اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری کرمان - 3

میمند روستایی برخاسته از عمق تاریخ ایران است

خبرگزاری فارس: روستای تاریخی میمند میزبان انبوه گردشگران داخلی و خارجی است و قدمت هزاران ساله آن نمایان است.

میمند روستایی برخاسته از عمق تاریخ ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شهربابک به دلیل وجود یکی از روستاهای شگفت‌انگیز جهان دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است، این روستا یادآور روزگارانی است که بشر خدایان خود را بر ستیغ بلند کوه‌ها جستجو می‌کرد و کوه مکانی مقدس برای پرستش به شمار می‌رفت.

خانه‌ها و کوچه‌هایی که هزاران سال قبل به دست انسان‌هایی پر توان و پر تلاش در دل کوه کنده شده، میمند را در زمره روستاهای شگفت‌انگیز جهان قرار داده است در روستای میمند تاریخ ورق نخورده است، زیرا بازدید کنندگان همان خانه‌ها و کوچه‌ها را مشاهده می‌کنند که قریب 10 هزار سال پیش از این در دل کوه ایجاد شده بودند، بدون آن که در طول تاریخ تغییری در شکل و ساختار آن‌ها رخ داده باشد.

از دلایل دیگری که برای کندن کوه و ساخت این خانه‌ها ذکر شده، حالت استراتژیک روستا است به عبارت دیگر اقوامی که در این روستا زندگی می‌کردند، برای در امان بودن از شر مهاجمان و غارتگران این بناها را احداث کرده‌اند، این روستا در 36 کیلومتری شهرستان شهربابک قرار گرفته و مردم این روستا نیز از نظر اجتماعی و اخلاقی مانند خانه‌های سنگی آن بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند، آن طور که تا چند سال قبل از رادیو و تلویزیون خبری نبوده است.

روستای دست‌کند میمند دارای 400 اثر معماری صخره‌ای است که عمق برخی از آنها به 25 متر می‌رسد، ارتفاع این خانه‌ها دو متر و وسعتی قریب 16 تا 20 متر دارند در وسط هر اطاق اجاقی برای گرم کردن و طبخ غذا پیش‌بینی شده.

تمام فضای سنگی خانه‌ها از دودی که در طول قرن‌ها و هزاره‌ها برخاسته، سیاه شده و به صورت کریستال در آمده و به عقیده برخی کارشناسان این تغییر قدمت هزاران ساله آن را بیان می‌کند، هر خانه سنگی یک راهرو با شیبی تند دارد که به طرف بیرون کشیده شده است و این راهروها در گویش محلی "کیچه" نامیده می‌شوند، مدرسه قدیم روستا به همان شیوه و طرح‌های مسکونی است با این تفاوت که عرض و عمق کیچه و مسیر ورودی آن بزرگ‌تر و بیشتر از آن است.

هرچه از ابتدای کیچه به عمق آن می‌رویم، ابعاد کلاس‌ها بیشتر می‌شود، طول کیچه مدرسه 18 متر و عرض آن بین 1.5 تا شش متر است و در مجموع پنج کلاس دارد، مسجد روستای میمند که جزو جدیدترین خانه‌های دست‌کند روستا است، حدود 260 سال قدمت دارد و ابتدا با نیت ساخت مسجد کنده شده و سقف آن بر روی سه ستون سنگی ارتفاع دو متر دارد.

محراب یک متری مسجد نیز از دل کوه کنده شده و در این مسجد تعدادی طاقچه و یک منبر سنگی ایجاد کرده‌اند در قبرستان این روستا که در ضلع شرقی و جنوب غربی میمند قرار دارد، آثاری از قبرهای قدیمی به دست آمده و سنگی یافت شده که قدمت آن به یک هزار و 200 سال قبل می‌رسد و برخی از قبرها رو به بیت‌المقدس قرار دارند، آتشکده، معبد و دوشاب‌گیر از دیگر آثار این روستای تاریخی است که قدمت زیادی دارند.

فرهنگ مردم میمند مانند سرزمین آن‌ها دارای ویژگی‌های استثنایی و زبان آن‌ها لهجه‌ای خاص دارند که برخی معتقد هستند، این نوع گویش ریشه در پارسی ساسانی و "میترائیسم" دارد، مثلاً به بخاری" دویدن" و به کوچه "کیچه" می‌گویند.

هم‌اکنون در این روستا امکانات لازم به منظور رفاه حال گردشگران پیش‌بینی شده و در ایام نوروز این منطقه تاریخی میزبان انبوه گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول