اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت جیرفت تأکید کرد

رفع عوامل تأثیرگذار در انتشار بیماری سالک در جبالبارز ‌

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت ‌جیرفت گفت: باید عوامل تأثیرگذار در انتشار بیماری سالک در شهر جبالبارز از جمله محل نامناسب دفن زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی بدون استاندارد را برطرف کنیم.

رفع عوامل تأثیرگذار در انتشار بیماری سالک در جبالبارز ‌

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، لطفعلی مسلمی شامگاه سه‌شنبه در شورای سلامت شهرستان جیرفت اظهار داشت: در سال 86، 120 نفر در شهرستان جیرفت به بیماری سالک مبتلا شده‌ که 97 نفر از آنها در منطقه جبالبارز سکونت داشته‌اند.

وی افزود: در سال 89 از 37 نفر مبتلا به سالک 28 نفر و در سال 90 نیز از 86 نفر 53 نفر در شهر جبالبارز سکونت داشته‌اند.

مسلمی تصریح کرد: همجواری این منطقه با شهرستان بم به عنوان یکی از مناطق اصلی بیماری‌زا در کشور موجب شده است که شهر جبالبارز به یکی از کانون‌های بیماری سالک تبدیل شود.

وی ابراز داشت: به دلیل ییلاقی بودن این منطقه تقریباً نیمی از ساختمان‌های آن در طول زمستان خالی از سکنه است و از آنجا که مکان‌های تاریک و مرطوب بهترین محل برای رشد این پشه است، موجب شده است این بیماری در منطقه گسترش یابد.

مسلمی بیان داشت: همچنین محل نامناسب دفن زباله‌ها و کامیون حامل آن‌ها و فاصله کم آن تا مرکز شهر جبالبارز از دیگر عوامل تأثیرگذار در انتشار بیماری سالک است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: با توجه به اینکه پشه خاکی که عامل بیماری سالک است در ارتفاع 1.5 متر از سطح زمین با خط سیر حدود 200 متر پرواز می‌کند، می‌طلبد، مکان جدیدی برای دفن زباله‌ها با توجه به استانداردهای موجود در نظر گرفته شود.

مسلمی عنوان کرد: از آنجا که سمپاشی برای عدم انتشار این بیماری به دلیل عوامل مخرب زیست‌محیطی کاملا منسوخ شده است و این پشه را در مقابل آن مقاوم‌تر می‌کند، انجام نمی‌گیرد.

وی اذعان داشت: همچنین فاضلاب‌های خانگی بدون استاندارد و جاری شدن آنها در معابر شهر یکی دیگر از عوامل انتشار این بیماری در شهر جبالبارز است که باید پیگیری های لازم در این زمینه انجام گیرد.

مسلمی خاطر نشان کرد: تیم‌های آموزشی مرکز بهداشت و حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جیرفت و تیم سلامت منطقه جبالبارز آمادگی کامل دارند تا در زمینه پیشگیری از بیماری سالک همکاری لازم را در راستای آموزش مردم منطقه انجام دهند.

وی با بیان اینکه در برخی بیماری‌ها، درمان خود پیشگیری محسوب می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم با تجهیز مرکز بهداشت شهر جبالبارز بتوانیم، اقدامات درمانی مورد نیاز را در همین مرکز انجام دهیم.

انتهای پیام/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول