اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انقلاب اسلامی مختص به ایران نیست

خبرگزاری فارس: امام خمینی :نهضت ایران تنها مختص ایران نبوده بلکه نهضت مستضعفین علیه مستکبرین، و در جهت حمایت از تمام کسانی [است] که به انسانیت و حقوق بشر احترام قائل هستند و همچنان ادامه خواهد داشت

انقلاب اسلامی مختص به ایران نیست

رخدادهای 22 فروردین 58

امروز و با گذشت چند روز از آغاز به کار مجدد دادگاه های انقلاب 11نفر از سران رژیم سابق از جمله آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور ساواک اعدام شدند .در طول هفته گذشته تعداد زیادی از افرادی که پیش از انقلاب در قتل و کشتار مردم شرکت داشتند محاکمه و اعدام شدند .

امروز صدام حسین معاون رئیس جمهور عراق و دومین شخص این کشور به شوروی اخطار داد که اجازه سوء استفاده از منابع نفتی عربستان را به شوروی نخواهد داد . عراق از همپیمانان شوروی محسوب می شود و اخطار صد ام به این کشور بیشتر به یک طنز شبیه است .

سقوط رژیم عیدی امین در اوگاندا نیز از دیگر اخبار امروز در بعد بین المللی بود .

انقلاب اسلامی مختص به ایران نیست

رهبر انقلاب امروز سفیر چکسلواکی در کشور را به حضور پذیرفت .

امام خمینی در این دیدار به دو نکته مهم اشاره کردند :

1- دولت جمهوری اسلامی قراردادهایی را که منافع ملت ایران در آن ملحوظ است ادامه خواهد داد و با تمام ممالک روابط دوستانه خواهد داشت، و هرگز اجازۀ دخالت در امور داخلی ایران را به هیچ کشور نخواهد داد.

2- نهضت ایران تنها مختص ایران نبوده بلکه نهضت مستضعفین علیه مستکبرین، و در جهت حمایت از تمام کسانی [است] که به انسانیت و حقوق بشر احترام قائل هستند و همچنان ادامه خواهد داشت.(1)

اعدام 11تن از سران رژیم سابق

دادگاه های انقلاب اسلامی دیروز تمام وقت خود را صرف رسیدگی به پرونده اتهامی 11تن از وزرای اسبق ، امرای ارتش وابسته به رژیم سابق کرده و پس از ساعتها دادرسی و شور ساعت 2و نیم بامداد امروز رای خود را در محکومیت به اعدام محاکمه شوندگان صادر کرد و رای بیدرنگ پس از ابلاغ به مجرمان اجرا شد .

اعدامی ها عبارتند از : سپهبد ناصر مقدم آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)، مهندس عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس ،عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه اسبق، سرلشکر حسن پاکروان وزیر اطلاعات و جهانگردی اسبق، منصور روحانی وزیر کشاورزی و آب و برق اسبق، سپهبد حجت کاشانی رئیس تربیت بدنی اسبق، سپهبد محمد تقی مجیدی رئیس اسبق دادگاه نظامی، غلامرضا نیک پی شهردار اسبق تهران، سرلشکر علی نشاط، سرتیپ حسینعلی بیات و سناتور سابق محمد علی علامه وحیدی نیابت تولیت مدرسه سپهسالار.(2)

در میان این ۱۱ نفر سرلشگر حسینعلی بیات نماینده مجلس شورای ملی سابق تا آخرین لحظات معتقد بود به علت خدمات صادقانه‌اش در کشتار مردم کردستان در سال‌های ۴۶ و ۴۷ با همکاری ارتشبد فراری اویسی باید مجسمه او را بسازند.(3)

عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس نیز که در جریان انقلاب در ایران نبود ، به منظور دریافت مستمری معوقه به تهران بازگشته و بازداشت شده بود. وی تصور می کرد که چون جرمی مرتکب نشده است، دستگیر نخواهد شد .

این اعدام‌ها دو روز بعد از آن انجام شد که چهار تن دیگر از چهره‌های شاخص رژیم سابق به جرم «فساد در ارض» و «خیانت به ملت» مستحق مرگ شناخته شده و در محوطه زندان قصر به جوخه اعدام سپرده شدند.

سخنگوی دولت : کار دادگاههای انقلاب عملا یک سال طول می کشد

معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت درباره محاکمات اخیر گفت : رسیدگی به جرائم جنایتکاران و مفسدین رژیم گذشته در صلاحیت دادگاه انقلاب است که رسیدگی می کند و زمان کار این دادگاهها البته محدود است و تا ابد نمی باشد و قاعدتا باید یک سال طول بکشد .

وی ادامه داد : بعد از اتمام کار دادگاههای انقلاب کارها به مسیر عادی خود بر میگردد و البته وزارت دادگستری آینده در ایران صد درصد با وزارت دادگستری گذشته متفاوت خواهد بود .

سخنگوی دولت در باره اجرای حکم اعدام هویدا نیز گفت : ما در جلسه هیئت دولت بودیم و در ساعت نه و نیم و یا ده شب بود که تمام شد و خبر اعدام هویدا را شنیدیم ، بنا بر این ما نه در مسیر بازپرسی هستیم و نه در مسیر اطلاع از رای هستیم و موقعی که اعدام کردند ما هم مثل دیگران باخبر می شویم .

سخنگوی دولت ادامه داد : دادگاه ها در ایران بعد از انقلاب مستقل هستند و به صورت مستقل کارهای خود را انجام می دهند. (4)

آیت الله طالقانی دعوت ترکمن ها را پذیرفت

آیت الله طالقانی دعوت ترکمن ها را برای شرکت در مذاکرات ترکمن ها با دولت را پذیرفت .

همچنین امروز اعلام شد که ملیحی نماینده اعزامی دولت به گنبد کاووس همراه طباطبایی استاندار مازندران برای تسلیم گزارش و خواست های خلق ترکمن به دولت به تهران آمده اند.(5)

اخطار عراق به شوروی

صدام حسین به عنوان مرد دوم عراق بعد از رئیس جمهو حسن البکر به شوروی اخطار داد با دشمنان ملت عرب خواهد جنگید . صدام گفت : ما اجازه نمی دهیم شوروی منابع نفت عربستان را غارت کند .

هر چند عراق متحد شوروی محسوب می شود ولی صدام حسین اخیرا به علت اختلاف با حزب کمونیست این کشور تغییراتی جزئی در سیاست های خود داده است . (6)

سقوط رژیم ایدی امین در اوگاندا

یک سخنگوی نیروهای آزادی بخش اوگاندا ساعت 5بعد از ظهر امروز رسما سقوط رژیم ایدی امین را از رادیو دولتی این کشور اعلام کرد و از کشورهای دوستدار صلح در سراسر جهان خواست که رژیم جدید این کشور را به رسمیت بشناسند . (7)

پی نوشت

1- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 532

2- اطلاعات ، 22لسفند 1358، صفحه 2

3- کیهان ، 22اسفند 1358، صفحه 1

4- اطلاعات ، 22فروردین 1358، صفحه 7

5- اطلاعات ، 22فروردین 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 22فروردین 1358، صفحه 8، هر چند صدام حسین شوروی را تهدید به جنگ می کند ! ولی تاریخ دفاع مقدس نشان دهنده این واقعیت است سخنان یک صدام یک بلوف بیشتر نیست ، شوروی در زمان گورباچف بیشترین کمک ها را از لحاظ تجهیزات نظامی به عراق کرده است . حدود ۸۵٪ تجهیزات مورد استفاده عراق در جنگ ایران و عراق ساخت کشور شوروی بود.شوروی در این مدت بزرگترین صادر کننده تجهیزات نظامی به عراق بود .

7- اطلاعات ، 23فروردین 1358، صفحه 8

ایدی امین که فرماندهی ارتش اوگاندا را در اختیار داشت، قدرت را با کودتا علیه میلتون اوبوته به چنگ آورد ، مقتولان دوران فرمانروایی وی بین صد تا پانصد هزار نفر شمارش می‌شوند با این وجود اوگاندا در ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ به عضویت کمیسیون حقوق بشر ملل متحد انتخاب و عیدی امین در ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ به ریاست اتحادیه آفریقا منصوب شد.

ایدی امین با القاب و عناوین مختلفی نامیده می‌شد: عالیجناب، رئیس‌جمهور ابدی، فیلد مارشال حاجی دکتر[۲] و «خداوندگار همه جانداران روی زمین و ماهیان دریاها و فاتح قلمرو امپراتوری بریتانیا در آفریقا و خاصتاً در اوگاندا».

وی در جنگی که سال ۱۹۷۸ برای ضمیمه کردن ایالت کاگرا در تانزانیا به کشور خود بر پا کرد، حکومت خود را از دست داد و به لیبی گریخت. او دو سال بعد به عربستان سعودی نقل مکان کرد و تا پایان عمر در شهر جده می‌زیست.

او در سال 1972 تمامی آسیایی های ساکن اوگاندا را از این کشور بیرون کرد!

انتهای متن/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول