اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاندیدای مجلس نهم:

توجه به تولید و اشتغال روستاها ضرورت دارد

خبرگزاری فارس: کاندیدای مجلس نهم گفت: محرومیت‌زدایی و توجه به تولید و اشتغال روستاها امری ضروری است و باید در اولویت قرار گیرد.

توجه به تولید و اشتغال روستاها ضرورت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامعلی جعفرزاده عصر امروز در جمع مردم بخش سنگر، مهم‌ترین هدف توسعه را توانمند کردن انسان‌ها خواند و اظهار کرد: امروز توسعه در روستاها که ظرفیت‌ بالایی دارند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مناطق روستایی با فراهم آوردن محیط زیست سالم و پایدار، نقش مهمی در توسعه ملی بر عهده دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، توسعه روستایی و ارتقای سطح رفاه روستاییان را از اهداف اصلی برنامه توسعه در طول پنج دهه گذشته در ایران نامید و تصریح کرد: با این وجود مناطق عقب ‌مانده روستایی از این برنامه‌‌ها بهره چندانی نبرده‌اند و نابرابری بین مناطق شهری و روستایی افزایش ‌یافته و درصد قابل ‌توجهی از روستاییان همچنان از فقر مطلق رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه دولت‌ احمدی‌نژاد نگاه ویژه‌ای به روستا‌ها دارد، خاطرنشان کرد: این فرایند توسعه باید با شتاب بیشتری دنبال شود.

جعفرزاده با اشاره به اینکه ارتقای سطح آگاهی و مشارکت روستاییان بخش مهمی از فرایند توسعه روستایی است، ابراز کرد: ساکنان روستاها عامل اصلی توسعه روستایی هستند به همین دلیل پروژه‌های عمرانی باید با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد مانند شوراهای روستایی طراحی شوند تا نیازهای واقعی مردم را برآورده کرده و مردم را به حضور فعال در فرایند اجرا و نظارت ترغیب کنند.

وی، با بیان اینکه محرومیت‌زدایی مناطق روستایی استان در بعد تولید و اشتغال باید در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در اینگونه مناطق باید محرومیت‌زدایی از بعد خدمات در مرتبه دوم اهمیت قرار گیرد.

کاندیدای مجلس نهم افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی نقش مثبتی در رشد تولید محصولات کشاورزی دارند اما  ارتباط متقابل بین عواملی مانند درآمد اندک کشاورزان، ناکارآمد بودن نظام ترویج شیوه‌های مدرن کشاورزی، کمبود تاسیسات زیربنایی، بهره‌بردار کم‌سوادی که با مالکیت اراضی کوچک فاقد توان لازم برای سرمایه‌گذاری هستند، استفاده نامناسب از آب و خاک و تخریب زیست‌محیطی ناشی از استفاده نامناسب از منابع و عدم‌ مشارکت مردم روستایی در طراحی، اجرا و نظارت بر برنامه‌های عمرانی دور باطلی را ایجاد کرده که مانع از رونق بخش کشاورزی و توسعه روستایی شده است.

وی اضافه کرد: با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دولتی برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، هنوز در روستاها به ویژه در مناطق دور افتاده کمبودهای جدی در سیستم تامین آب آشامیدنی، برق، جاده‌ها، زهکشی و تسطیح زمین‌های زراعی، بهداشت محیط، مدارس و مراکز درمانی وجود دارد.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول