اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی:

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر چالش مهم اعتیاد است

خبرگزاری فارس: کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی گفت: تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی را اصلی‌ترین چالش پیش‌رو در بحث اعتیاد است.

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر چالش مهم اعتیاد است

یعقوب زینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: شیشه درمان دارویی ندارد و به روش‌های درمانی و روان‌شناختی در کمپ‌ها درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه در ارومیه 9 کمپ غیرمجاز وجود دارد، افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مقام قضایی به بسته شدن آن‌ها اقدام کردیم.

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه کمپ‌ها توسط خود معتادان اداره می‌شود،  تصریح کرد: معتادانی که سابقه 3 سال پاکی دارند به شکل هیئت امنایی با دریافت مجوز اقدام به تاسیس کمپ می‌کنند زیرا این افراد الگوهای جامعه هستند.

زینی مراقبت‌های بعد از درمان و سم‌زدایی را ضروری دانست و گفت: سم‌زدایی تنها 10 درصد درمان اعتیاد محسوب می‌شود که در مدت کوتاهی انجام می‌شود اما قباحت اعتیاد در جامعه آنچنان گسترده است که مراقبت‌های بعد از درمان و نقش خانواده‌ها در آن ضروری به نظر می‌رسد.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی نقش معتادان را در لغزش دوباره خودشان رکن اساسی ذکر کرد و ادامه داد: اعتیاد بیماری عودکننده‌ای است که بعد از خلاصی از دام آن بارها می‌تواند عود کند و افراد را به منجلاب بکشاند در این میان خود افراد نقش بسزایی در پرهیز مداری و جلوگیری از لغزش دوباره در افتادن به اعتیاد دارند.

زینی گفت: افرادی که مدت پاکی بالایی دارند به گروه‌های 12 قدمی یا NA معروف‌اند یعنی در اصول بهبودی 12 قدم تعریف شده است و این افراد موفق به عبور از این مراحل شده‌اند و کارشناسان همواره توصیه می‌کنند افرادی که از مرحله سم‌زدایی رد می‌شوند خود را به گروه‌های 12 قدمی وصل کنند تا دوباره دچار لغزش نشوند.

وی تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی را اصلی‌ترین چالش پیش‌رو در بحث اعتیاد دانست و گفت: مواد مخدر شیمیایی که عمده‌ترین آنها مواد مخدر صنعتی هستند اعتیاد به شیشه است.

این کارشناس تبلیغات گسترده و غلط در ابتلا به شیشه در میان جوانان و نوجوانان را عامل اصلی عنوان کرد و افزود: این تبلیغات معروف به دروغ‌های بزرگ در ارتباط با شیشه است که در مدارس و دانشگاه‌ها به شدت با این معضل روبرو هستیم.

زینی ادامه داد: تبلیغات دشمنان در ارتباط با شیشه، مانند شیشه اعتیاد ندارد، شیشه مرفین را از بدن حذف می‌کند، شیشه موجب زیبایی و لاغری می‌شود، شیشه یک دارو است نه ماده مخدر و اعتیادزا ، شیشه توانایی جنسی را افزایش می‌دهد و شیشه تمرکز و انرژی را بالا برده و موجب یادگیری آسان درس‌ها می‌شود، همگی تبلیغات دروغی هستند که خانواده‌ها و جوانان باید مراقب باشند زیرا شیشه شوخی بردار نیست.

وی با اعلام خط 09626 به عنوان خط ملی اعتیاد، گفت:کارشناسان مشاوره به طور 24 ساعته آماده پاسخ‌گوی به تلفن‌های مردمی در ارتباط با اعتیاد است و هزینه تماس رایگان و به عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول