اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال آمار بالای خوددرمانی و مراجعات دیرهنگام بیماران به پزشکان

بی‌اعتمادی مردم به پزشکان را قبول ندارم

خبرگزاری فارس: به دنبال آمار بالای خوددرمانی و مراجعات دیرهنگام بیماران به پزشکان عضو نظام پزشکی استان اصفهان گفت: این مسئله را دلیل بی‌اعتمادی مردم به پزشکان نمی‌دانم.

بی‌اعتمادی مردم به پزشکان را قبول ندارم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آمار بالای خوددرمانی و مراجعات دیرهنگام بیماران به پزشکان که همیشه به عنوان معضل اصلی از سوی پزشکان مطرح شده است، شاید به قول مسئولان بهداشت و درمان به دلیل مسائل اقتصادی باشد اما بیش‌تر آن بی‌اعتمادی است که در بیماران قابل لمس است.

قبول ندارم که مردم به جامعه پزشکی بی‌اعتماد هستند اما معتقدم که ناهنجاری‌هایی در قسمت کوچکی از جامعه پزشکی صورت گرفته است.

حسین ایقاعی عضو نظام پزشکی استان اصفهان با اعلام مطلب فوق در ارتباط با این موضوع با خبرنگار این رسانه به گفت‌وگو نشست که به شرح ذیل آمده است:

*‌فارس: قبول دارید که اعتماد سابقی که بین بیمار و پزشک وجود دارد دیگر در بین آنها مشاهده نمی‌شود و در موقع دریافت روش‌های درمانی با دودلی بسیاری روبه‌رواند؟

هنگامی که بیمار جان خود را که از همه چیز برایش مهم‌تر است به پزشک می‌سپارد چطور امکان دارد که بگوییم به پزشک بی‌اعتماد است، زمانی که بیمار شخصی‌ترین مسائل فردی و زندگی خود را که شاید به نزدیک‌ترین افراد خود هم نمی‌گوید به پزشک معالج اعتماد و درد و دل می‌کند آیا این را بی‌اعتمادی می‌خوانید.

*‌فارس: آیا فکر نمی‌کنید آمار بالای خوددرمانی در بین بیماران و بیشترین دلیل دیر مراجعه کردن بیماران به پزشکان که به طور معمول به عنوان آخرین درمان به پزشک مراجعه می‌کنند، بی‌اعتمادی آنها به پزشکان نیست؟

شما آخرین دلیل را به عنوان نخستین عامل معرفی کردید، تحقیقی که در این ارتباط صورت گرفت، مشخص شد در درجه اول هزینه‌های درمان سبب شده که بیشتر بیماران از مراجعه زودهنگام و رجوع به پزشک برای دریافت درمان خودداری کنند.

*‌فارس: چرا فکر می‌کنید با اینکه همیشه داد مسئولان بهداشت و درمان مبنی بر این است که تعرفه‌ها کم است اما این قدر هزینه‌های درمان بر دوش بیماران سنگینی می‌کند؟

تعرفه‌های پزشکی کم است و حتی در مقایسه با خدمات بیمارستانی سایر کشورهای منطقه ناچیز است اما چون دولت به مسئولیت خود که تعیین تعرفه مطابق با تورم موجود در کشور است، کوتاهی می‌کند و بیمه‌ها از دادن حق واقعی بیمه به بیماران و پزشکان شانه خالی می‌کنند، پزشک مجبور به دریافت مابه‌التفاوت آن از بیماران می‌شود و همین موضوع هزینه‌های درمان بر دوش بیماران را سنگین می‌کند.

زمانی که یک ویزیت بین 15 تا 16 هزار تومان است و بیمه‌گر تنها 15 درصد آن را پرداخت می‌کند و آن هم 8 ماه بعد پرداخت می‌شود، چه تأثیر‌های بدی بر روند زندگی بیمار و پزشک می‌گذارد.

*‌فارس: واکنشی که مسئولان نسبت به این قضیه داشتند چه بوده است؟

تاکنون هیچ مقامی درصدد پاسخ‌گویی به مشکلات مالی پزشکان و هزینه‌های درمان برای بیماران بر نیامده‌اند.

*‌فارس: راهکاری که شما پیشنهاد می‌دهید، چیست؟

زمانی که بیمار 80 درصد هزینه‌های خود را می‌پردازد و 3 درصد را بیمه‌ها می‌پردازد بهتر است که بیمار تمام هزینه‌های آن را بپردازد.

هنگامی که برای بیمار آزمایش تجویز می‌شود اما بیمار تنها به دلیل عدم حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از خدمات پاراکلینیک، آزمایش‌های خود را به تأخیر می‌اندازد و در اولویت آخر درمان خود قرار می‌دهد و به جای اینکه هر ماه یک ‌بار به پزشک مراجعه کند، شش ماه یک ‌بار این کار را انجام می‌دهد، دیگر نمی‌توان به کار پزشکان خطا گرفت.

*‌فارس: مسئله‌ای که هست اینکه در هنگام رجوع به پزشکان دلیل بروز بیماری تشخیص داده نمی‌شود و پزشکان بیش‌تر علائم‌درمانی می‌کنند؟

به عنوان مثال بیماری که برای فشارخون به پزشک مراجعه می‌کند و عکس و دارو برای وی تجویز می‌شود و چون 90 درصد فشارخون در سطح دنیا بدون دلیل است، نمی‌توان به پزشکان خورده گرفت.  

*‌فارس: قبول دارید که زیرمیزی گرفتن پزشکان مزید بر علت شده و بسیاری از بیماران را از ارجاع زودهنگام به پزشکان دور می‌سازد؟

زیرمیزی یک پدیده شوم است که باید حذف شود اما برای حذف آن باید اقداماتی انجام شود.

زیرمیزی جنبه‌های بد و منفی بسیاری دارد، اما اینکه یک سیستمی تعریف شده باشد که به عنوان مجری یک آنالیز روی تعرفه‌های پزشکی داشته باشد هنوز وجود ندارد و در این وضعیت که هیچ کس به وظیفه خود عمل نمی‌کند، حق ناداده را به صورت زیرمیزی از بیماران باید گرفته شود.

*‌فارس: به نظر شما تعرفه پزشکان باید چگونه سنجیده شود؟

در تعیین تعرفه‌ها لازم است که روند قیمت‌ها در کشور یکی یکی براساس نرخ 40 درصد تورم‌ها بررسی شود و نه اینکه پزشک حق تعرفه دولتی را به اضافه تعرفه تحت عنوان زیرمیزی جمع و هر کسی یک قیمت از بیمار دریافت کند.

*فارس: در ارتباط با افزایش 5 تا 9 درصدی تعرفه‌های پزشکی امسال چه نظری دارید؟

لازم است قبل از پاسخ‌گویی این مسئله را باز کنم که در سال 1383 تا سال 89 سازمان نظام پزشکی متولی تعیین تعرفه‌های پزشکی بود که در سال 90 شورای‌عالی سلامت این تعرفه را تعیین و امسال در حالی وزارت بهداشت تعرفه‌های پزشکی را تعیین کرده است که مخالف با قانون است.

شاید افزایش 5 تا 9 درصدی برای تعرفه‌های پزشکی امسال مناسب باشد اما برای کیت‌های آزمایشگاهی و فیلم‌های رادیولوژی که بیش‌تر آن وارداتی است و با قیمت‌های گرانی تهیه می‌شود، این افزایش قیمت مناسب نیست، بی‌اعتمادی بیمار به پزشک وجود ندارد اما اخلال در روند درمان در حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌شود به صورتی که مسئولان به جای پرداختن به اصل موضوع درمان بیش‌تر به حواشی و معلول‌ها می‌پردازند.

==============

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

==============

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول