اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تغذیه نامناسب زمینه بروز بیماری‌های غیر واگیردار است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امروزه بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و سرطان‌ها دارای زمینه‌های تغذیه‌ای و به دلیل وضعیت تغذیه نامناسب است.

تغذیه نامناسب زمینه بروز بیماری‌های غیر واگیردار است

شاهین شیرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: علم تغذیه به عنوان یکی از علوم اساسی طب است که جایگاهی ویژه در سلامت جامعه و ارتقاء آن دارد.

وی با اشاره به اینکه توجه بیش‌تر پژوهشگران و محققان به علم پایه تغذیه شده است، بیان داشت: برگزاری دوازدهمین کنگره تغذیه ایران و نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از 15 تا 18 آبان‌ماه امسال به عنوان یکی از دانشگاه‌های طراز اول کشور، نشان‌گر عزم این دانشگاه در ایفای نقش درخور و شایسته در این موضوع و سعی در ارتقای مجامع علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تغذیه از سلول تا جامعه، امنیت غذایی، ایمنی غذا، تغذیه و بیماری‌ها، تغذیه سلولی‌مولکولی، نوتروژنومیکس و نوتروژنتیک، ارتقای سلامت تغذیه جامعه، بیماری‌های غیر واگیر و تغذیه ورزشکاران را از محورهای همایش نام برد و تصریح کرد: گذار تغذیه‌ای در ایران، چالش‌ها و راهکارها، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، امنیت غذا و تغذیه از دیدگاه توسعه ملی و چشم‌انداز ایمنی غذا در ایران 1404 از جمله موضوعات سخنرانی‌های جامع است.

وی تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی، رهبری برای ظرفیت‌سازی در حوزه غذا و تغذیه، ترجمان و تبادل دانش تغذیه را از دیگر موضوعات مطرح در نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه اعلام کرد و افزود: راهکارهای ایجاد جایگاه مناسب متخصصان تغذیه در تیم درمان، مسائل جاری تغذیه کودکان در کشور، اپی‌ژنتیک و سلامت و یارانه‌ها و امنیت غذا و تغذیه خانوارهای ایرانی از موضوعات سخنرانی‌های جامع همایش است.

شیرانی به موضوعات سخنرانی‌های علمی در این همایش اشاره کرد و بیان داشت: چاقی، بافت چربی و تغییر در سیستم اندوتلیال و متابولیسم بدن، وضعیت امنیت غذایی در کشور و چالش‌های اندازه‌گیری آن، مروری نظام‌مند و متاآنالیز و روش‌های تدوین پروتکل‌های تغذیه بالینی و اجرایی کردن آن از جمله این سخنرانی‌ها است.

وی اضافه کرد: وضعیت تغذیه‌ای بیماران همودیالیزی و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی - عروقی، تازه‌های تغذیه در بیماری کبد چرب، عوامل غذایی مؤثر در سندرم متابولیک (مطالعه قند و لیپید تهران)، شیر مادر و تکامل شناختی، تأثیر مصرف آرد غنی‌شده با آهن در افراد سالم غیر کم‌خون و مطالعات اپیدمیولوژیک تغذیه در کشور و وضعیت کنونی، موانع، راهکارها و نگاهی به آینده از دیگر محورهای علمی همایش است.

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه با اشاره به اینکه چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها، کدامیک در اپیدمی بیماری‌های مزمن در ایران مؤثرترند، اپیدمیولوژی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای در ایران و جهان، آنتی‌اکسیدان‌ها و التهاب، نقش ویتامین A در تنظیم سیستم ایمنی از دیگر موضوعات همایش است، گفت: نقش اسیدهای چرب CLA در التهاب، تأثیر متقابل ژنوتیپ و غذا بر وزن و فراسنج‌های قند و لیپید و نسل دوم پروبیوتیک‌ها و نقش آنها در درمان بیماری‌ها در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول