اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی

ثبت جهانی میمند موجب حفظ این روستا می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با ثبت معماری روستای میمند شهربابک می‌توان علاوه بر معرفی این شهر به مردم دنیا، زمینه‌های نگهداری و بهره‌برداری آن را فراهم کرد.

ثبت جهانی میمند موجب حفظ این روستا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مسعود علویان‌صدر ظهر امروز در نخستین همایش معماری دست‌کند ایران در کرمان اظهار داشت: ریشه و ماهیت میراث فرهنگی حیات و مفهوم زندگی است که جستجوی آن موجب آرامش، آسایش و یک زندگی خوب می‌شود.

وی با بیان اینکه معماری دست‌کند به عنوان موضوعی فرهنگی در دنیا شناخته می‌شود، افزود: بررسی صحیح و درک درست از معماری دست‌کند ما را با زوایای این نوع از معماری آشنا می‌کند.

علویان‌صدر تصریح کرد: معماری دست‌کند به واسطه نبوغ بشر و هنر معماری اصیل ایرانی ایجاد می‌شود و در این زمینه تعامل و تطابق محیطی مهم است که موجب درک الزامات محیطی شود و احترام به طبیعت در اصل کار قرار گیرد.

وی خلق فضاهایی که بتوانند بدون خدشه‌ وارد کردن به طبیعت سبب آرامش انسان شوند را نشانگر دانش و نبوغ پیشینیان دانست و بیان داشت: گذشتگان ما در مکان‌یابی، فضا‌سازی و برنامه‌ریزی به بهترین نحو عمل کرده‌اند و حتی برنامه‌ریزی آنها در معیشت و سازماندهی فعالیت‌هایشان در این نوع معماری متجلی شده است.

علویان‌صدر خاطرنشان کرد: معماری دست‌کند دارای ویژگی‌های خاصی است که به اقلیم، محیط، مباحث سیاسی، جغرافیایی، امنیتی و مفهوم اقتصاد توجه دارد و  این امر موجب پایداری معماری ایرانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین انسان و طبیعت مهم‌ترین مولفه معماری دست‌کند روستای میمند است، عنوان کرد: سبک معماری این شهر تاریخی جوهره اساسی معماری و شهرسازی ایرانی است.

درک صحیح از مفهوم معماری بوم‌آورد را مهم دانست و افزود: با ثبت معماری روستای میمند استان کرمان می‌توان علاوه بر معرفی این شهر به مردم دنیا، زمینه‌های نگهداری و بهره‌برداری آن را فراهم کرد.

علویان‌صدر ابراز داشت: میراث فرهنگی پل ارتباطی بین هویت گذشته و ساخت آینده است و اندیشه پایداری را برای توسعه در خدمت جوامع قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، نخستین همایش معماری دست‌کند ایران به مدت سه روز تا 14 اردیبهشت ماه جاری در مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول