اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر گردو

تغذیه مناسب بهترین راه مبارزه با کرم خراط است

خبرگزاری فارس: پژوهشگر گردو گفت: مبارزه با کرم خراط آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از آن چه است که فکرش را بکنیم و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.

تغذیه مناسب بهترین راه مبارزه با کرم خراط است

کوروش وحدتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.

وی افزود: کرم خراط دوست دارد، شاخه‌های خشکیده گردو را بخورد و اگر با آبیاری مناسب و کود حیوانی به آن رسیدگی شود در نتیجه با زنده نگه داشتن بوته خیلی سریع می‌توان با این آفت مبارزه کرد.

عضو هیئت علمی پردیس ابوریحان تصریح کرد: کشاورزان توجه داشته باشند که در هنگام آبیاری درخت باید به شکلی در مرکز جزیره‌ای قرار گیرد تا آب با تنه برخورد نکند و در همان شیارهایی که در اطراف درخت ایجاد می‌شود، کود حیوانی در گودال‌هایی به عمق نیم متر قرار گیرد.

این دانشیار باغبانی گفت: اگر این اقدامات دیر آغاز شده و درخت به کرم خراط آلوده شده باید شاخه‌های خشکیده هرس و سوزانده شوند و کرم‌های موجود در سوراخ‌های درخت به وسیله سیم کشته و محفظه‌ها با خمیر آنتی تارلو پر شوند.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته برخی کشاورزان به جای روش مذکور به سمپاشی با هزینه‌های بالا اکتفا می‌کنند که باید گفت، سمپاشی تنها یک نوع مسکن است.

وحدتی بیان داشت: در هیچ کدام از کشورهای گرد و خیز جهان به جز ایران کرم خراط وجود ندارد، زیرا بر خلاف تصور غلط در میان کشاورزان ایرانی بهترین باغ‌های ارگانیک دنیا از کودهای حیوانی استفاده می‌کنند.

مدیر قطب به‌نژادی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کرمان رتبه اول تولید گردو کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: به دلیل مشکل تغذیه این درخت در کرمان تاکنون به این محصول به عنوان یک صنعت نگاه نشده است و اگر این دیدگاه تغییر یابد، می‌توان ادعا کرد گردو می‌تواند بیش از پسته درآمدزا باشد.

معاون پژوهشی و فناوری پردیس ابوریحان ابراز داشت: گردو محدود محصولی است که بیش از 25 فرآوری می‌توان از آن به دست آورد از کرم آرایشی گرفته تا ترشی، مربا، سس، چیپس، روغن خوراکی و صنعتی، صابون، برق و ... و تنها راه دستیابی به این ظرفیت‌ها صنعتی کردن گردو در سایه تشکیل انجمن‌ها و شرکت‌های تعاونی است.

این پژوهشگر گردو خاطر نشان کرد: گردو محصولی با ارزش است که مصرف دو عدد آن در طول روز می‌تواند تا 80 درصد از بروز سکته قلبی، سرطان‌ها، آلزایمر و ... جلوگیری کند، زیرا 90 درصد اسیدهای موجود در آن غیر اشباع شده و می‌تواند شراین را درمان کند.

مدیر قطب به‌نژادی دانشگاه تهران گفت: ایران با تولید سالانه بیش از 170 هزار تن از 20 میلیون درخت موجود، چهارمین کشور تولید کننده گردو است، اما در بحث صادرات در جایگاه 22 دنیا قرار دارد.

این دانشیار باغبانی با بیان اینکه باردهی گردو به شکل انتهایی، جانبی و خوشه‌ای است که بر خلاف نامگذاری غلط که گردوی خوشه‌ای را به نام فلسطینی می‌شناسند، عنوان کرد: فلسطین اشغالی هیچ‌گونه گردویی تولید نمی‌کند و این نوع محصول را در جهان به نام گردوی بومی ایرانی می‌شناسند.

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول