اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر داد

کاهش 1700 متر مکعب سرانه آب در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در فاصله 50 تا 60 سال اخیر سرانه میزان آب هر نفر از 7 هزار و 500 متر مکعب به یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 700 متر مکعب کاهش یافته است.

کاهش 1700 متر مکعب سرانه آب در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح ملی نجات آب در مدرسه آذربهنیای این شهر آب را یکی از برنامه‌های مهم در زندگی روزمره انسان‌ها دانست و اظهار کرد: پس از هوا که نبود آن برای چند ثانیه غیر قابل تصور است آب دومین عنصر حیاتی نامیده می‌شود.

وی، با بیان اینکه خداوند همه چیز را از آب آفریده است، افزود: در دنیا 2.5 تا سه درصد آبی که بیش از 70 درصد مساحت زمین را پوشانده غیر قابل مصرف است که بخشی از این آب به صورت یخچال‌ و دور از دسترس انسان‌هاست و یا اینکه استحصال آن بسیار هزینه‌بر است.

این مسئول، با اشاره اینکه مساحت ایران حدود یک درصد مساحت خشکی کره زمین است، اذعان کرد: میزان آب موجود کشورمان 36 صدم درصد آب تجوید شونده دنیاست یعنی 36 صدم درصد آب دنیا در اختیار ایران است و به همین دلیل کشورمان را خشک و نیمه خشک می‌گویند. 

وی، سرانه میزان آب هر نفر در طول سال را با کاهش عنوان کرد و یادآور شد: در فاصله 50 تا 60 سال اخیر سرانه میزان آب هر نفر از 7 هزار و 500 متر مکعب به یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 700 متر مکعب کاهش یافته است.

آقابیگی دلیل این کاهش را افزایش روزانه جمعیت دانست و تصریح کرد: 30 سال پیش جمعیت ایران حدود 20 میلیون نفر بود و طبق آخرین سرشماری اکنون 75 میلیون نفر جمعیت در کشورمان زندگی می‌کنند در حالی که در میزان تامین آب تغییری ایجاد نشده است.

وی، با بیان اینکه 130 میلیارد متر مکعب آب در ایران وجود دارد، یادآور شد: برای همیشه تاریخ این عدد وجود خواهد داشت زیرا گردش آب است و میزان آن افزایش نمی‌یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان رشد تکنولوژی را یکی از عوامل مصرف بیشتر آب نامید و ابراز کرد: به همین دلیل سرانه آب کاهش و جمعیت افزایش یافته اما آب ثابت بوده است.

وی، میزان سرانه آب در گیلان را سه هزار و 500 تا سه هزار و 700 متر مکعب عنوان کرد و افزود: نباید در مصرف آب اسراف کنیم.

آقا بیگی با اشاره به اینکه طرح نجات آب یک طرح ملی در کشور است، خاطرنشان کرد: از حدود 130 میلیارد متر مکعب آب موجود در کشور، اکنون حدود 98 میلیارد متر مکعب آب استفاده می‌شود و برای نسل‌های آینده حدود 30 میلیارد متر مکعب دیگر آب باقی ‌مانده که با افزایش جمعیت این سهم کمتر می‌شود.

وی، با تصریح بر اینکه بخش کشاورزی در سطح کشور و گیلان حدود 92 درصد از میزان آب مذکور را به خود اختصاص می‌دهد، اذعان کرد: برای اینکه نیاز غذایی جمعیت رو به فزاینده تامین شود باید راندمان مصرف بالا رود در حالی که زمین‌های زیرکشت رو به کاهش است.

این مسئول ادامه داد: افزایش جمعیت نیاز به مسکن را بیشتر می‌کند و باید مسکن در یک زمینی ساخته شود و زمین‌ها کم می‌شود و ناچاراً برای افزایش تولید باید از کود و سم استفاده شود که اگر این مواد درست استفاده نشود می‌تواند منشا آلودگی‌های زیادی در کیفیت آب شود.

وی، با بیان اینکه در زیر زمین ساحل دریای خزر آب شور وجود دارد، افزود: اگر یک متر از آب زیرزمینی بدون مطالعه و کارشناسی استفاده شود 40 متر آب شور دریا از زیر زمین نفوذ کرده و سفره‌ها را شور می‌کند و آب شیرین شور می‌شود.

آقا بیگی اضافه کرد: اگر یک لیتر مواد نفتی و بنزین به آب زیرزمینی برسد 40 هزار لیتر آب سالم را آلوده می‌کند بنابراین حفظ کیفیت آب برای نیازهای کشاورزی، صنعت و خدمات و کمیت آن، دوبال یک فرایند بسیار مهمی است که باید ما ناجیان و مسئولان نسل حاضر از این گوهر ذات آفرینش در کشورمان بیش از پیش قدرشناسی کنیم.

وی، با بیان اینکه جاهایی در کشورمان وجود دارد که افت سطح آب زیرزمینی در طول سال دو تا سه متر کاهش می‌یابد، اذعان کرد: این افت موجب جابه‌جایی جاده‌ها و خطوط راه‌آهن و خطوط انتقال برق، نفت و گاز و... می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه حدود 110 سد در حال بهره‌برداری و 180 سد در کشور حال اجراست، اذعان کرد: این سدها برای این است که بتوان از آب‌های سطحی استفاده کرد اما اگر به درستی استفاده نشود نمی‌توانیم رسالت خود را انجام دهیم.

وی، خاطرنشان کرد: در راستای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و نگه‌داشتن آن برای نسل‌های آینده طرح داناب تعریف شده و گیلان نیز این طرح را مورد بهره‌برداری قرار داده تا این عنصر حیاتی به نحو ممکن حفظ شود.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول