اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز به کار بخش فارسی رادیو صدای آمریکا

خبرگزاری فارس: هر چند مسئولان این رادیو ربط آغاز به کار بخش فارسی صدای آمریکا را با تحولات جاری ایران تکذیب می کنند ولی آگاهان بر این نکته تاکید دارند که آمریکا قصد دارد از طریق این رادیو سیاست های خود را در ایران دنبال کند .

آغاز به کار بخش فارسی رادیو صدای آمریکا

رخدادهای 21 فروردین 1358

امروز و با دستور رهبر انقلاب با افتتاح شماره 100امام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تأمین مسکن محرومان به‌ویژه روستائیان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تشکیل شد.

آغاز به کار بخش فارسی رادیو صدای آمریکا پس از یک سال توقف برنامه ها از دیگر اخبار مهم امروز بود ، هر چند مسئولان این رادیو ربط آغاز به کار مجدد خود را با تحولات ایران مرتبط نمی دانند ولی آگاهان سیاسی نظر دیگری دارند .

کیسنجر وزیر خارجه سابق آمریکا نیز امروز با اظهار تاسف از وضعیت شاه سابق ایران وی را همانند یک یهودی سرگردان خواند که کسی به فریادش نمی رسد . کیسنجر از دولت آمریکا خواست شاه را پناه دهد .

پیام تبریک احمد حسن البکر رئیس جمهور عراق خطاب به امام خمینی نیز از دیگر اخبار امروز بود . دولت عراق از سویی خواستار گسترش مناسبات دوستانه بین دولت ایران و عراق است و از سوی دیگر با تعدی به مرزهای ایران حسن همجواری را نقض می کند ...

تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی

امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی تأسیس و همچنین حساب 100 امام خمینی افتتاح شد.

در بخشی از پیام رهبر انقلاب به همین مناسبت آمده است :  این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد، مشکل زمین باید حل شود و همه‌ی بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه‌ی محرومان باید خانه داشته باشند، هیچ‌کس در هیچ گوشه‌ی مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله‌ی مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه‌ی مردم است که در این مورد همکاری کنند.

امام خمینی در ادامه با اشاره به افتتاح حسابی به شمارخ 100در تمامی شعب بانک ملی ادامه دادند : اینجانب حسابی به شماره‌ی یک‌صد (100) در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه‌ی کسانی که توانایی دارند دعوت می‌کنم که برای کمک به خانه‌سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه‌سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده‌ی دولت انتخاب شوند تا با صرفه‌جویی و دقت کامل خانه‌های ارزان‌قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند ...»(1)

هنری کیسنجر وزیر خارجه پیشین آمریکا شاه سابق را یهودی سرگردان خواند و گفت : دولت آمریکا وظیفه اخلاقی دارد به شاه مخلوع ایران پناه دهد .شاه 37سال تمام دست آمریکا بوده و امروز نباید با او چون یهودی سرگردان برخورد شود . تکان دهنده است که شاه برای ورود به آمریکا نتوانسته ویزا بدست آورد
رژه افراد لشکر یک پیاده در برابر امام

ساعت 10و 30دقیقه صبح امروز فرماندهان ، افسران ، درجه داران و سربازان لشکر یک پیاده ارتش ملی ایران وارد قم شدند و پس از رژه باشکوهی در خیابان ها عازم محل اقامت امام خمینی شدند . افراد لشکر یک پیاده ارتش شعار می دادند : ملت فدای ارتش ، ارتش فدای ملت ...

یکی از نمایندگان پرسنل در این رژه و خطاب به امام گفت : برای اجرای فرامین رهبر عالیقدر امام خمینی لشکر پیاده همه گونه آمادگی خود را اعلام میدارد . (2)

عزالدین حسینی : با ساواک رابطه نداشتم

سید عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد رهبر جنبش خودمختاری کردستان طی اعلامیه ای شایعات مربوط به رابطه خود با ساواک را تکذیب کرد .

عزالدین حسینی با اشاره به برخی اعلامیه هایی که او را روشنفکر ومتدین ولی مورد سوء استفاده ساواک معرفی کرده است نوشته است : به نظر من چنین شخصی [همکار ساواک] نه تنها متدین و روشنفکر نیست بلکه فاسد و مفسد و کوته بین و تاریک فکر می باشد .

مرحوم طالقانی گفت : شیخ ! تفنگچی آوردی ؟ جواب داد : نه ! من غلط می کنم ! طالقانی گفت : البته که غلط می کنی، ما آمده ایم مسئله را صلح و صفا بدهیم و شما تفنگچی آوردی اینجا دور و بر محل اقامت ما ؟! ... شما آنموقع که از ساواک حقوق میگرفتی ، آن موقع خودمختاری نمی خواستی ، حالا این ملت انقلاب کرده ، می خواهی به هم بزنی ؟ ! حسینی با شنیدن این مطلب و با دیدن پرونده ساواکش مثل مرده شد و گفت : « هر چه شما بفرمائید ما تسلیم هستیم ، ما حرفی نداریم ، غلط می کنیم با دولت مرکزی در بیفتیم»
عزالدین حسینی ادامه داد : اگر روزی پرونده من بررسی شود مشخص خواهد شد که چه اتهامات ضد دولتی در زمان حکومت سابق متوجه من بوده است .(3)

کیسنجر شاه سابق را یهودی سرگردان خواند

هنری کیسنجر وزیر خارجه پیشین آمریکا شاه سابق را یهودی سرگردان خواند و گفت : دولت آمریکا وظیفه اخلاقی دارد به شاه مخلوع ایران پناه دهد .

کیسنجر گفت : شاه 37سال تمام دست آمریکا بوده و امروز نباید با او چون یهودی سرگردان برخورد شود .

کیسنجر در ادامه با اشاره به این که کسی به فریاد شاه سابق ایران نمی رسد گفت : تکان دهنده است که شاه برای ورود به آمریکا نتوانسته ویزا بدست آورد . (4)

آغاز به کار بخش فارسی رادیو صدای آمریکا

بخش فارسی رادیو صدای آمریکا که از یک سال پیش متوقف شده بود امروز دوباره از سر گرفته شد .

این رادیو هر روز و به مدت نیم ساعت تحلیل هایی به زبان فارسی منتشر می کند . (5)

هر چند مسئولان این رادیو ربط آغاز به کار بخش فارسی صدای آمریکا را با تحولات جاری ایران تکذیب می کنند ولی آگاهان بر این نکته تاکید دارند که آمریکا قصد دارد از طریق این رادیو سیاست های خود را در ایران دنبال  کند .

پیام تبریک حسن البکر رئیس جمهور عراق به امام خمینی

امروز و به مناسبت پیروزی جمهوری اسلامی در رفراندوم اخیر احمد حسن البکر رئیس جمهور عراق پیام تبریکی خطاب به رهبر انقلاب صادر کرد .

حسن البکر در این پیام خواستار گسترش مناسبات بین دو کشور ایران و عراق شد . (6)

دولت عراق از سویی خواستار گسترش مناسبات دوستانه بین دولت ایران و عراق است و از سوی دیگر با تعدی به مرزهای ایران حسن همجواری را نقض می کند.

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 6 ، صفحه 518

2- اطلاعات ، 22فروردین 1358، صفحه 8

3- اطلاعات ، 21فروردین 1358، صفحه 2، در روز شمار 24اسفند 1357به نکته ای در مورد پرونده ساواک عزالدین حسینی اشاره شد که بازخوانی آن خالی از لطف نیست ، عزالدین حسینی روابط ویژه و گسترده ای با رژیم پهلوی  و ساواک داشت و از سال 1347توسط شاه به سمت امامت جماعت شهرستان مهاباد منصوب شده بود . وی در نامه ای به کلباسی رئیس ساواک مهاباد می نویسد «امید است در انجام وظایف محوله که هدف از آن خدمت به شاه و مردم و امن و آسایش عموم است موفق باشید، از خداوند متعال مسئلت می نمایم در خدمت به ایران و ایرانیت تحت رهبری اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر مرا تائید و موفق فرماید » (رک نیمه پنهان ، جلد 10، بخش اسناد) ، بنی صدر زمانی که عضو شورای انقلاب بود همراه تنی چند از اعضای آن شورا در کردستان به دیدن شیخ عزالدین حسینی رفت و این خاطره جالب را نقل می نماید : « شورای انقلاب هیئتی را معین کرد مرکب از آقایان : طالقانی ، بهشتی و من . احتمالا هاشمی رفسنجانی هم بود که رفتیم به سنندج . ما را در محلی که مدرسه ای بود جا دادند . صبح روز دوم دیدیم بیرون محل اقامتمان چند تیر شلیک شد . بعد آقای عزالدین حسینی وارد شد . به علامت اینکه ایشان وارد می شوند از سوی سواران ایشان تیر شلیک شد . مرحوم طالقانی خیلی بهش برخورد ، روحانی می آید به دیدار روحانی آن هم با تفنگچی ! مثل اینکه ساختمان را محاصره کرده باشند ، این جور شکلی پیدا کرده بود . در این بین پرونده ای را هم آورده بودند که پرونده ساواک عزالدین حسینی بود ...داشتیم پرونده او را می خواندیم که او وارد شد و آمد و نشست . مرحوم طالقانی گفت : شیخ ! تفنگچی آوردی ؟ جواب داد : نه ! من غلط می کنم ! طالقانی گفت : البته که غلط می کنی، ما آمده ایم مسئله را صلح و صفا بدهیم و شما تفنگچی آوردی اینجا دور و بر محل اقامت ما ؟! ... شما آنموقع که از ساواک حقوق میگرفتی ، آن موقع خودمختاری نمی خواستی ، حالا این ملت انقلاب کرده ، می خواهی به هم بزنی ؟ ! حسینی با شنیدن این مطلب و با دیدن پرونده ساواکش مثل مرده شد و گفت : « هر چه شما بفرمائید ما تسلیم هستیم ، ما حرفی نداریم ، غلط می کنیم با دولت مرکزی در بیفتیم»( رک بنی صدر ، خاطرات ، به کوشش حمید احمدی ، انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران ، برلین ، 1380، صفحه 98(

4- اطلاعات ، 21فروردین 1358، صفحه 2

5- کیهان، 21فروردین 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 21فروردین 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول