اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست علمی یادروز سعدی

ابراهیمی‌دینانی: ‌سعدی جامعه آرمانی را در برابر جامعه واقعی به تصویر می‌کشد

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: تا زبان فارسی هست سعدی می‌درخشد و تا سعدی هست زبان فارسی تجلی‌گاه ارزش‌ها است.

ابراهیمی‌دینانی: ‌سعدی جامعه آرمانی را در برابر جامعه واقعی به تصویر می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز‌، غلامحسین ابراهیمی دینانی ‌در نشست علمی یادروز سعدی اظهار داشت: سعدی در گلستان از انسان و جامعه "آن گونه که هست" سخن می‌گوید اما در بوستان از انسان و جامعه "آن چنان که باید باشد" صحبت می‌کند بنابراین جامعه آرمانی را در برابر جامعه واقعی به تصویر می‌کشد.

پژوهشگر و استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: سعدی را زمان خود و روح زمانه ساخته است و تا زبان فارسی هست سعدی می‌درخشد و تا سعدی هست زبان فارسی می‌درخشد.  

وی افزود: سعدی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف جهان داشته و با شخصیت‌های بزرگی ملاقات داشته که از محضر آنها استفاده کرده است اما هیچ یک از اینها سعدی را نساخته بلکه سعدی را ‌معاصرت با دوران خویش ساخته است.

ابراهیمی دینانی بیان کرد: سعدی بالذات اشعری است اما از آنجا که عارف بزرگی است نمی‌تواند اشعری باقی بماند و باید از آن گذر کند چرا که اصل عرفان وحدت وجود بوده که سهم مهلک اشعریت است.

وی تصریح کرد: مهمترین بحث در زمینه فلسفه تحلیل زبانی است و از دیرباز جدال بر سر این بوده که زبان سخن را می‌آفریند یا سخن است که زبان را به چرخش وامی‌دارد و در این راه سعدی تکلیف خود را مشخص کرده و گفته من آفریننده سخن نیستم بلکه خداوند این سخن را در ذهن من می‌آفریند.  

در ادامه این نشست محمدرضا خالصی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس گفت: مسئله عنایت خداوند به اخلاق انسانی در فلسفه کانت و آثار سعدی به طور مشترک مشهود است.   

وی تصریح کرد: سعدی اراده انسان را کتمان نمی‌کند اما در برخی آثارش نوعی جبر عارفانه وجود دارد.

 ‌این پژوهشگر اظهار کرد: بزرگ‌ترین اندیشه‌های اخلاقی در آثار سعدی تبلور یافته و اندیشه‌های او در این باب، حتی در غزلیات عاشقانه متجلی و جلوه‌گرانه است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به نظریه کانت پیرامون احکام اخلاق بیان کرد: کانت نظریه خود را در سه بخش احکام تحلیلی، احکام تالیفی، تالیفی پیشینی مطرح می‌کند و معتقد است که این گزاره اخلاقی باید منشا خود را در عقل بیابد.  

وی به ارزش‌گذاری اعمال و عقوبت آنها در اندیشه سعدی اشاره کرد و افزود: از دیدگاه سعدی انسان هیچ‌گاه بدون چشمداشت کاری را انجام نمی‌دهد و این موضوع از تاکید سعدی به نتایج اخروی اعمال و پیامدهای دنیوی آنان مشهود است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: در نگاه سعدی اخلاق باید به شکل ملکه ذهنی در بیاید البته او برای ترغیب مخاطب به اعمال نیک، فضایل آن عمل را برمی‌شمرد.

به گزارش فارس نشست‌های علمی پانزدهمین یادروز سعدی در تالار همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد و دکتر رضا داوری اردکانی درباره «سعدی، مفتی ملت اصحاب نظر باز آمد»، دکتر غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی درباره «حکمت نظری و حکمت عملی در آثار سعدی»، دکتر غلامرضا اعوانی درباره «مذهب عشق الهی در غزلیات سعدی»،«دکتر منصور رستگار فسایی درباره «جلوه‌های فرهنگی و اخلاق اجتماعی در آثار سعدی»، دکتر سیروس شمیسا درباره «علت سکوت سعدی» و دکتر محمدرضا خالصی درباره «نقد تطبیقی اخلاق در آثار سعدی و کانت» سخنرانی کردند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول