اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حکم حجت الاسلام والمسلمین مبلغی

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس معرفی شد

خبرگزاری فارس: سید احمد حبیب‌نژاد از طرف حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به عنوان معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی منصوب و طی مراسمی معرفی شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس معرفی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم تودیع و معارفه معاون پژوهشی این مرکز گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی مراکز پژوهشی از نظر کمی، کیفی و پوشش دهی نسبت به حوزه‌های مختلف فکری و مطالعاتی ایجاد شده و در مسیر ارتقا  قرار گرفتند.

وی گفت: در گذشته مراکز پژوهشی ما بیشتر بر حوزه‌های مطالعاتی خاصی از جمله بخش‌هایی از فقه متمرکز می‌شدند ولی امروز وضعیت بهتری نسبت به گذشته پدید آمده است و شاهد ارتقای خوبی هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: البته این ارتقا یافتگی به معنای یک عمل کاملا تکامل یافته و فاقد کمبود و نقاط ضعف نیست، بلکه هنوز، مرکزی پژوهشی به خیلی از حوزه‌های فکری مهم تعلق نیافته است.

مبلغی بیان داشت: مراکز پژوهشی باید به رسالت و فلسفه وجودی خود به درستی عمل کرده و یک پژوهش مطلوب، صحیح و کارآمد را ایجاد و ارائه دهند.

وی ادامه داد: باید با آسیب شناسی و شناسایی نقاط ضعف، یک جهش برای تولید علم، دانش و گزاره‌های کیفی در مراکز پژوهشی ایجاد کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از مراکز مهم و تاثیرگذار پژوهشی است که اخیرا در قم ایجاد شده و از حیث فعالیت با سایر مراکز پژوهشی، تمایز‌هایی دارد.

مبلغی پرداختن به «قانون» را از فعالیت‌های مهم برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دانست و گفت: این مرکز به صورت مستقیم، موضوع مطالعه خود را قوانین قرار داده و می‌خواهد دین و فقه را با نگاه به قانون پژوهش کرده و راه تجلی آن را در قانون هموار کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: ما اگر این کار مهم را خوب دریافته و با تجمیع نیروهای کیفی بر آن تمرکز کنیم، تحولی شگرف و کم نظیر آغاز می‌شود و حرکتی عطف گونه در حوزه علمیه ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: کسانی که مشکلات و چالش‌های بحث‌های علمی مربوط به دین و زندگی را می‌فهمند تا تصوری از کار مرکز تحقیقات اسلامی پیدا کنند بی‌مهابا و به صورت سریع به تصدیق نسبت به آن می‌افتند و اذعان می‌کنند که کار مهمی در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تاکنون مراکزی در حوزه علمیه در زمینه‌های فکری مختلف ایجاد شده است ولی هیچ مرکزی به این حوزه مهم که یعنی قانون که پل ارتباطی میان فقه و واقعیت‌های زندگی است، پا نگذاشته است.

مبلغی افزود: این در حالی است که بدون عبور از این پل ارتباطی(قانون)، نمی‌توان فقه را به واقعیت‌های زندگی کشاند و عمق آن را بر جامعه ارزانی داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز ادعاهایی دارند و می‌گویند ما می‌خواهیم کاربردی کار کنیم ولی در فضای‌های آن طرف این پل ارتباطی حرف می‌زنند و نه تنها از روی این پل عبور نمی‌کنند بلکه ناظر به بنای این پل هم نیستند.

مبلغی گفت: بسیاری از پژوهش‌ها بیشتر دستی از دور بر آتش داشتن است و عمدتا پژوهش‌هایی انتزاعی هستند، هر چند وصف کاربردی بودن را برای خود نیز یدک بکشند.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات اسلامی به رغم آن که با امکانات اولیه تشکیل شده است ولی مسیر فعالیت را به درستی تشخیص داده است و کارهای مهمی در این مرکز حال انجام است که اگر رخ ندهد ممکن است حوزه سالیان سال از فرصت‌های اساسی دستیابی به آن به دور باشد.

در این مراسم از تلاش‌های حجت الاسلام والمسلمین رسول نادری معاون پژوهشی سابق مرکز تحقیقات اسلامی تقدیر و سید احمد حبیب‌نژاد به عنوان معاون پژوهشی جدید این مرکز منصوب شد.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اهداف پشتیبانی فکری و معرفتی از مجلس شورای اسلامی با تاکید بر دستاوردهای عرصه مطالعات اسلامی و فقهی تشکیل شده است و معاونت پژوهشی نیز کار ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی این مرکز، تشکیل حلقه‌های مطالعاتی، نشست‌ها و همایش‌های علمی و انتشارات پژوهشی را بر عهده دارد.

انتهای پیام/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول