بعد از 50 سالگی به 1.3 درصد مقدار خود می‌رسد که در صورت ضعف حواس بویایی و چشایی، رژیم غذایی باید حاوی مقادیر کافی روی، ویتامین 12B ،A و فواید (ویتامین B9) باشد.

حاجیان‌فر افزود: 30 تا 35 درصد سنین 65 تا 75 سال و 50 درصد افراد بالای 75 سال دچار کاهش شنوایی هستند، ادامه داد: از ھر چهار نفر یک نفر نیاز به استفاده از سمعک دارد.

وی ادامه داد: برخی از کمبود ویتامین‌ها مانند B12 می‌تواند در کاھش شنوایی تأثیرگذار بوده که سبب افزایش صدای زنگ در گوش و کاھش شنوایی می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ویتامین D نیز به خاطر نقش در متابولیسم کلسیم در مایع عصبی و ساختمان استخوان می‌تواند موثر واقع شود.

وی هم‌چنین به مسائل حس بینایی سالمندان اشاره کرد و بیان داشت: کاھش بینایی کم‌تر با افزایش سن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در پیری بیش‌تر از عینک‌ھای نزدیک‌بین برای مطالعه استفاده می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در سن 65 به بالا ماکولار ذخیره شده و کاھش بینایی ایجاد می‌کند، گفت: پیگمان ماکولار از دو ماده لوتئین و رزانتین تشکیل شده که یک رژیم غنی از میوه و سبزی پیشرفت آن را کاھش می‌دهد و پیش‌گیری از پیشرفت سبب جلوگیری از ایجاد گلوکوم و کاھش بینایی می‌‌شود.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول