اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‎های گلستان:

بالا بردن سطح مطالعه مردم مهم‌ترین عامل پویایی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‎های استان گلستان گفت: مهم‌ترین عامل پویایی فرهنگ اسلامی و ایرانی، بالا بردن سطح مطالعه مردم است.

بالا بردن سطح مطالعه مردم مهم‌ترین عامل پویایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان انقلاب اسلامی ایران مانند هر انقلاب دیگری که اتفاق افتاد، به دنبال تحولی عمیق در سطح جامعه در تمام زمینه‎های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود. پس از انقلاب این حس پدید آمد که ساختارهای فرهنگی و آموزشی رژیم گذشته، ظرفیت حرکت در مسیر اهداف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی را ندارد. این عامل مهم و دیگر عواملی که از پیامدهای آن بود، باعث روئیدن و رشد کردن انقلابی در دل انقلاب اسلامی شد که آن را به عنوان انقلاب فرهنگی ثبت کردند.

به دنبال این موضوع مصاحبه‎ای داشتیم با سیدحسین علوی مدیر کل کتابخانه‎های استان گلستان که آنچه می‎خوانیم ماحصل این مصاحبه تفصیلی است.

فارس: بنا به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، تأثیر آن بر انقلاب فرهنگی چگونه بوده و لزوم شکل‎گیری آن چه بود؟

- اگر این تعریف از فرهنگ متصور باشد که فرهنگ  مجموعه ای از دانش‌ها، اعتقادات، هنرها، اخلاقیات و آداب و رسوم و... باشد، بعد از شناخت دقیق انقلاب اسلامی و مطالعه دقیق فرهنگ ایرانی، تأثیرگذاری متقابل فرهنگ و  انقلاب را متوجه می‎شویم.

بررسی تأثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ ایرانی در واقع تأثیر انقلاب بر شاخص‌ها و ساختارهای فرهنگ ایرانی است که نتیجه‌اش فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی در دنیا است که در این مقاله کاری است بس دشوار، اما به طور خلاصه از خودبیگانگی فرهنگی و تلاش برای تقلید فرهنگ بیگانه، غرب‌زدگی، نادیده گرفتن اصول و مبانی فرهنگ اسلام در شیوه مملکت‎داری و عدم توجه به روحیه تدین مردم و توجه مردم به روحانیت و مرجعیت و توفیقات حکومت دینی، ابتذال و بی‌بندوباری ایجاد شده در رژیم پهلوی، رشد و روحیه ناسیونالیستی و باستان‎گرایی رژیم پهلوی نکته‎های مهم و اساسی بود که باعث ایجاد شور و شعور در حرکت مردم برای سرنگونی رژیم پهلوی و روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران شد، لذا در دستور کار این انقلاب، اصلاح این ناهنجاری‎ها، فعالیت‎ها و سیاست‌های ضد اسلام و قرار گرفتن اندیشه‌های ناب اسلامی بر فرهنگ ایرانی شد.

فارس: به نظر شما، چه عناصری در سایه انقلاب فرهنگی در کشور ما شکل گرفت و یا پس از آن تقویت شد؟

- با وقوع انقلاب اسلامی، ظرفیت‎هایی پویا و قدرتمند مبتنی بر اندیشه‌های اسلام در لایه‌های درونی فرهنگ و هویت ایرانیان، حرکت شگفت انگیزی را باعث شد. روح عدالت‌خواهی، بیگانه‎ستیزی، اسلامی کردن همه نظام، ورود این ظرفیت‎ها به دانشگاه‎ها، افزایش انسان‎های باسواد و فرهیخته، موفقیت‎های علمی و درخشش نخبگان علمی، پیوند میان حوزه و دانشگاه، تمایل به ساده‌زیستی و دوری از تجمل، گسترش روحیه جهادی، ایثار و شهادت، رویکرد به معنویت، توجه به تولیدات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و... به عنوان ارزش‌های حاکم بر فرهنگ ایرانی شد و اینگونه جمهوری اسلامی ایران امروز به یک جامعه پیشرفته و الگو تبدیل شده و مهم‌ترین اثر انقلاب اسلامی بر فرهنگ ایرانی، تغییر ارزش‎های این فرهنگ بوده است.

فارس: فکر می کنید انقلاب فرهنگی که از گفتمان‎های دوره اول انقلاب اسلامی بود، با گذشت چند دهه از آن چه تغییراتی داشته و الزامات این تغییرات و حفظ آنها چه بود؟

- تغییرات مرتبط بر انقلاب اسلامی را طی این دوران باید در حوزه‎های تأثیرگذار مشاهده کنیم و آن را در زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مشاهده کرد که آنچه مسلم است بهره‌مندی همه این زیرساخت‎ها از فرهنگ ناب اسلامی است.

بلوغ این انقلاب و کسب استقلال واقعی و تکیه بر اصل ما می‌توانیم حضرت امام (ره) و الگو شدن این نظام از تغییرات رو به جلو ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی است. 

فارس: از جمله دستاوردهای مهم فرهنگی در سال‎های پس از انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟

- البته این انقلاب فرهنگی به طور دائم نیاز به مهندسی فرهنگی دارد، مهندس فرهنگی دستور مقام معظم رهبری است برای رسیدن جامعه به فرهنگ مطلوب‎تر و مبتنی بر آداب اسلامی. اسلامی‎تر شدن همه شاخص‌های نظام‎مندی که با اتکا به این فرهنگ بالنده و سازنده ایرانی اسلامی، به بسیاری از اهداف بزرگ و سرنوشت‎ساز که منشأ تحولات فراوان و مثبت در جهان اسلام است به عنوان یک جامعه الگو و مترقی در سطح جهان مطرح شویم.

فارس: به نظر شما رسالت مردم در حفظ و تقویت انقلاب فرهنگی چگونه است؟

- برای نیل به همه آرمان‎های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ باید به فکر راه‌اندازی یک قرارگاه فرهنگی بود. چاره‎ای نیست باید قرارگاهی و هماهنگ عمل کرد، باید دشمن‌شناسی کرد و برای توانمندسازی نیروهای انقلاب اسلامی تدبیر همیشگی کرد. اتاق فرمان شکل بگیرد و با پشتوانه‌های علمی و دانشگاهی و حوزوی، هدایت امور را به دست گرفت تا توفیق حاصل شود.

فارس: در حوزه کاری شما، چطور می‎شود به این مهم پرداخت و از آن حمایت کرد؟

- یکی از ظرفیت‎های ایجاد شده که از تاثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ ایرانی نشأت گرفته، رشد و نگرش کتاب و کتابخوانی بوده است. در استان قبل از انقلاب پنج کتابخانه و در سال‎های پس از شکل‎گیری انقلاب، 70 کتابخانه عمومی و بیش از 30 کتابخانه دانشگاهی و آموزشگاهی و حوزوی با به کارگیری حداقل استانداردهای کتابخانه‌ای را از توفیقات و اثرات شگفت این جریان می‌توان به حساب آورد. اما این همه توفیق هنوز در تراز شایستگی مردم نیست.

مهم‌ترین عامل پویایی فرهنگ اسلامی و ایرانی، بالا بردن سطح مطالعه مردم است، باید با در نظر گرفتن سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با گنجاندن کتاب در سبد هر خانوار ایرانی به عنوان سند بالادستی، در تحقق چشم‎انداز افق 1404 با همت و تلاش مضاعف همگانی مردم و مسئولان جامه عمل پوشاند. تاریخچه ایران و اسلام گره خورده با کتاب و کتابت است و به برکت انقلاب اسلامی، این مهم رشد زیادی یافته ولی باید آن گونه عمل کنیم تا به جایی برسیم که مطالعه، عادت همیشگی مردم ‌شود.

فارس: توصیه شما در سرلوحه قرار دادن و به کار گیری انقلاب فرهنگی چیست؟

- برای ترقی روزافزون انقلاب فرهنگی باید مجدانه کوشید تا در سایه آن، آرمان‎های حضرت امام (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین اصل نظام مبتنی بر ولایت فقیه به عنوان دستور کار همیشگی نظام و سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار بگیرد.

==================

مصاحبه: مطهره علی‎اصغری

=============

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول