اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران اعلام کرد

فعالیت 1700 دهیاری مصوب در مازندران / مازندران رتبه برتر علمی در بخش دهیاری‌های کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران از فعالیت یک‌هزار و 700 دهیاری مصوب در این استان خبر داد.

فعالیت 1700 دهیاری مصوب در مازندران / مازندران رتبه برتر علمی در بخش دهیاری‌های کشور

ذات‌الله زارعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به فعالیت دهیاری‌های مصوب در این استان بیان کرد: هم‌اکنون یک‌هزار و 700 دهیاری مصوب در مازندران مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: در ابتدای دولت نهم تعداد دهیاری‌های مازندران 420 دهیاری بوده که در رده‌بندی کشوری در رتبه دهم تا دوازدهم کشور جای داشتیم.

زارعی با اعلام اینکه استان خراسان رضوی از نظر تعداد دهیاری‌های مصوب و فعال در سطح کشور رتبه نخست را از آن خود کرده است، تصریح کرد: استان مازندران نیز در تعداد دهیاری‌ها رتبه دوم کشور را دارد.  

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران با اشاره به بحث آموزش دهیاران استان یادآور شد: معتقدم باید به طور همزمان با آموزش دهیاران، آموزش شوراهای اسلامی روستاها نیز برگزار شود زیرا دهیاری و شوراهای اسلامی دو نهاد مدیریتی در حوزه روستایی هستند.

زارعی با بیان اینکه مازندران در سال 90 رتبه برتر علمی کشور در بخش دهیاری‌ها را نیز از آن خود کرده است، گفت: باید آموزش در این زمینه بیشتر شود تا دهیاران به شرح وظایف خود تسلط کامل داشته باشند.

وی با اعلام اینکه شوراها باید متولی داشته باشند، بیان کرد: در ابتدا مسئولیت‌شان را دفتر امور روستایی بر عهده داشت، بعد از آن نیز دفتر امور شهری مسئولیت شوراها را بر عهده گرفت ولی اخیرا چارت آن اصلاح شده و هنوز ابلاغ خاصی نشده است.

زارعی با اشاره به تشکیل کمیته انضباطی برای رسیدگی به تخلفات دهیاران بیان داشت: کمیته انضباطی با ماده 53 که حق عزل دهیاران را به شوراها سپرده است، منافاتی ندارد.

وی ادامه داد: شورا وظیفه نظارت بر امور دهیاری‌ها را دارد، در حقیقت دهیار به عنوان قوه مجریه و شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه در روستاها فعالیت دارند، البته شورا بحث دخالتی در کار دهیاری‌ها را ندارد و دهیارها مکلفند در چارچوب تصمیمات و بودجه مصوب سالانه شوراها در سطح روستاها حرکت کنند.

زارعی با بیان اینکه کف تعداد خانوار روستاها برای احداث دهیاری‌ها در گذشته 120 خانوار بود، گفت: این تعداد به 60 خانوار رسیده ولی ما اجازه گرفتیم برای روستاهای 50 خانوار و در برخی موارد استثنا نیز برای تعدادی از روستاهای کمتر از 50 خانوار مجوز دهیاری صادر کنیم همچنین برای برخی از مناطق بالا دست نظیر لاریجان، هزارجریب، دو هزار، چهاردانگه و سه هزار نیز در تلاش هستیم با موافقت دولت برای روستاهای این منطقه تصمیمات جدیدی بیاندیشیم.

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول