اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاه امام خمینی (ره) به هنر

هنر و رسانه

خبرگزاری فارس: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان و بیان تاریخ تلخ و محرومیت‌ها باشد.

هنر و رسانه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، تعبیر امام خمینی (ره) از هنر در پیامی مکتوب به خطاب به هنرمندان و خانواده‌های شهدا در تجلیل از هنرمندان متعهد این چنین است:

"تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی (ص)، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان و بیان تاریخ تلخ و محرومیت‌ها باشد".

این مهم که ذکر شد، در واقع یکی از صریح‌ترین پیام‌های امام خمینی (ره) پیرامون هنر است.

با درنگ بر روی واژه صیقل در پیام امام خمینی (ره) می‌توان دریافت، صیقل به این معناست: هنری که غبار زدا و زنگار پاک‌کن اسلام باشد، یعنی هنری که اسلام را زیبا جلوه دهد پس زیبا جلوه دادن اسلام هنر است نه سیاه‌نمایی از جامعه اسلامی.

اگر نگاهمان را وسعت بخشیم، درمی‌یابیم هنرمند در اینجا خطاب به کسی است که نقش پیام‌آوری داشته باشد، در واقع هنرمند نقش پیام بر را در رسانه دارد که خود رسالتی مهم، دشوار و حساس است.

باز هم اگر مخاطب را بشناسیم در می‌یابیم که امام (ره) این سخن را در جمع خانواده‌های شهدا و هنرمندان بیان کرده است، در واقع شهدا را جزو هنرمندان جامعه محسوب کرده است و این معنای همان جمله معروف "شهادت هنر مردان خداست " است که می‌رساند بزرگ‌ترین هنرمندان، شهدا هستند، زیرا امروز آنها پس از عروجشان مانند ستاره‌های درخشانی در آسمان امروز جوانان می‌درخشند و راه‌گشایی می‌کنند.

اما سینما،تلویزیون و دیگر رسانه‌ها در نقش تبلیغی خود و زیبایی‌های دین تا چه اندازه موفق بوده‌اند.

چندی است که صحبت‌هایی از فساد در سینما در محافل خبری انتشار پیدا کرده است که این مسئله اهمیت بازگشت به گفتمان امام خمینی (ره) در این رسانه حساس را می‌رساند.

 

* جذابیت یا ابتذال در سینما

فیلم اگر جذابیت نداشته باشد فیلم نیست، زیرا فلسفه وجودی فیلم تفریح تعریف شده، پر واضح است رابطه بین مخاطب و فیلم را جذابیت فیلم ایجاد می‌کند.

در واقع اگر فیلمی جذابیت نداشته باشد، گیشه نیز نخواهد داشت، زیرا مخاطبی ندارد و این جذابیت را مخاطب ایجاد می‌کند.

پس پیش از هر بحثی باید مخاطب‌شناسی لازم در سینما صورت بگیرد و مشخص شود که این مخاطب از عوام است یا خواص و یا تمام افراد با تمام سلیقه‌ها.

در تعریف جذابیت در سینما باید به دنبال این سئوال بود که آیا ذائقه مخاطبان امروزی تغییر کرده است و یا رسانه‌ها، ذائقه مخاطبان را تغییر داده‌اند.

باید این موضوع بررسی شود که آیا فیلم‌هایی چون طلا و مس هنوز مخاطب دارد؟ یا هنوز هم آژانس شیشه‌ای بهترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است؟

و یا به اذعان خود بازیگران سینما، جذابیت در فیلم‌هایی مشاهده می‌شود که در آن فساد به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر سینما بخواهد بر ضعف‌های روحی بشر، عواطف سطحی و مبتذل، تمایل به جلوه‌فروشی و خودنمایی پافشاری کند، کار به رشد این رذایل در جامعه کشیده می‌شود و جامعه را از اعتدال خود منحرف می‌کند.

اما مهم این است که با ریشه‌یابی در این مطالب مشخص شود که هنر امروز چقدر به هنر انقلاب و تعالیم دین و آن پیر جماران نزدیک است.

=========

قربانعلی حدادی

=========

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول