اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اختصاصی فارس/ مدیر هنرستان کشاروزی ساری خبر داد

اجرای سیلوی علوفه دامی برای نخستین بار در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیر هنرستان کشاروزی ساری گفت: سیلوی علوفه دامی با شبدر برای نخستن بار در مازندران اجرایی می‌شود.

اجرای سیلوی علوفه دامی برای نخستین بار در مازندران

آیت ا... آقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه سیلو علوفه دامی برای نخستین بار در هنرستان کشاورزی ساری اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در این طرح شبدر برسیم با سایر علوفه مخلوط و تبدیل به خوراک دام می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد هزینه‌های واحدهای تولیدی دامی تغذیه است، تصریح کرد: در این روش با کاهش هزینه‌های صنعت دام ارزش مواد غذایی برای دام افزایش می‌یابد.

مدیر هنرستان کشاروزی ساری خاطرنشان کرد: برای تولید علوفه دامی سیلویی با هزینه حدود 3 میلیون تومان برای تغذیه 100 راس گوسفند و 50 راس گاو در محل هنرستان کشاروزی ساری احداث شد که با آموزش به هنرجویان این رشته در صورتی که دامداران آمادگی داشته باشند تجربیات‌مان را در اختیار آنها قرار می دهیم.

این مسئول یادآور شد: در این روش با افزایش  ارزش غذایی مواد قندی علوفه افزایش پیدا می‌کند و علوفه سیلو شده برای دام‌های در حال شیردهی و دام‌های گوشتی بسیار مناسب است.

آقایی دیگر مزایایی  استفاده از طرح سیلو را کاهش بیماری‌های دامی عنوان کرد و گفت: با سیلو کردن علوفه در این روش به خاطر فشرده‌سازی علوفه نفخ موجود در علوفه کاهش می‌یابد و همچنین با مصرف علوفه سیلو شده سقط جنین در دام‌های آبستن به شدت کاهش می‌یابد.

وی در ادامه بیان داشت:  یکی از عوامل اصلی سقط جنین در دام‌ها مصرف علوفه سبز است.

مدیر هنرستان کشاروزی ساری در ادامه با اشاره به مزیت‌های اقتصادی استفاده از طرح سیلویی ادامه داد: برای نگهداری علوفه در روش سیلو هزینه نگهداری علوفه کاهش می‌یابد و لازم است بهره‌بردار تنها یک بار هزینه ساخت سیلو را پرداخت می‌کند.

این مسئول یادآور شد: در طرح سیلو ویتامین، پروتیئن و فسفر بالایی در علوفه به دلیل افزودن مواد دیگر ایجاد می‌شود و اسید لاکتیک که در اثر سیلو ایجاد می‌شود فعالیت گوارشی و شکمبه دام‌ها را افزایش می‌دهد.

وی از اعلام آمادگی پرسنل هنرستان برای آموزش روش سیلو کردن مواد غذایی دامی به سایر دامپروان استان خبر داد و تاکید کرد: در سال‌های گذشته سیلو کردن علوفه دامی به صورت غیرعلمی توسط برخی دامداران اجرایی شد که این طرح به دلیل اجرای اشتباه شیوه سیلو کردن با شکست مواجه شد.

به گزارش فارس، در حال حاضر 30 هنرجو  و25 دانشجو در رشته دامداری و دامپروری در هنرستان کشاورزی ساری در این رشته مشغول تحصیل هستند و از زمینی که در اختیار هنرستان ساری است در سال برای کشت برنج و شبدر بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام/ن20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول