اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار شهربابک خبر داد

روستای تاریخی میمند در آستانه ثبت جهانی

خبرگزاری فارس: فرماندار شهربابک گفت: پرونده تکمیلی روستای میمند شهربابک در آستانه ثبت جهانی تحویل یونسکو شد.

روستای تاریخی میمند در آستانه ثبت جهانی
مجید افضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: پرونده تکمیلی روستای میمند شهربابک در آستانه ثبت جهانی به سازمان فرهنگی ملل متحد «یونسکو» ارسال شده است.

وی افزود: طی دو سال گذشته اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفت و تهیه مدارک مورد نیاز یونسکو به نحو احسن انجام و تحویل سازمان میراث فرهنگی شد.

به گزارش فارس، میمند روستایی صخره‌ای و دست‌کند با چند هزار سال قدمت در شهرستان شهربابک قرار دارد، این بنای دست‌کند باستانی بی‌گمان از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود.

امروزه پس از گذشت سال‌ها همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی به شمار می‌رود، میمند به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دستخوش تحولات کالبدی و اجتماعی شده است و بیشترین تغییر در آن مربوط به چند دهه اخیر است.

باستانی‌پاریزی تاریخ‌شناس کرمانی و از اساتید برجسته ایران در کتاب «پیغمبر دزدان» در مورد این منطقه شگفت‌آور گفته است «میمند از دهات معروف و قدیمی شهربابک است، تمام اتاق‌های این ده در دامنه کوه کنده شده و خانه‌ها در دل سنگ است و هر کوچه که در دل کوه می‌رود سه یا چهار اتاق دارد و مجموعا قریب 300 کوچه در دل سنگ فرو برده‌اند و به همین سبب خانه‌ها دودکش و بخاری ندارند و بدون منفذ است و از منظر تاریخی واقعا از آثار اولیه تمدن بشری محسوب می‌شود در واقع یک آسمان خراش موربی است که هزاران سال است در دل سنگ کنده شده، اتاق‌ها بخاری ندارد، راه عبور محدود است و دواب و آدمی‌زاد تا حدودی زندگی مشترکی دارند، این آبادی البته غیر از میمند معروف فارس است».

آن چه در این روستا مورد اهمیت است این است که در سکونت‌گاه‌های اولیه بشری از روی هم گذاردن سنگ و آجر و غیره در فضای باز ساخته نشده‌اند، بلکه با از میان برداشتن انبوهی از خاک شکل می‌گیرد و انسان نیاز به خشت و آجر و ملات ندارد، بلکه باید توده‌ای را بردارد تا پناهگاه مهیا شود.

به همین دلیل برای اتاق، طاقچه در اندازه‌های مختلف کنده شده و جای رختخواب، ظروف، صندوق، چراغ و غیره کنده شده است.

کنار دیوارهای خانه گنجه گذارده نمی‌شود، بلکه با کندن دیوار، حفره یا طاقچه‌هایی به وجود می‌آید که اشیاء و لوازم در آن‌ها گذاشته شده و یا در آن‌ها آویزان می‌شده است.

کل یک خانه که ممکن است، شامل یک یا چند اتاق و اصطبل باشد یک کیچه نام دارد و یک واحد یک ورودی مشترک دارد، مردمان این دیار بیشتر با افراد فامیل خود ازدواج می‌کرده‌اند و هنوز نیز این رسم در میانشان رایج است.

معماری میمند انسان را ناخودآگاه به یاد روستای «کندوان» در آذربایجان ایران و اثر تاریخی «کاپادوکیه» در ترکیه می‌اندازد.

خانه‌های روستای میمند با بیش از 2 هزار و 500 اتاق در پنج طبقه مورب روی هم قرار گرفته‌اند و هم‌اکنون 50 خانوار با 140 نفر در روستای دست‌کنده میمند زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول