اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اصفهان هنوز از کمبود سالن تئاتر رنج می‌برد

خبرگزاری فارس: تئاتر اصفهان پس از سال‌ها همچنان از عدم هماهنگی مسئولان رنج می‌برد و به عبارتی می‌توان گفت تئاتر اصفهان پویا است، اما متولی دلسوز ندارد.

اصفهان هنوز از کمبود سالن تئاتر رنج می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از سال‌ها از اذعان مسئولان و متولیان هنرهای نمایشی به مشکلات تئاتر در اصفهان، هم‌چنان هنر تئاتر در این کلان‌شهر از مشکلات متعددی رنج می‌برد، به گونه‌ای که می‌توان گفت تنها تئاتری‌های اصفهان با غیرت و تعصب خود به این هنر آن را حفظ کرده و زنده نگه داشته‌اند.

با در نظر گرفتن مشکلات هنرمندان این رشته در اصفهان می‌توان گفت، تئاتر اصفهان پویا و فعال به راه خود ادامه می‌دهد اما تا کی هنرمندان این عرصه می‌توانند این مشکلات را تحمل کنند و تا کجا این قطار می‌تواند بر ریل ناهمگون نظرات مختلف مسئولان بدون اینکه آسیب جدی ببیند، حرکت کند.

از جمله آسیب‌های این هنر که تمام مسئولان و متولیان به آن اشاره دارند کمبود سالن تئاتر، نبود مکانی برای تعامل بیشتر کارگردانان تئاتر با هم و با نویسندگان و مسئولان است، به گونه‌ای که این عدم تعامل گاه سبب دشمنی‌ها و سوءظن این گروه‌ها نسبت به هم شده است، به طور مثال کارگردانی ادعا می‌‌کند مسئولان سالن فلان تنها به کارگردانان خاص و نمایش‌های ویژه و مناسبتی اهمیت می‌دهد و کارگردان دیگر نیز همین ادعا را در مورد دیگری دارد.

هم‌اکنون در اصفهان تنها دو سالن برای نمایش تئاتر هست که سالن تالار هنر تخصصی‌تر به تئاتر می‌پردازد، اما از تالار استاد فرشچیان برای برنامه‌های شهری نیز استفاده می‌شود، از طرفی کارگردانان در این سالن پس از صف طولانی انتظار برای به صحنه بردن نمایش خود تنها می‌توانند پنج شب اجرا داشته باشند و برای اجرای اضافه‌تر لازم است سالن را اجاره کنند.

این در حالی است که پس از سه تا چهار شب گروه تئاتر تازه متوجه می‌شود که مخاطب چه درخواستی از او دارد و با چه قسمت‌هایی از نمایش ارتباط بیشتری یافته است، بنابراین مدت محدود اجرای تئاتر امکان تقویت بخش‌های جذاب تئاتر و برطرف ساختن ضعف‌ها را از گروه می‌گیرد.

از طرفی مخاطبان تئاتر در اصفهان چندان تمایلی به تماشای تئاتر ندارند و یا مایلند به صورت رایگان شاهد اجرای آن باشند، بنابراین می‌توان گفت علاوه بر موارد ذکر شده عواملی هم‌چون عادت دادن مخاطبان به تماشای تئاتر رایگان، عدم درک کارگردانان از نیاز مخاطبان، مخاطب شناسی و فرهنگ سازی غلط در این زمینه مؤثر بوده است.

*‌اعتلای تئاتر کشور نیازمند همکاری تمام ارگان‌هاست

رادمهر کشانی مسئول گروه تئاتری پژوهش مهر در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: اعتلای تئاتر کشور نیازمند همکاری تمام ارگان‌هاست، زیرا در سیستم جهانی نیز تمام ارگان‌ها به هر نحو که بتوانند از تئاتر حمایت می‌کنند.

وی افزود: در تمامی کشورها علاوه بر وزارت ارشاد، سازمان‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند تا جریان هنری و فرهنگی مناسبی در شهرشان شکل بگیرد اما در ایران شهرداری و حوزه هنری فعالیت چندانی در این‌باره ندارند.

کشانی تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌های تئاتری این ارگان‌ها انحصاری است و این سازمان‌ها بیشتر از افراد خاص و کارهای مناسبتی حمایت می‌کنند که این موضوع سبب می‌شود فضای تئاتری مناسبی در شهر شکل نگیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر هنر محدود شود دچار خفقان شده و از بین می‌رود، تصریح کرد: لازم است به جای استفاده تبلیغاتی و سازمانی از دیدگاه هنری به تئاتر نگریسته تا سبب اعتلای این هنر شود، زیرا استفاده تبلیغاتی از هنر تنها سبب نابودی آن می‌شود.

این کارگردان نمایش با بیان اینکه اداره ارشاد هر شهر متولی امور هنری است، تصریح کرد: اداره ارشاد این دیدگاه را درباره هنر دارد که آن را به موضوعات خاص محدود نکند، اما لازم است با بسترسازی‌های مناسب در راستای ساخت سالن‌های جدیدی اقدام کند و دیگر سالن‌های سطح شهر نیز باید به جای ارگان‌هایی که استفاده تبلیغاتی و ابزاری از هنر می‌کنند در اختیار اداره ارشاد قرار گیرد.

*‌‌‌اصفهان سالن تئاتر مناسب ندارد

پویان عطایی کارگردان نمایش نیز با انتقاد از عملکرد اداره ارشاد اصفهان در زمینه ایجاد سالن‌های حرفه‌ای تئاتر گفت: در شهرهایی بسیار کوچک‌تر از اصفهان حداقل چهار سالن تئاتر وجود دارد و این در حالی است که در اصفهان تنها یک سالن وجود دارد که آن نیز علاوه بر مشکلات ذکر شده برای اجرای تئاتر مناسب‌سازی نشده است و سالن آمفی‌تئاتر حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

وی افزود: این سالن برای سخنرانی مناسب است و تنها حسی که برای مخاطب در آن ایجاد نمی‌شود حس دیدن تئاتر است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اکنون 40 گروه تئاتری در اصفهان مشغول فعالیت هستند، تأکید کرد: اگر 10 گروه از این تعداد به طور هم‌زمان آماده اجرای نمایش باشند، حداقل 10 روز نیز برای اجرای خود نیاز دارند که بدون داشتن سالن تئاتر این امکان برای هیچ‌کدام وجود ندارد و باید مدت‌ها در صف انتظار سالن باشند.

وی ادامه داد: لازم است اداره ارشاد هر چه سریع‌تر به حل این مشکل اقدام کند و سالن‌هایی را برای تئاتر کرایه و مناسب‌سازی کند یا هزینه‌ای برای ساخت سالن تخصیص دهد.

عطایی تأکید کرد: این یک فاجعه برای دومین کلان‌شهری مانند اصفهان است که هنوز چنین مشکلاتی درباره تئاتر آن وجود داشته باشد و در حالی که شهرهای کوچک‌تر 10 گروه تئاتری نیز ندارند چندین سالن آمفی‌تئاتر داشته باشند.

وی تأکید کرد: لازم است مسئول اداره‌کل ارشاد اصفهان نه تنها به درد تئاتری‌ها بلکه به درد همه هنرمندان رسیدگی کند و با برگزاری جلساتی به درد دل اصناف هنر گوش فرا دهد تا بتواند از پیشنهادهای آنها استفاده و راهکارهای مناسبی ارائه دهد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در این صورت است که می‌توان امیدوار بود در طول سال‌های آینده به چشم‌انداز مناسبی در تئاتر استان برسیم که اگر غیر از این باشد درد تئاتر و دیگر هنرها به قوت خود باقی می‌ماند.

*‌ خودمان تیشه به ریشه تئاتر نزنیم

حسین عبداللهی کارگردان تئاتر نیز در این‌باره به خبرنگار فارس اصفهان گفت: از مهم‌ترین معضل‌های تئاتر اصفهان این است که گروه‌های تئاتری با یکدیگر متحد نبوده و به نوعی خودشان تیشه به ریشه تئاتر می‌زنند.

وی افزود: نخستین مشکل اهالی تئاتر در اصفهان این است که نشست‌هایی مشترک برای تعامل بیشتر با یکدیگر نداشته و پراکنده هستند، اما باید به این نکته توجه کنند که تا زمانی که به انسجام لازم دست نیابند، مسئولان نیز به حرف آنها توجه نمی‌کنند.

این کارگردان تئاتر بیان داشت: اتحاد بین گروه‌های تئاتری مهم‌ترین اقدامی است که مسئولان ارشاد برای رفع مشکلات تئاتر باید انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر اصفهان نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت اما زودبازده است، تصریح کرد: در این راستا لازم است مسئولان اداره ارشاد برنامه و چشم‌انداز چند ساله‌ای برای تئاتر در نظر بگیرند تا این هنر کم کم معضلات خود را پشت سر گذاشته و مسیر تعالی را طی کند چراکه در غیر این صورت روز به روز وضعیت تئاتر اصفهان وخیم‌تر می‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه مدیریت ناصحیح گروه‌های تئاتری در اصفهان به مشکلات این هنر دامن می‌زند، گفت: گاه به برخی گروه‌های تئاتر اصفهان اجازه اجرای 15 شبی داده می‌شود، اما برخی گروه‌ها تا مدت‌ها مجوز اجرای تئاتر خود را دریافت نمی‌کنند که این موضوع سبب شده گروه‌های تئاتری اختلاف‌های بی‌ربطی پیدا کرده و یکدیگر را متهم به پارتی‌بازی و مسائل دیگری ‌کنند.

وی اضافه کرد: هم‌چنین بچه‌های تئاتر اصفهان مکان مناسبی برای دور هم جمع شدن و جلسات ماهیانه به قصد تعامل با یکدیگر و نویسندگان ندارند تا به تبادل ایده و یاری هم بپردازند.

این کارگردان تئاتر افزود: این در حالی است که بر طبق روال مرسوم گروه‌های تئاتری باید خودشان مشکلات این هنر و هنرمندان این عرصه را شناسایی و خواسته‌هایشان را جمع‌بندی کرده و به مدیریت ارائه دهند.

وی تصریح کرد: گروه‌های تئاتری این درخواست را از مسئولان دارند که به هنر تئاتر توجه بیشتری کنند، چرا که برای تولید یک نمایش گروه تئاتر سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شود و در این وضعیت اگر قرار باشد برای دیده شدن تئاترش پول نیز پرداخت کند وضعیت اسف‌باری پیش می‌آید.

عبداللهی از جمله دیگر مشکل‌های تئاتر اصفهان را گردآوردن مخاطب دانست و تأکید کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان و هنرمندان در ایجاد این وضعیت در تئاتر اصفهان مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه تنها حضور در جشنواره‌ها می‌تواند تا حدودی به هزینه‌های تولیدی گروه‌های نمایش کمک کند، گفت: بلیت‌فروشی در اصفهان کم‌ترین درآمدزایی را نسبت به دیگر کلان‌شهرها دارد و دل بستن به آن به نوعی کار کردن برای هیچ است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: مخاطب باید برای کاری که می‌بیند ارزش قائل بوده و هزینه پرداخت کند که در تهران این موضوع اتفاق افتاده و گاه مخاطبان برای خرید بلیت برخی نمایش‌ها چندین ساعت در صف می‌ایستند و حتی بلیت وارد بازار سیاره می‌شود، اما در سال‌های اخیر این موضوع‌‌ را در اصفهان شاهد نبوده‌ایم.

‌وی یکی از دلایل عدم علاقه مخاطبان اصفهانی به تئاتر را ناشی از عدم مخاطب‌شناسی صحیح کارگردانان دانسته و گفت: کارگردانان تئاتر به جای دنبال کردن دل‌مشغولی‌های خود باید نیاز مخاطبان امروزی را دریابند و در راستای برآوردن آن برنامه‌ریزی کنند که‌ در این‌ صورت است که مخاطب نیز برای آن ارزش قائل می‌شود.

عبداللهی اضافه کرد: از طرفی مخاطب باید بداند هنرهایی مانند تئاتر نگهبان خرد آدمی است و وی باید برای حفظ خرد و اندیشه وقت گذاشته و بها پرداخت کند.

وی با بیان اینکه شناخت مخاطب تنها مختص کارگردان و گروهش نیست و به مدیران نیز مربوط می‌شود، بیان داشت: رسالت تئاتر بازتاب مسائل جامعه است بنابراین زمانی که کارگردان معضلی را در جامعه یافت و براساس آن نمایشنامه‌ای نوشت، مدیران نیز لازم است برای اجرای آن همکاری بیشتری با گروه‌های تئاتر داشته باشند.

این کارگردان نمایش افزود: اگر مسئولان با دید بازتر و هنرمندان با تحقیق، پژوهش و چشم‌انداز بیشتر به تئاتر بنگرند، مخاطب نیز جذب این هنر می‌شود، ضمن اینکه مخاطب باید دریابد که تئاتر در فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد و لازم است اهمیت بیشتری به تماشای آن دهد.

*‌بیان مکرر مشکلات تئاتر، لوث شدن قضیه در اذهان مخاطبان

مشکلات تئاتر اصفهان سال‌هاست توسط رسانه‌ و کارگردانان و متولیان تئاتر مطرح شده است به گونه‌ای که بیان آن برای برخی کارگردان و شنیدن آنها برای مخاطبان خسته ‌کننده و لوث شده است.

در طول ماه‌های گذشته بارها خبرگزاری‌ فارس مطالبات تئاتری‌های اصفهان را مطرح ساخته و از انجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد نیز پیگیر این موضوع شده‌اند.

اما مسئول انجمن هنرهای نمایشی اصفهان تنها به بیان ما هم برای خود دلایلی داریم که لازم است به صورت حضوری بیان شود اکتفا کرد که برای یک جانبه قضاوت نکردن به زودی این دلایل را شنیده و در فرصتی مناسب انعکاس می‌دهیم.

مختاری سرپرست اداره ارشاد نیز با بیان اینکه به مشکلات تئاتر اصفهان اذعان می‌کنم، تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای صحبت با مسئولان تئاتر و رفع این مشکلات هستیم.

ما نیز هم‌چنان منتظر پاسخ‌گویی مسئولان مربوطه و اعلام زمان شروع برنامه‌ریزی‌ها هستیم تا آن را از رسانه خود اعلام کنیم.

................................

گزارش از فاطمه کازرونی

...........................

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول