اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

نقطه اتکای ما تقویت کرسی‌های زبان فارسی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: نقطه اتکای ما در حوزه‌های مختلف به فعالیت‌های فرهنگی و تقویت کرسی‌های زبان فارسی است که در مواردی از آن غفلت کرده‌ایم.

نقطه اتکای ما تقویت کرسی‌های زبان فارسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا اسماعیلی در آئین اختتامیه همایش بین‌المللی دین در آیینه هنر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در ارتباط با روابط بین ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی است که از دیر زمان با فرهنگ شرقی آشنایی داشته است.

وی ادامه داد: سرآغاز مطالعات ایران‌شناسی ایتالیا به سده نیمه قرن شانزدهم بر می‌گردد که با شناخته شدن زبان فارسی اصالت‌های فرهنگی ایران نمایان شد و نشان داد ایران زبان خاص خود را دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه زبان فارسی در ایتالیا به عنوان میراث ادبی درخشان شناخته شده است، افزود: با وقوع رنسانس در ایتالیا شناخت بیشتری از زبان فارسی در ایتالیا به وجود آمد که سرآغاز آن نیز اهدای یک نسخه خطی در سال 548 میلادی به پاپ بود.

وی تصریح کرد: نخستین چاپ قرآن در سال 1518 میلادی توسط یک حروفچین در ونیز به نام رایمن دی انجام شد که نخستین محققی است که ادبیات فارسی را کشف و شعر فارسی را کاملاً درک کرد.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: "رایمن دی" زبان فارسی را زیباترین زبان دنیا می‌دانست و معتقد بود این زبان از فر ایزدی برای بیان شعر برخوردار است.

وی ادامه داد: نقطه عطف شناخت زبان فارسی در دوران معاصر در سال 1957 میلادی است که می‌توان ادعا کرد فارسی یکی از قوی‌ترین زبان‌ها در ایتالیاست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تقسیم‌بندی مطالعات فرهنگی ایران در ایتالیا در دو بخش صورت می‌گیرد که نخستین آن زبان و ادبیات فارسی است که ایتالوپیزی بنیانگذارش بود که شاهنامه فردوسی را به ایتالیایی ترجمه کرد و دیگری مطالعات تاریخی، مذهبی، فلسفی و زبان‌شناسی است که سه مؤسسه مطرح در این زمینه تشکیل شده است.

وی افزود: فضای مناسبی که در دانشگاه‌های ایتالیا برای مطالعات زبان فارسی و فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شده، زمینه‌های مناسبی برای آشنایی در حوزه‌های دیگر فراهم کرده است و این کرسی‌ها در تقویت روابط ایران و ایتالیا و گسترش فعالیت‌های فرهنگی موثر است.

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: نقطه اتکای ما در حوزه‌های مختلف به فعالیت‌های فرهنگی و تقویت کرسی‌های زبان فارسی است که در مواردی از آن غفلت کرده‌ایم به طوری که یا نداریم و یا شاید یک یا دو مورد باشد که این موجب تضعیف زبان‌ می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه این همایش نقطه آغازی برای ما در عرصه فرهنگ جهانی است، یادآور شد: در بهمن ماه امسال هفته فرهنگی ایتالیا و اصفهان در شهر رم برگزار می‌شود و پیشنهاد می‌کنم که همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نیز این برنامه را در ایتالیا پیگیری کند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول