اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رای مراجع تقلید به جمهوری اسلامی

خبرگزاری فارس: همپای امام و به تبعیت از ایشان سایر مراجع و علما از جمله آیات عظام خویی ، گلپایگانی ، روحانی ، سید باقرخوانساری و شیرازی نیز مردم را به حضور سر صندوق ها و رای به جمهوری اسلامی فرا خواندند.

رای مراجع تقلید به جمهوری اسلامی

رخدادهای 10-6 فروردین 1358

مهمترین رویداد پنج روزه دوم فروردین 58برگزاری انتخابات سراسری در کشور برای تعیین نظام آینده است ، رفراندوم دهم فروردین شروع و دو روز به طول انجامید . رهبر انقلاب به دلیل اهمیتی که برای این موضوع قائل بودند و خطری که از جانب لیبرالها و طیفی که آنها را چپ های آمریکایی می نامند احساس می کردند هر روز و در دیدار با اقشار مختلف مردم، آنها را به حضور در پای صندوق های رای فرا می خواندند . امام خمینی رای به جمهوری اسلامی را رای به اسلام و هر رای دیگری را هرچند مردم آزاد و مخیر به انتخاب و ارئه نظر خود هستند را نه به اسلام دانستند . 

همپای امام و به تبعیت از ایشان سایر مراجع و علما از جمله آیات عظام خویی ، گلپایگانی ، روحانی ، سید باقرخوانساری و شیرازی نیز مردم را به حضور سر صندوق ها و رای به جمهوری اسلامی فرا خواندند.

در مقابل ضد انقلاب از جمله 8گروهک کرد رفراندوم را تحریم کردند ، عزالدین حسینی نیز اعلام کرد در رفراندوم شرکت نخواهد کرد .

درگیری های گنبدکاووس نیز رخداد مهم دیگر این روزها است ، درگیری ها به ظاهر از دستگیری یک قاچاقچی سیگار آغاز شد ولی دامنه آن گسترش پیدا کرد و دهها نفر کشته و زخمی شدند . دستگیری خبرنگاران بی بی سی که مشغول تحریک مردم بودند نشان از برنامه ریزی دول استعماری بر روی این گونه رخدادها در نزدیکی برگزاری رفراندوم دارد .

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گوشه گوشه کشور شاهد چنین حوادث تاسف باری است ، از کردستان گرفته تا سیستان و گنبدکاووس و آذربایجان ، از این رو به این رخدادها بایستی نگاهی فراتر از مطالبات قومیتی داشت .

از این دو رویداد که بگذریم مهمترین خبر فروردین که رسانه ها به آن پرداختند امضای پیمان صلح بین اسرائیل و مصر با وساطت کارتر رئیس جمهور آمریکا بود . به رغم اعتراض شدید مردم در سراسر جهان اسلام ساعت ده و نیم شب 6فروردین این پیمان بین سادات و مناخیم بگین امضا شد . با روشن شدن پیمان صلح سادات با اسرائیل تعدادی از دانشجویان عرب سفارت مصر در تهران را اشغال کردند ، این عمل مورد اعتراض شدید دولت موقت قرار گرفت و دانشجویان عرب پس از 24ساعت بامداد روز 7فروردین سفارت را به نمایندگانی از وزارت خارجه تحویل دادند .   

برکناری سرلشکر قره نی از ریاست ستاد ارتش ملی ایران دیگر خبر مهم 6فروردین بود .  به جای وی تیمسار سرلشکر ناصر فرید به ریاست ستاد ارتش منصوب شد .

رهبر انقلاب نهم فروردین آیت الله خامنه ای را برای سرکشی به اوضاع مردم محروم سیستان و بلوچستان عازم این دیار کردند .

6فروردین 1358

قره نی برکنار شد

امروز سرلشکر قره نی رئیس ستاد ارتش ملی ایران از کار برکنار شد و به جای وی تیمسار سرلشکر ناصر فرید به این سمت منصوب گردید .

در اطلاعیه ستاد کل ارتش آمده است : بنا به دستور نخست وزیر موقت انقلاب جناب آقای مهندس مهدی بازرگان با اعلام مراتب قدردانی از تیمسار محمد ولی قره نی از تاریخ 6فروردین 1358سرلشکر ناصر فرید به ریاست ستاد کل ارتش ملی اسلامی و هماهنگ کننده نیروها منصوب گردید .

خبر تغییر رئیس ستاد ملی ارتش اسلامی در محافل مختلف به گوش می خورد . ناظران آگاه با توجه به حوادث چند روز اخیر سنندج و مذاکراتی که هیئت نمایندگی اعزامی به سنندج انجام داده بود این تغییر را قابل تصویب می دانستند . (1)

امضای قرار داد صلح بین مصر و اسرائیل

علیرغم محالفت و انتقاد شدید اعراب و بسیاری از کشورهای اسلامی ، احزاب و مطبوعات و انفجار سفارت آمریکا در دمشق ساعت ده و نیم امشب انور سادات و مناخیم بگین با حضور کارتر در کاخ سفید واشنگتن پیمان صلح امضا کردند و به این ترتیب مصر از مبارزه 30ساله اعراب خارج شد . 

کارتر که معمار نزدیکی مصر با اسرائیل است برای شرکت در این مراسم دهها تن از رجال و شخصیت های آمریکایی را به کاخ سفید دعوت کرده  بود  .

نخست متن قرار داد به سه زبان انگلیسی ، عربی و عبری توسط سادات و بگین امضا شد و آنگاه رئیس جمهوری آمریکا به عنوان شاهد امضای خود را زیر پای این اسناد گذارد (2)

اشغال سفارت مصر

سفارت جمهوری مصر در ایران امروز توسط دانشجویان عرب مقیم تهران اشغال شد . این دانشجویان به طور مسالمت آمیز و در غیاب سفیر مصر این سفارتخانه را اشغال کردند . دانشجویان فوق قرارداد صلح سادات با اسرائیل را محکوم کرده و سادات را جانشین شاه و عامل امپریالیزم در منطقه دانستند و گفتند برای سرنگونی وی مبارزه خواهند کرد . (3)

وزارت خارجه اشغال سفارت مصر را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه امشب ضمن تائید و پشتیبانی کامل دولت موقت انقلاب اسلامی ایران از انقلاب فلسطین اعلام کرد که اشغال سفارت مصر را نه به نفع انقلاب اسلامی ایران و نه به نفع انقلاب ملت فلسطین می داند .

وی ادامه داد : هیئت نمایندگی فلسطین در تهران رسما به وزارت خارجه اعلام کرده است افرادی که سفارت مصر را اشغال کرده اند هیچ ارتباطی با سازمان آزادیبخش فلسطین ندارند . (4)

سپاس مردم کردستان از آیت الله طالقانی

اهالی کردستان طی تلگرافی به حضور حضرت آیت الله طالقانی، از سفر ایشان به سنندج و مجاهدات در جهت رسیدگی به خواست‏های مردم این منطقه، تشکر و سپاسگزاری کردند.(5)

درگیری در گنبدکاووس 8کشته بر جای گذاشت

در پی کشته شدن جوان 19ساله ای به نام عراز محمد دردی پور در جریان تیراندازی های چند روز گذشته بعد از ظهر امروز مردم ترکمن در باغ ملی این شهر تجمع کردند .

اندکی بعد از تجمع با تیراندازی عده ای به سوی مردم اوضاع رو به وخامت گذاشت و در مدت کوتاهی شهر سنگر بندی شد . تیراندازی در گنبد کاووس تاکنون 8نفر کشته و 9نفر زخمی برجای گذاشته است . (6)

تشکیل شورای موقت شهر سنندج

صدر حاج سید جوادی وزیر کشور در مصاحبه ای ضمن معرفی استاندار جدید گفت : در پی بررسی ها و توافق های لازم در سنندج کلیه بازداشت شدگان در پادگان آزاد شدند و برای حفظ آرامش شهر یک هیئت 5نفری انتخاب شد .

وی ادامه داد : این هیئت موظف است حداکثر ظرف یک تا دو هفته آینده انتخاباتی در سطح شهر انجام دهد و مردم نمایندگان واقعی خود را که 11نفر خواهند بود برگزینند و شواری موقت اداره شهر را تشکیل دهند . (7)

7 فروردین 1358

رهبر انقلاب : آذربایجان همیشه در راس قیامها بوده است

رهبر انقلاب امروز با گروهی از اهالی تبریز دیدار و گفت و گو کرد . امام خمینی گفتند : «آذربایجان همیشه در رأس قیامها بود؛ پیشقدم بود در قیامها؛ و در این نهضت هم بحمداللّه‎ آذربایجان پیشقدم بود. خداوند آذربایجان را برای ما حفظ کند.»

امام خمینی از ملت خواستند دست خرابکارها را از کشور کوتاه کنند :« الآن مملکت ما باز آشوب است. آشفته است. مفسدین در اطراف مملکت شلوغ‎کاری می‎کنند. باید به همت شما جوانها، هر کدام در هر جا که هستید، مرزهای این مملکت را حفظ کنید؛ دست خرابکارها را کوتاه کنید.»(8)

قصد شیاطین برای اخلال در رفراندوم

رهبر انقلاب امروز همچنین طی سخنانی در جمع تعدادی از سربازان و پاسداران از قصد دشمن برای اخلال در رفراندوم سخن گفته و ادامه دادند : «الآن قضیۀ رفراندم در پیش است. شیاطین می‎خواهند اخلال بکنند. جوانهای ما باید صندوقها را حفظ کنند؛ اطراف صندوقها را حفظ کنند و نگذارند کسی در آن دخالت بکند. اگر کسی خواست آشوب بکند او را منع کنند؛ اگر کسی خواست اخلال بکند جلوگیری کنند. جوانهای غیور ما باید این مطالب را توجه داشته باشند که شیاطین که دنبالۀ رژیم سابق هستند، از باقیماندۀ آنها هستند و کارگر استعمار هستند، اینها می‎خواهند اخلال کنند در رفراندم. شما باید این اخلال را خنثی کنید؛ ملت ما باید خنثی کنند این اخلال را»(9)

جزئیات پیش نویس قانون اساسی

دکتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزیر کشور گفت : بر اساس مفادی که در پیش نویس قانون اساسی آینده کشور گنجانده شده و متن قانون به طریقی که در آینده بوسیله دولت موقت اعلام خواهد شد و از تصویب ملت خواهد گذشت در سیستم آینده حکومت ایران نخست وزیر نخواهیم داشت و رئیس جمهوری که برای 5سال  انتخاب خواهد شد رئیس هیئت دولت خواهد بود .

آیت الله گلپایگانی با انتشار بیانیه ای از مردم خواست در رفراندوم آینده شرکت کرده و به جمهوری اسلامی

سفارت جمهوری مصر در ایران امروز توسط دانشجویان عرب مقیم تهران اشغال شد . این دانشجویان به طور مسالمت آمیز و در غیاب سفیر مصر این سفارتخانه را اشغال کردند . دانشجویان فوق قرارداد صلح سادات با اسرائیل را محکوم کرده و سادات را جانشین شاه و عامل امپریالیزم در منطقه دانستند و گفتند برای سرنگونی وی مبارزه خواهند کرد .
رای دهند .

در بخشی از بیانیه آیت الله گلپایگانی آمده است :این جانب به جمهوری اسلامی رای خواهم داد و بر عموم ملت مسلمان است که با ثبات قدم و مسئله توفیق از خداوند متعال به وظایف اسلامی خود عمل نمایند .(10)

آیت الله روحانی نیز در پاسخ به مردم قم گفت : به جمهوری اسلامی رای خواهم داد و صلاح دین و دنیای ملت ایران است که به این جمهوری رای دهند .

وی ادامه داد : تنها راه حفظ استقلال کشور و عامل منحصر بفرد جلوگیری از تجزیه کشور و تامین حقوق آزادی های انسانی در اوضاع و احوال فعلی جمهوری اسلامی است .

آیت الله سید باقر خوانساری نیز اعلام کرد : شرکت در رفراندوم واجب شرعی است . وی نیز از ملت خواست با وحدت کلمه در رفراندوم شرکت کنند و به جمهوری اسلامی رای مثبت دهند .

در بخشی از بیانیه آیت الله خوانساری آمده است : بر همه مسلمانان ایران واجب است که به ندای قائد عظیم الشان خود جواب مثبت دهند و بدون سستی و بی تفاوتی در رفراندوم شرکت کنند تا استعمار و بقایای رژیم سابق به کلی مایوس شود و دست از سر این ملت بر دارد .

آیت الله شیرازی نیز در بیانیه ای اعلام کرد به جمهوری اسلامی رای خواهند داد . در بخشی از بیانیه آیت الله شیرازی آمده است : رای دادن به جمهوری اسلامی وظیفه دینی  و ملی هر فرد مسلمان است و اینجانب هم به جمهوری اسلامی رای خواهم داد .(11)

آیت الله وحیدی نیز امروز در پاسخ به گروهی از دانشجویان از آنان و سایر مردم خواست به جمهوری اسلامی رای دهند .(12)

اجتماع وزیران عرب برای مجازات مصر

در حالیکه کشورهای عرب بحث پیرامون مجازاتهای اقتصادی و سیاسی مصر را به خاطر امضای معاهده صلح با اسرائیل آغاز کرده اند خشم در جهان اسلام بر سر امضای این پیمان بالا گرفته است .

وزرای خارجه و اقتصاد کشورهای عضو جامعه عرب در بغداد گرد هم آمده اند تا مجازاتهای اقتصادی و سیاسی علیه رژیم سادات و رئیس جمهوری مصر تعیین کنند .

در بغداد تظاهرات عظیمی علیه این پیمان برگزار شد ، گفته می شود نزدیک به نیم میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت داشتند .

یاسر عرفات نیز این قرار داد را توطئه ای علیه ملت و آرمان فلسطین دانست و گفت سادات بهای سنگینی بابت این جنایت پرداخت خواهد کرد و به سرنوشت نخست وزیر ملک فاروق که در سال 1948پس از امضای قرارداد ترک مخاصمه با اسرائیل کشته شد  مبتلا می شود .

گفتنی است در فلسطین اشغالی نیز عزای عمومی اعلام شده است . عرفات پیش بینی کرد کارتر در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا رای بسیاری را کسب کند ولی خاورمیانه را از دست خواهد داد . (13)

8فروردین 1358

پزشکان ایرانی می توانند

امروز رهبر انقلاب در جمع تعدادی از پزشکان قم سخنرانی کرده و با اشاره به برنامه استعمار برای تهی کردن کشور از افراد مستعد گفتند : « یکی از مصیبتهای بزرگی که برای این ملت بار آوردند اینکه ملت را نسبت به خودشان هم بدبین کردند. این معنا که ما اگر یک مریض پیدا بکنیم در تهران، الآن هم می‎گویند که اینجا نمی‎شود، بروید به ـ مثلاً ـ انگلستان، بروید به پاریس! این یک مطلبی است که از دست آنها برای ما پیدا شده است. یعنی ما خودمان را باختیم در مقابل آنها. شما گمان می‎کنید که در آنجا اطبای آنها همچو هستند که اگر کسی برود آنجا چه خواهد شد! همین مریضهایی که در اینجا اگر یک دقتی بکنند معالجه می‎شوند، وقتی بروند آنجا معلوم نیست درست معالجه بشوند. اینطور نیست که اطبای آنها یک معجزه‎ای می‎کنند و اطبای ما اینطور نیستند. این یک مطلبی است که برای تبلیغاتی که اینها کردند، ما به خودمان هم حتی سوءظن پیدا کردیم؛ یعنی خودمان هم باختیم خودمان را. شما گمان نکنید که اینجا اطبایش ـ ایران اطبایش ـ کمتر از اطبای آنجا باشد. الآن بسیاری از اطبا که در امریکا هستند ایرانی هستند. گفتند شاید قریب پانصد تا یا بیشتر طبیب ایرانی هست که اگر طبیبهای ایرانی بیایند، اختلال پیدا می‎کند در امریکا!»(14)

امروز رهبر انقلاب در جمع تعدادی از پزشکان قم سخنرانی کرده و با اشاره به برنامه استعمار برای تهی کردن کشور از افراد مستعد گفتند : « یکی از مصیبتهای بزرگی که برای این ملت بار آوردند اینکه ملت را نسبت به خودشان هم بدبین کردند. این معنا که ما اگر یک مریض پیدا بکنیم در تهران، الآن هم می‎گویند که اینجا نمی‎شود، بروید به ـ مثلاً ـ انگلستان، بروید به پاریس!خودمان هم باختیم خودمان را. شما گمان نکنید که اینجا اطبایش ـ ایران اطبایش ـ کمتر از اطبای آنجا باشد.
احزابی که به جمهور ی اسلامی رای خواهند داد

حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد کلیه اعضای این حزب به جمهوری اسلامی رای خواهند داد .

پان ایرانیست ها نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد شرکت در رفراندوم فریضه ای است ملی . سازمان فرهنگیان جبهه ملی ایران نیز طی بیانیه ای یادآور شد به جمهوری اسلامی رای مثبت خواهند داد .

اقلیت های دینی از جمله گروه های روشنفکران یهودی ایران و زرتشتیان ایران نیز با انتشار اعلامیه های جداگانه از رای خود به جمهوری اسلامی در رفراندوم آینده خبردادند . (15)

در انتخابات شرکت نمی کنیم

در مقابل تعدادی از سازمان ها و احزاب نوظهور نیز اعلام کردند در رفراندوم شرکت نخواهند کرد . 8جمعیت و سازمان کرد از جمله جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب کردستان ( سنندج) ، سازمان پیشرو برای اتحاد ، نهضت ملی ، کمیته موقت ارتباط جبهه ملی ، معلمان پیشگام ، سازمان پیکار و...و نیز عزالدین حسینی نامشخص بودن ماهیت و محتوای جمهوری اسلامی را دلیل عدم حضور خود در انتخابات آینده اعلام کردند . (16)

در گیری ها در گنبد ادامه دارد

همزمان با گسترش درگیری‌ها و تلاش‌ها برای اعلام آتش‌بس، آیت‌الله طالقانی در پیامی خطاب به اهالی ترکمن ‌صحرا آنان را به آرامش دعوت کرد. آیت‌الله طالقانی در این پیام ضمن تایید خواسته‌های بر حق ترکمن‌ها از آن‌ها خواست نگذارند ارتجاع و امپریالیسم با تفرقه‌افکنی در بین ملت ایران به اهداف ضد انسانی‌شان برسند. همزمان جنبش ملی مجاهدین طی اطلاعیه‌ای در مورد مسایل گنبد خواهان ترک مخاصمه میان همه جناح‌های درگیر در این منطقه شد و تاکید کرد که به هیچ‌وجه در جریان این درگیری‌ها نبوده است.

آخرین گزارش‌های رسیده از گنبد کاووس حاکی است که به دنبال مذاکرات طولانی میان معتمدان محلی که در حاشیه درگیری‌های خونین جریان داشت سرانجام توافق شد که تیراندازی‌ها خاتمه یابد و آتش‌بس برقرار شود..(17)

امروز در گنبد کاووس اعلام شد 15نفر در این رویدادها کشته شده اند و حداقل 40نفر جراحات نسبتا سنگین برداشته اند . (18)

زد وخورد مسلحانه در گنبد کاووس تا ساعت 11امروز بشدت ادامه داشته و این زد و خورد در اطراف ستاد ژاندارمری و شهربانی گستردگی بیشتری دارد .  (19)

حوادث خونین گنبد به دنبال بازداشت یک سیگار فروش توسط ماموران کمیته آغاز شد ، عده ای برای رهایی این سیگار فروش که متهم به فروش سیگار قاچاق بود مداخله کرده و در این گیرودار فرد بازداشتی فرار کرد و در تیراندازی های صورت گرفته یک نفر کشته شد .

در جریان راهپیمایی که برای اعتراض به این حادثه در گنبد ترتیب یافته بود عده ای ناشناس از پشت بام های شهر به سوی مردم تیراندازی کرده و در تیراندازی متقابل چندین نفر کشته و زخمی شدند .

وزیرکشور در پیامی خطاب به مردم گنبد اعلام کرد واحدهای نظامی دخالتی در وقایع این شهر نداشته اند.(20)

بختیار از بندرعباس به دوبی گریخت

روزنامه لبنانی الانوار اعلام کرد که جزئیات ماجرای فرار شاپور بختیار نخست وزیر پیشین ایران را در اختیار دارد .

این روزنامه از قول منابع آگاه نوشته است که سرویس های اطلاعاتی ایران اطمینان دارند که بختیار با یک قایق موتوری از بندرعباس فرار کرده و به دوبی پناهنده شده است .

به نوشته الانوار نخست وزیر سابق ایران در دوبی از سوی یکی از مقامات بلند پایه مورد استقبال قرار گرفته و بعد با یک هواپیما رهسپار کشور مغرب شده است .

افزایش 9درصدی قیمت نفت

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تصمیم گرفت که بهای نفت را 9درصد افزایش دهد .

ادینک کارتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزایش بهای نفت را بیموقع و غیرعادلانه توصیف کرد و گفت که آمریکا به لزوم اقداماتی تازه در جهت صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف سوخت اصرار می کند . وی ادامه داد : افزایش قیمت نفت بر ثبات اقتصاد جهانی تاثیر منفی دارد .

وزیر بازرگانی دانمارک نیز گفت : افزایش 9درصد بر بهای نفت یک صد میلیون دلار بر کمبود ارزی دانمارک خواهد افزود و این کشور در سال جاری مجبور خواهد شد 200میلیون دلار بیشتر از سال قبل برای خرید نفت بپردازد .

مقامات رسمی جامعه اقتصادی اروپا نیز از زیان میلیاردی اروپا در اثر این افزایش قیمت خبر دادند .

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع صادرات نفت ایران به کشورهای خریدار، بحران شدیدی اقتصاد این کشورها را فرا گرفته است . (21)

امام خمینی در جمع دیگری از مردم با اشاره به رفراندوم تعیین نظام گفتند : « فردا روز رفراندم است؛ روزی است که مقدرات شما تعیین خواهدشد. روزی است که یا اسلام پیش می‎برد و یا کفر. روزی است که «آری» اسلام است و «نه» خلاف اسلام.»
143میلیون دلار پول ایران در آمریکا آزاد شد

یک قاضی دادگاه مانهاتان در خواست دوکمپانی آمریکایی مبنی بر بلوکه کردن 143میلیون دلار پول ایران در دو بانک مانهاتان را رد کرد .

این دو کمپانی خواستار این شده بودند که مبلغ یاد شده بلوکه شود تا دولت جدید ایران نتواند این مبلغ را وصول کند . (22)

9فروردین

رهبر انقلاب امروز و یک روز مانده به آغاز رفراندوم سرنوشت ساز روز پرکاری را پشت سر گذاشتند ، پیام به مردم به مناسبت حوادث تاسف بار گنبد و زاهدان و چندین سخنرانی  در جمع مردم و نیروهای نظامی و انتظامی از جمله برنامه های امام در این روز بود .

حکم امام به آیت الله خامنه ای

رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله خامنه ای را مامور رسیدگی به نیازهای مردم سیستان و بلوچستان کردند .

در حکم امام خمینی آمده است : « در طول پنجاه سال رژیم سفاک پهلوی، همیشه برادران و خواهران منطقۀ بلوچستان و سیستان مورد ظلم و جور بوده‎اند. لذا جنابعالی به آن منطقه رفته به خواستهای اهالی محترم آن مناطق رسیدگی نمایید و انتظارات مردم دلیر آن دیار را برای اینجانب و اولیای امور گزارش دهید. خداوند به شما و اهالی شجاع آن مناطق توفیق عنایت فرماید. ضمناً انقلاب اسلامی ایران را که به خواستهای آنان جواب مثبت داده توضیح داده و آنان را به شرکت در رفراندم تشویق نمایید.»(23)

پیام رهبر انقلاب به مناسبت حوادث گنبد ، اردبیل و زاهدان

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به ملت ایران به حوادث تلخ گنبد ، اردبیل و زاهدان اشاره کرده و فرمودند : « با کمال تأسف اخبار ناراحت کننده‎ای از گنبد و زاهدان و اردبیل می‎رسد که بعض فرقه‎های منحرف بین مردم محترم آن سامان مشغول سمپاشی و تفرقه‎افکنی هستند؛ و شایع نموده‎اند که روحانیون، برادران اهل سنت را از حقوق خود محروم می‎نمایند.»

در ادامه بیانیه امام خمینی آمده است : « من با کمال تأسف باید بگویم که این اشخاص منحرف که الهام از امریکا می‎گیرند و به صورت چپ‎نما هستند، در صددند که چپاولگریهای زمان رژیم سابق را با فرم دیگر در کشور عزیز ما اعاده کنند. ما با برادران اسلامی اهل سنت خود هیچ اختلافی نداریم؛ و ما به برادران خود اطمینان می‎دهیم که تمام اقشار کشور ـ چه اهل سنت و چه شیعه ـ به حقوق خود خواهند رسید و هیچ فرقی بین طوایف مسلمین در حقوق سیاسی و اجتماعی و غیر آن نیست.» (24)

فردا یا اسلام پیروز می شود یا کفر

امام خمینی در جمع دیگری از مردم با اشاره به رفراندوم تعیین نظام گفتند : « فردا روز رفراندم است؛ روزی است که مقدرات شما تعیین خواهدشد. روزی است که یا اسلام پیش می‎برد و یا کفر. روزی است که «آری» اسلام است و «نه» خلاف اسلام.»(25)

تفرقه اندازی چپ های آمریکایی

رهبر انقلاب در جمع دیگری از مردم با اشاره به گروه های چپ که با ایجاد تفرقه در روند اجرای رفراندوم خدشه ایجاد می کنند آنها را آمریکایی خوانده و گفتند : «برادرهای ما! عزیزان ما! دست از تفرقه بردارید. به حرف اشخاصی که انحراف دارند گوش ندهید؛ اینها عمال امریکا هستند به صورت چپگرایی. اینها می‎خواهند همان مخازن ما را باز به امریکا بدهند؛ اینها می‎خواهند همان مسائل سابق را با فرم دیگر پیاده کنند. اگر اینها... برای ملت ارج قائل هستند، اگر اینها دلسوز ملت هستند، برای ملت دلسوز هستند، ملت الآن تمام بپا خواسته و می‎خواهد رأی بدهد، می‎خواهد رأی به جمهوری اسلام که همۀ جهات را اصلاح می‎کند بدهد؛ چرا اینها تفرقه می‎اندازند؟»(26)

سلسله مراتب ارتش باید حفظ شود

رهبر انقلاب در جمع گروهی از ارتشی ها با اشاره به سلسله مراتب در ارتش حفظ آن را ضروری خوانده و فرمودند : «در این زمان [اگر] ما بخواهیم سعید باشیم، بخواهیم به سعادت برسیم، باید عمل بکنیم. همه با همه دوست و رفیق؛ سرباز با درجه‎دار، درجه‎دار با افسر، افسر با ارشد رفیق باشند لکن اطاعت بکنند. اطاعت مسئله‎ای است، رفاقت مسئله‎ای دیگر. بالایی‎ها پایینی[ها] را به چشم رحمت نگاه کنند؛ پایینی‎ها از بالایی‎ها اطاعت بکنند. اگر بخواهند یک مملکتی محفوظ بماند، باید ارتش روی دیسیپلینی که دارد محفوظ بماند. روی آن نظمی که دارد، روی آن نظم رفتار کند. اگر بخواهد به هم بریزد و هر که [بگوید] «حالا من آزاد شده‎ام، نخیر زیر بار کسی نمی‎روم»! نه، این خلاف آن آزادی است که خدا می‎خواهد. آزادی در حدود ضوابط است. «من آزادم حالا، من آزادم سیلی بزنم به ایشان»؛ نه، آزاد نیستم. «من آزادم اطاعت از ـ مثلاً ـ فرماندارم نکنم»؛ نه، این آزادی نیست. در حدود قواعد و قوانین آزادی هست.»(27)

سیمون درینگ خبرنگار تلویزیون بی بی سی در ایران و دو نفر از دستیارانش در حین انجام ماموریت در شمال شرقی کشور دستگیر شدند . افراد دستگیر شده مشغول فیلم برداری از مجروحان وقایع اخیر ترکمن صحرا و تحریک مردم بوده اند .
5وزیر کابینه های سابق دستگیر شدند

دو وزیر کابینه بختیار و سه وزیر کابینه هویدا دستگیر شدند .

گفته می شود که پاسداران انقلاب علاوه بر 5 وزیر یک سناتور و یک امیر نیز دستگیر شده اند .

وزرای دستگیر شده عبارتند از : کریم معتمدی ، وزیر پست و تلگراف و تلفن کابینه های هویدا ، آموزگار ، شریف امامی و ازهاری ، همایون جابرانصاری وزیر مسکن و شهرسازی کابینه هویدا و مدیرعامل شرکت مخابرات در زمان هویدا ، مرتضی صالحی وزیر راه  و ترابری کابینه آموزگار و وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه کابینه ازهاری ، ولی مدنی استاندار خوزستان در زمان هویدا و نیز معاون وزیر کشور در همان زمان بوده است .

احمد میرفندرسکی وزیر امور خارجه کابینه بختیار دکتر سیروس آموزگار ، وزیر مشاور و سرپرست وزارت اطلاعات و جهانگردی کابینه بختیار .

دو تن دیگر از دستگیرشدگان که صبح امروز به زندان قصر منتقل شده اند و هم اکنون تحت بازجویی هستند عبارتند از : علاء الدین مطهری سناتور رژیم شاه سابق و سرتیپ عبدالله وثوق رئیس پیشین پلیس تهران .(28)

عامل کشتار جمعه سیاه بازداشت شد

پاسداران انقلاب مسئول کشتار وحشیانه 17شهریور را بازداشت کردند . سرهنگ گلستانه فرماندهی عملیات هجوم ناگهانی نظامیان به تظاهرکنندگان میدان شهدا (ژاله) تهران را به عهده داشت . (29)

رفراندوم در دو روز آینده برگزار می شود

عاقبت روز برگزاری همه پرسی فرا رسید و فردا در 18هزار حوزه رای گیری میلیون ها ایرانی به پای صندوق های رای می روند . دلیل 2روزه شدن رفراندوم نرسیدن صندوق رای به نقاط دور افتاده است.(30)

آیت الله خویی : به جمهوری اسلامی رای دهید

آیت الله خویی طی اعلامیه ای از نجف اشرف از کلیه مسلمانان خواستند در رفراندوم روز جمعه شرکت کرده و به جمهوری اسلامی رای بدهند .در این اعلامیه آمده است : نظر اینجانب این است که به جمهوری اسلامی رای دهید . (31)

همبستگی احزاب با جمهوری اسلامی

امروز احزاب ایران ، باختر امروز ، نهضت آزادیخواهان ، سازمان زنان دموکرات اعلام کردند به جمهوری اسلامی رای خواهند داد .

همچنین اتحاد ملی زنان اعلام کرد در رفراندوم شرکت نخواهد کرد . (32)

علمای مهاباد : شرکت در رفراندوم وظیفه دینی و ملی است

22نفر از علما و روحانیون مهاباد با صدور اعلامیه ای شرکت در رفراندوم را یک وظیفه ملی، دینی و مذهبی دانستد و اعلام کردند خودداری از شرکت در این رفراندوم خلاف مصالح ملی و اصول و مبانی دینی می باشد . (33)

روزآرام گنبد کاووس

روزنامه ها امروز اعلام کردند که گنبد کاووس  پس از چند روز درگیری خونین که به کشته شدن 30نفر و مجروح گشتن 150نفر دیگر منجر شد روز آرامی را پشت سر گذاشته است .

تعداد قربانیان حوادث اخیر گنبدکاووس 30نفر اعلام شده است و چون سردخانه بیمارستان شیر و خورشید سرخ تنها گنجایش 12جسد را دارد بقیه اجساد در راهروهای بیمارستان نگهداری میشود .

در درگیری های گنبد کاووس 150نفر نیز مجروح شده اند و اکثر آنها بخاطر کمبود جا در تالار انجمن شهرستان بستری شده و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفته اند .

حجت الاسلام عمادی نماینده مشترک نخست وزیر ، ستاد عملیاتی قم ، ستاد عملیاتی مشهد و مسئول برگزاری رفراندوم در گنبد کاووس گفت : به محض شروع درگیری در گنبد کروه کثیری از چریک های وابسته به یک سازمان چریکی از شهرهای مختلف به این منطقه هجوم آوردند و تا بحال برای اینکه موقعیتشان تضعیف نشود سعی می کنند کشته های خود را پنهان کنند . وی ادامه داد : تعدادی از این چریک ها دستگیرشده اند . (34)

دستگیری خبرنگاران بی بی سی در حین تحریک مردم 

سیمون درینگ خبرنگار تلویزیون بی بی سی در ایران و دو نفر از دستیارانش در حین انجام ماموریت در شمال شرقی کشور دستگیر شدند . افراد دستگیر شده مشغول فیلم برداری از مجروحان وقایع اخیر ترکمن صحرا و تحریک مردم بوده اند . (35)

در مورد نتیجه مقدماتی روز اول رای گیری باید بگویم که حدود 98درصد واجدین شرایط در رفراندوم شرکت کرده اند ، این رقم بر اساس امار است ، من فکر می کنم تنها یک درصد در انتخابات شرکت نکنند . از 98درصدی که تاکنون در رفراندوم شرکت کرده اند 97درصد به جمهوری اسلامی رای داده اند .
آیت الله مفتح : شورای انقلاب نامزد ریاست جمهوری ندارد

دکتر مفتج که گفته می شود از اعضای شورای انقلاب اسلامی است ضمن اظهار نظر در مورد مسائل جاری کشور تصریح کرد که شورای انقلاب نامزدی برای احراز مقام ریاست جمهوری ندارد .

وی ادامه داد : این نمایندگان مردم هستند که می توانند رئیس جمهور و یا سایر مسئولان کشور را تعیین کنند . دکتر مفتح گفت : شورای انقلاب بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات که به احتمال قریب به یقین جمهوری اسلامی است به کار خود تا به ثمر رسیدن کامل انقلاب ادامه خواهد داد . (36)

اعلامیه دولت درباره اعدام های انقلابی

از سوی دولت موقت انقلاب اعلامیه ای در مورد بازداشت ها ، محاکمات و کیفرها که ازشروع تا تاریخ 23اسفند ماه در مورد جنایتکاران رژیم سابق اعمال شده است بیانیه ای صادر کرد .

در این بیانیه با اشاره به انقلاب های صورت گرفته در سایر کشورها و جنایاتی که غالب اعدام شدگان در باره مردم آزادیخواه و شرافتمند ایران مرتکب شده اند آمده است : آنچه در ایران جریان دارد قابل اغماض و بسیار ناچیز است .

در بخش پایانی بیانیه می خوانیم : اینک که به دستور امام عملیات دادگاه های انقلاب متوقف گردیده است امیدواریم بر طبق آئین نامه ای که از طرف دولت تهیه شده و به تصویب شورای انقلاب می رسد و با رعایت کامل موازین شرعی و حقوقی صحیح شرایط بازداشت و بازپرسی و محاکمه و اجرای احکام به نحو مطلوب انجام گردد . (37)

10فروردین 1358

آغاز رفراندوم تعیین نظام آینده

از امروز صبح میلیونها ایرانی برای تعیین نوع حکومت پای صندوق های رای رفتند و رای خود را به صندوق ها ریختند .

آمار تائید نشده و اولیه حاکی از حضور 98درصدی مردم پای صندوق های رای می باشد ، هنوز رفراندوم به پایان نرسیده است و فردا نیز رای گیری ادامه خواهد داشت ، ضد انقلاب در چندین شهر از جمله مهاباد مانع رای گیری شده و مردم در گنبدکاووس نیز به علت شدت درگیری ها نتوانسته اند از خانه های خود برای شرکت در انتخابات خارج شوند .

از اولین ساعات بامداد امروز مردم گروه گروه خود را به حوزه های رای گیری رسانده و در رفراندوم شرکت کردند .

آیات عظام در تهران و شهرستانها ، مقامات مملکتی و رهبران بسیاری از گروه های سیاسی رای خود را به صندوق ها ریختند .

رای امام به جمهوری اسلامی در مسجد چهار مردان قم

ساعت 10صبح امروز رهبر انقلاب با حضور در محل اخذ رای در مسجد چهار مردان قم و در میان انبوه مردم که صلوات میفرستادند پای صندوق رفته و به جمهوری اسلامی رای آری دادند . (38)

98درصد واجدین شرایط شرکت کردند

احمد نوربخش رئیس ستاد رفراندوم وزارت کشور با بیان اینکه تغییر سن رای دهندگان به 16سال در شورای انقلاب تصویب شده است گفت : این تغییر سن برای آن صورت گرفت که کسانی که در مبارزات شرکت داشتند در رفراندوم هم شرکت کنند تا در تصمیم گیری سهیم باشند .

سوال شد بر اساس آماری که دارید فکر می کنید تا امشب چه تعداد از مردم در رفراندوم شرکت کرده اند گفت : از رفراندوم استقبال بی نظیری شده است ما در وهله اول پیش بینی می کردیم که 16میلیون نفر در رفراندوم شرکت کنند ، به همین جهت 18میلیون برگ رای چاپ کردیم که با کمبود برگه رای مواجه شدیم و نزدیک 6میلیون برگه رای دیگر نیز به میزان قبلی اضافه شد .

نوربخش ادامه داد : 24میلیون برگه رای توزیع شده است که باید دید چه میزان برگشت خواهد خورد .

وی گفت : در مورد نتیجه مقدماتی روز اول رای گیری باید بگویم که حدود 98درصد واجدین شرایط در رفراندوم شرکت کرده اند ، این رقم بر اساس امار است ، من فکر می کنم تنها یک درصد در انتخابات شرکت نکنند .

وی ادامه داد : از 98درصدی که تاکنون در رفراندوم شرکت کرده اند 97درصد به جمهوری اسلامی رای داده اند . (39)

در نخستین روز رای گیری ؛ رفراندوم در مهاباد و گنبد کاووس برگزار نشد

در پی اظهار نظر گروه های مختلف در مهاباد در مورد شرکت یا عدم شرکت مردم در رفراندوم و به علت نامشخص بودن موضوع خودمختاری کردستان ایران در نوع جمهوری و تظاهرات گروه های موافق و مخالف برای جلوگیری از درگیری های احتمالی بین گروه ها حوزه های رای گیری در شهرمهاباد و حومه تعطیل شد و رفراندوم برگزار نگردید . (40)

دیروز 22نفر از علمای مهاباد با صدور اعلامیه ای عدم حضور در رفراندوم را خلاف مصالح ملی و اصول و مبانی دینی دانسته بودند . (41)

علاوه بر مهاباد ضد انقلاب در چند شهر دیگر نیز مانع شرکت مردم در رفراندوم شده اند ، وزیر کشور در این زمینه گفت : در سقز ضد انقلاب یک صندوق حاوی هزار برگه رای را به آتش کشید و در چند شهردیگر کردستان نیز با تبلیغ این که اگر به جمهوری اسلامی رای دهید زمین هایتان را از شما خواهند گرفت مانع حضور مردم شده اند .

وزیر کشور ادامه داد : در گنبد کاووس نیز به علت شدت درگیری ها مردم نتوانسته اند از خانه های خود خارج شوند . (42)

عرفات در حالی اقدام سادات را به حق، جنایت در حق ملت فلسطین می نامد که خود بعدها  و در سال ۱۹۹۴ با شیمون پرز و اسحاق رابین سر یک میز نشست و به آرمان فلسطین خیانت کرد. وی به خاطر مذاکرات انجام شده در اسلو جایزه صلح نوبل دریافت کرد .
تظاهرات گروهی از بلوچها در حمایت از کردها

150نفر از بلوچهای افراطی مقیم زاهدان به پشتیبانی از مردم کردستان در خیابان های این شهر راهپیمایی کرده و در مخالفت با جمهوری اسلامی شعار دادند . پیشوایان مذهبی سیستان و بلوچستان تظاهرات این گروه را محکوم کردند . (43)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 7فروردین 1358، صفحه 2

2- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه 8 و اطلاعات ، 7فروردین 1358، صفحه 8

3- کیهان ، 6فروردین 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 7فروردین 1358، صفحه 8

5- اطلاعات ، 7فروردین 1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 7فروردین 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه 4

8- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 416

9- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 419

10- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 7

11- اطلاعات ، 8فروردین 1358،  صفحه 7

12- کیهان ، 8فروردین 1358، صفحه 8

13- کیهان ، 7فروردین 1358، صفحه 8، عرفات در حالی اقدام سادات را به حق، جنایت در حق ملت فلسطین می نامد که خود بعدها  و در سال ۱۹۹۴ با شیمون پرز و اسحاق رابین سر یک میز نشست و به آرمان فلسطین خیانت کرد. وی به خاطر مذاکرات انجام شده در اسلو جایزه صلح نوبل دریافت کرد . از سوی دیگر عرفات پیش بینی می کند کارتر در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا رای بالایی را کسب کند و مراجعه به تاریخ به خوبی نشان می دهد که کارتر به رغم سایر روسای جمهور آمریکا نتوانست بیش از 4سال عهده دار کرسی ریاست جمهوری آمریکا شود و شکست را پذیرفت .

14- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 421

15- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 8

16- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 8 و 9فروردین 1358، صفحه 2

17- کیهان ، 8فروردین 1358، صفحه 3

18- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 2

19- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 2

20- اطلاعات ، 8فروردین1358، صفحه 2

21- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 8

22- اطلاعات ، 8فروردین 1358، صفحه 7

23- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 429، در صحیفۀ نور، این حکم با تاریخ 11/1/58 درج شده است.

24- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 430

25- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 431

26- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 433

27- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 440

28- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 2

29- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 2

30- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 1

31- اطلاعات ، 5فروردین 1358، صفحه 2

32- کیهان ، 9فروردین 1358، صفحه 8

33- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه3

34- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 2

35- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 2

36- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 7

37- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 7

38- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 450

39- کیهان ، 11فروردین 1358، صفحه 2

40- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 5

41- اطلاعات ، 9فروردین 1358، صفحه 3

42- کیهان ، 11فروردین 1358، صفجه 3

43- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 4

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول