اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستای میمند عمری به بلندای تاریخ ایران باستان دارد

خبرگزاری فارس: بقایای کشف ‌شده از آثار قدیم روستای میمند شهرستان دنا نشان از قدمت زیاد و همسن بودن با دوره ساسانیان دارد که مسئولان میراث فرهنگی در شناسایی آن وظیفه‌ای خطیر دارند.

روستای میمند عمری به بلندای تاریخ ایران باستان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، روستای میمند مکانی است زیبا در دهستان سادات محمودی از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا که نمایی بسیار زیبا و مکانی باستانی است.

این روستا با داشتن حدود سه هزار نفر جمعیت از جمله روستاهایی در کشور است که بقایای بناهای تاریخی و آثار کشف‌ شده قدیمی نشان از قدمت بالای این روستا می‌دهد.

 

*کاوش میمند از سال 87 آغاز شد

در سال 87 توسط کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری بناهای تاریخی این روستا که همگی به مرور زمان در زیر خاک نهفته‌اند به ثبت رسید و از آن زمان کارشناسان به مطالعه در خصوص این آثار پرداختند.

بالاخره از اسفندماه 90 کاوشگران به کاوش و درآوردن این آثار از زیر خاک اقدام کردند که تاکنون آثار کاوش شده از زیر خاک نشان از جلوه خاص این بناها دارد که در سطح کشور از نظر تاریخی و بافت بنا بی‌نظیر است.

این بناها از سنگ و گچ ساخته شده و حالت‌هایی همانند حجره‌ها و راه‌روهای به هم متصل شده نشان از تجاری بودن این مجموعه داشته و در طبقه دوم آن نیز بناهایی همچون اتاق‌ها و پنجره‌هایی است که نشان از مسکونی بودن طبقه دوم این اثر می‌دهد که در نوع خود بسیار جالب بوده و توانایی سازندگان احداث چنین بناهایی را نشان می‌دهد.

به گفته سرپرست کاوشگران میمند، این آثار با هلالی‌ها و طرح‌هایی ساخته شده‌اند که در آثار به دست آمده استان بی‌نظیر بوده و این آثار نشان از وجود شهری قدیمی در این محل دارد.

*بنای تاریخی میمند مربوط به دوره ساسانیان است

علی رحمانی در این خصوص تصریح کرد: تعداد چند مجموعه از این بناها در روستای میمند وجود دارد که همگی آنها نیاز به کاوش داشته و البته این کاوش‌ها به زمان‌ زیادی برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز دارد.

وی در خصوص توانمندی این تیم کاوشگری اظهار کرد: اعضای این تیم کاوشگری از تهران و مجموعه کاوشگران استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که به کمک تعدادی از اهالی روستا مشغول به کاوش این بناها هستند.

وی درباره آثار به دست آمده از این کاوش‌ها افزود: برای حدس زدن در مورد اینکه این آثار مربوط به چه زمانی است، قضاوت زود بوده ولی با آثار به دست آمده احتمال می‌رود که این بناها مربوط به دوره ساسانیان باشد.

 

*کاوشگری دقیق میمند 200 میلیون تومان هزینه می‌خواهد

این کارشناس اداره میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: اعتبار انجام این کاوشگری تا حال مبلغ 100 میلیون ریال بوده که برای انجام کاوشگری کامل به مبلغ دو میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام کاوشگری کامل به زمان پنج فصل نیازمندیم که امیدواریم با همت مسئولان امر بتوانیم این آثار را که از نشانه‌های میراث فرهنگی و گذشته پرافتخار استان بوده را کشف کنیم.

 

*بقایای میمند دیوار مزارع روستانشینان ساکن شده است

بنا به گفته اهالی روستای میمند این بناها بسیاری از آن به مرور زمان و به خاطر عدم آگاهی مردم از اهمیت موضوع تخریب شده و مردم از سنگ‌های این بناها به منظور دیواره‌چینی مزارع خود استفاده می‌کنند.

با کشف کامل این آثار می‌توان شاهد روزی باشیم که گردشگران زیادی برای دیدن این آثار زیبا به این روستا آمده و امید است که میمند تاریخی به کشور بهتر معرفی شود. 

 

-----------------------

گزارش میلاد طاهرپور

------------------------

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول