اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هیئت داوران اولین جشنواره منطقه‎ای تئاتر کوتاه خلاق ایثار در گرگان

منشور ایثارگرانه تئاتر با تحلیل‎های سطحی منافات دارد

خبرگزاری فارس: هیئت داوران نخستین جشنواره منطقه‎ای تئاتر کوتاه خلاق ایثار در گرگان در بیانیه‎ای منشور خلاق و ایثارگرانه تئاتر را با تلاش‎های شتابزده و تحلیل‎های سطحی مورد منافات دانست.

منشور ایثارگرانه تئاتر با تحلیل‎های سطحی منافات دارد

مهدی نصیری یکی از اعضای هیئت داوران این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: نمایش کوتاه از ساختمان و ساختاری تمام و کمال شکل گرفته و زبانی مستقل دارد.

وی با بیان اینکه نمایش کوتاه، کوتاه شدن و تلخیص بی‎توجیه نمایش‎های بلند نیست، تصریح کرد: پرداختن به موقعیت‎های نمایش، شخصیت‎های نمایشی، داستان‎پردازی و اتحاد ساختار مناسب در نمایش کوتاه مختصات و ویژگی‎های خود را دارند.

این داور با اشاره به اینکه نمایش کوتاه خلاق ایثار تمرین مناسبی برای ورزیده شدن در عرصه‎های دیگر است، ابراز داشت: خلاقیت، پرهیز هرچه بیشتر از کلیشه‎ها و روایت‎های رایج است و می‎توان گفت بسنده نکردن به دم دستی‎ها و انتخاب بهترین‎ها بوده است.

نصیری یادآور شد: هرچند حماسه هشت ساله دفاع مقدس مشحون از ایثار و مفاهیم ارجمند و بزرگی است، اما بدین معنا نخواهد بود که پایان جنگ ناخواسته ما پایان هرچه ایثار و ایثارگری است چرا که شروع آن نیز شروع ایثارگری نبوده بلکه ایثار، عمری به درازای عمر بشریت دارد.

وی اضافه کرد: خلاقانه نیست که این مفهوم بزرگ در مقیاس تنگ زمان، مکان، کلیشه‎ها و قالب‎های رایج بند شود و بایسته‎تر و خلاقانه‎تر آن است که در گستره‎ای بزرگ‌تر، متنوع‎تر و عمیق‎تر از زندگی به نظاره این مفاهیم بنشینیم.

داور نخستین جشنواره تئاتر کوتاه خلاق ایثار بیان داشت: ایثار مفهوم کلی و صدالبته پیچیده با ابعاد فلسفی دارد که هنر به ساده‎ترین، زیباترین، دلنشین‎ترین و جذاب‎ترین زبان به واگویی آن می‎پردازد.

نصیری خاطرنشان کرد: معلق‎گویی چه در زبان و چه در کار نمایشی جز مخدوش کردن ارتباط ناب با مخاطب که همانا حکمت غایی هنر نمایش است دربر ندارد.

وی در پایان گفت: انتظار از هنرمندان ایثارگر و خلاق این است که هرچه بیشتر در پاسداری از حرمت زبان بکوشند و آن را به طرز کاربردی و تاثیرگذار به زبان جامعه نزدیک کنند که این عین نوپویی و نوگرایی است.

هیئت داوران نخستین جشنواره منطقه‎ای تئاتر کوتاه خلاق ایثار با ترکیب نصرالله قادری، مهدی نصیری و نادر برهانی‎مرند بوده است.

انتهای پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول