اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فشار آمریکا به انگلیس برای فروش نفت به اسرائیل

خبرگزاری فارس: آسوشیتدپرس امروز گزارش داد در پی قطع صادرات نفت ایران به اسرائیل این رژیم دچار مشکلات زیادی شده است و از این رو آمریکا انگلیس را برای فروش نفت دریای شمال به اسرائیل تحت فشار قرار داده است.

فشار آمریکا به انگلیس برای فروش نفت به اسرائیل

رخدادهای 23 فروردین 1358

امروز رهبر انقلاب دردیدار با کارمندان بانک های قم و کاشان بر لزوم اجتناب از ربا در بانکداری اسلامی تاکید کرده و خواستار طاغوت زدایی از مراکز دولتی شدند .

دکتر احمد میناچی وزیر اطلاعات و تبلیغات دولت موقت نیز از مطبوعات خواستند خط مشی خود را مشخص کنند ،  باید ضوابطی مشخص گردد تا از خیانت در برخی مطبوعات جلوگیری شود .

دیدار هانی الحسن نماینده عرفات با آیت الله طالقانی و مذاکره دو ساعته با ایشان از دیگر اخبار امروز بود که رسانه ها بدان پرداختند .

ریچارد هلمز رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا سیا امروز به دعوت انور سادات به مصر رفت تا ضمن ساماندهی سازمان امنیت این کشور از سقوط احتمالی سادات به دلیل اعتراض های مردم جلوگیری کند . ارتش مصر مظنون اصلی کودتا علیه سادات محسوب می شود که هلمز بر روی آن متمرکز شده است .

فشار آمریکا به انگلیس برای فروش نفت دریای شمال به اسرائیل نیز از دیگر اخبار مهم امروز بود که رسانه ها بدان پرداختند . رژیم صهیونیستی با قطع صادرات نفت ایران در وضعیت نامناسبی به سر می برد ...

لزوم طاغوت‎زدایی از مراکز دولتی

رهبر انقلاب امروز کارمندان بانک های قم و کاشان را به حضور پذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند .

امام خمینی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد نظام بانکداری کشور فرمودند : «سیستم بانکداری به این وضعی که الآن در ایران هست، این وضع، وضع طاغوتی است. ربا در اسلام حرام است؛ در قرآن اعلام به حرمت شده است: کسی که ربا بخورد،ربا بگیرد ـ در اسلام، در قرآن گفته شده است که جنگ با خدا می‎کند! این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود. و ما امیدواریم که با همت همۀ کارمندان و کارگران اینطور مسائل حل بشود. اگر این مسائل حل نشود، فرهنگ ما همان فرهنگ باشد، وزارتخانه‎های ما همان وزارتخانه‎ها باشد، افراد وزارتخانه‎ها باز همان باشد، ادارات ما باز همان ادارات باشد، و مردم ما باز همان افکار را داشته باشند که در زمان طاغوت داشتند، من خوف این را دارم که شکستی به ما وارد بشود که دیگر جبران نتوانیم بکنیم. باید همه با هم، همه مکلفیم ـ تکلیفْ تکلیف خدایی است ـ همه مکلفیم که اسلام و کشور را نجات بدهیم.»(1)

ریچارد هلمز رئیس سابق سیا به مصر رفته است تا به سادات در بازسازی سازمان اطلاعات و امنیت این کشور کمک کند . هلمز به دعوت سادات به مصر رفته است تا ضمن کمک برای سازماندهی نیروهای امنیتی این کشور از سقوط سادات به خاطر اعتراض های مردم جلوگیری شود .هلمز فعالیت خود را بر روی ارتش مصر متمرکز کرده است تا از توطئه هایی که به منظور سرنگونی سادات در این ارتش رخ می دهد مطلع و آنها را خنثی کند
نشریات باید  خط مشی خود را تعیین کنند

دکتر احمد میناچی وزیر اطلاعات و تبلیغات در یک گفت و گو با خبرگزاری پارس گفت : در جلسه ای که با نمایندگان سندیکای نویسندگان مطبوعات داشتیم گفتیم که مایلیم وضع خود را کاملا با مطبوعات و ضوابط رایج در آن روشن کنیم در این مورد اولا باید معلوم شود که از این پس نشریات موجود و یا نشریاتی در آینده منتشر می شوند چه مشخصاتی را در وهله نخست باید دارا باشند .

وی ادامه داد : آیا هر کسی به صرف داشتن تمکن مالی می تواند امتیاز نشریه ای را بگیرد و یا اینکه شخصیت وی نیز به عنوان انسانی که صاحب فکر و عقیده ای است مطرح خواهد بود .

میناچی گفت : ضوابطی باید تعیین شود تا نشریات موجود و آنها که میخواهند در آینده حق امتیاز می گیرند از همان آغاز راه خط مشی و جهت فکری نشریه خود را صد درصد مشخص کنند تا برای خواننده آشکار باشد که این نشریه مذهبی است و یا ایدئولوژی دیگری دارد ، زیرا دیگر زمانی نیست که مردم را با ظواهر فریب داد و سردرگم کرد .

وزیر اطلاعات و تبلیغات ادامه داد : اگر حد و مرزی مشخص نشود صاحب امتیاز حتی می تواند خائن به مملکت باشد و یا وابستگی به سیاست های خارجی داشته باشد ، باید ضوابطی تعیین شود تا از هر نوع شانتاژ و خیانت در مطبوعات جلوگیری شود و در صورتیکه تخلفی صورت گیرد متخلف طبق قوانین مجازات عمومی به مجازات برسد .وی با اشاره به ضرورت پاکسازی مطبوعات گفت : این پاکسازی باید توسط اعضای سندیکا انجام گیرد . (2)

دستور العمل دولت برای صرفه جویی در ادارات

مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت انقلاب با فرستادن بخشنامه ای به کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی از آنها خواست تا نسبت به صرفه جویی در هزینه های اداری توجه کنند .

در بخشنامه نخست وزیر تاکید شده است که ادارات نسبت به پرداخت اضافه کار بدون انجام کار اضافی اقدامی بعمل نیاوردند و همچنین بجای دادن ماموریت به کارمندان و برای حل مسائل و مشکلات فنی و اداری و اعزام آنها به شهرستان ها تلاش نمایند تا از کارکنان مسئول در محل استفاده کنند . (3)

امروز همچنین در اجرای دستور نخست وزیر دولت موقت به منظور صرفه جویی در ادارات و جلوگیری از خرج های زائد در سازمان های دولتی ارتباط تلفنی مستقیم کلیه سازمان های دولتی به خارج  از کشور قطع گردید .

بدین منظور به دستور وزیر پست و تلگراف و تلفن صفر دوم تلفن های کلیه سازمان ها و شرکت ها و موسسات وابسته به دولت ، ساختمان های ساواک ، کاخ های خاندان رژیم سابق ، منازل و مکانهای مربوط به بنیاد مستضعفان مسدود شده است . (4)

دیدار نماینده عرفات با آیت الله طالقانی

آیت الله طالقانی هانی الحسن نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین را به حضور پذیرفت و پیرامون مسائل مربوط به انقلاب اسلامی و فلسطین با وی به مذاکره و گفت و گو پرداخت .

هانی الحسن بعد از دیدار دو ساعته با آیت الله طالقانی گفت : یک پیام شفاهی از ابوعمار[عرفات] به آیت الله طالقانی دادم که درباره کنفرانس بغداد بود و به وضع خاورمیانه و تصمیمات مشترکی که برای رویارویی با توطئه آمریکا –اسرائیل و سادات لازم بود مربوط می شد . (5)

دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی

امروز دو تن از پسران آیت الله طالقانی از مقابل سفارت فلسطین توسط پاسداران انقلاب دستگیر شدند .

گفته می شود علاوه بر ابوالحسن و مجتبی طالقانی همسر مجتبی نیز دستگیر شده است . بدنبال این حادثه اعلام شد که که آیت الله طالقانی به اتفاق افراد خانواده از تهران خارج و دفاتر ایشان نیز تعطیل شده است .

گفته می شود فرزندان آیت الله طالقانی برای دریافت پیام کتبی یاسر عرفات به سفارت فلسطین رفته و در حال برگشت به منزل بودند که دستگیر شدند .(6)هنوز اطلاعات زیادی از دلایل دستگیری و یا آزادی فرزندان آیت الله طالقانی منتشر نشده و فضا به شدت ملتهب است .

وزیر اطلاعات و تبلیغات : اگر حد و مرزی خط مشی مطبوعات مشخص نشود صاحب امتیاز حتی می تواند خائن به مملکت باشد و یا وابستگی به سیاست های خارجی داشته باشد ، باید ضوابطی تعیین شود تا از هر نوع شانتاژ و خیانت در مطبوعات جلوگیری شود و در صورتیکه تخلفی صورت گیرد متخلف طبق قوانین مجازات عمومی به مجازات برسد
رئیس سابق سیا به مصر رفت

ریچارد هلمز رئیس سابق سیا به مصر رفته است تا به سادات در بازسازی سازمان اطلاعات و امنیت این کشور کمک کند . هلمز به دعوت سادات به مصر رفته است تا ضمن کمک برای سازماندهی نیروهای امنیتی این کشور از سقوط سادات به خاطر اعتراض های مردم جلوگیری شود .

هلمز فعالیت خود را بر روی ارتش مصر متمرکز کرده است تا از توطئه هایی که به منظور سرنگونی سادات در این ارتش رخ می دهد مطلع و آنها را خنثی کند .

رئیس سابق سیا توجه خود را به آن دسته از افسرانی معطوف کرده است که به جمال عبدالناصر رهبر سابق مصر وفادار هستند . ریچارد هلمز سفیر سابق آمریکا در ایران و از دوستان شاه سابق بود .(7)

فشار آمریکا به انگلیس برای فروش نفت به اسرائیل

دولت امریکا، انگلستان را زیر فشار قرار داده است  تا نفت دریای شمال را به رژیم صهیونیستی بفروشد.

آسوشیتدپرس امروز گزارش داد در پی قطع صادرات نفت ایران به اسرائیل این رژیم دچار مشکلات زیادی شده است و از این رو آمریکا انگلیس را برای فروش نفت دریای شمال به اسرائیل تحت فشار قرار داده است. (8)

پی نوشت

1- صحیفه امام ، جلد 7 ، صفحه 1

2- اطلاعات ، 23فروردین 1358،صفحه 1

3- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 8

5- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 25فروردین 1358، صفحه 1و2 و کیهان ، 25فروردین 1358، صفحه 1، دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی و عروس ایشان سرمنشا مناقشاتی در فضای سیاسی کشور شد که در روزهای بعد به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد .

7- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 8

8- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول