اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دموکراسی غربی مردمی نیست

خبرگزاری فارس: آیت الله طالقانی ادامه دادند : دموکراسی غربی از نظر اسلام یک حکومت مردمی نیست و به نفع مردم هم نیست . آنچه غربی است شما هم می دانید که چهره ای استعمارگر دارد و با تبلیغات دروغین مردم را می فریبند.

دموکراسی غربی مردمی نیست

رخدادهای 26اسفند 1357

رهبر انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای خطاب به وزیر کار و با اشاره به نقش کارگران در برقراری حکومت عدل اسلامی از داریوش فروهر خواست به تقاضاها و مشکلات کارگران رسیدگی کند .

آیت الله طالقانی نیز امروز مصاحبه بسیار مهمی داشت . خبرنگاران داخلی و خارجی با حضور در منزل ایشان سوالاتی را در مورد محاکمه عوامل رژیم سابق و نیز رفراندوم آینده از آیت الله طالقانی پرسیدند . آیت الله طالقانی با اشاره به این نکته که کسی وکالت جنایتکاران رژیم سابق را نمی پذیرد گفت : پیش از انقلاب افراد زیادی بدون محاکمه اعدام شده اند ولی غرب هیچگاه اعتراض نکرد ، آیت الله طالقانی در بخش دیگری از مصاحبه خود شیوه برگزاری رفراندوم را بهترین روش برای تسریع امور دانست .

امروز همچنین دادستان کل انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای پاسداران انقلاب را از بازرسی بدون اجازه خانه‌ها منع کرد.

انحلال دیوان عالی کشور و دادگستری آن و نیز دادگاه های انتظامی و تجدید نظر انتظامی از دیگر اخبار مهم امروز بود که روزنامه ها به آن پرداختند .

سخنان وزیر خارجه عراق مبنی بر این که امکان قدرت یافتن دست راستی های افراطی و مداخله ابرقدرت ها در ایران وجود دارد از دیگر رویدادهای امروز بود ، سعدون حمادی با اشاره به این که ارتش ایران تضعیف شده است اعلام کرد عراق به ثبات ایران تا آنجا علاقمند است که این کشور در جاده ترقی و سیاست عدم تعهد پبش میرود و با اعراب به ویژه عراق روابط بسیار دوستانه برقرار کند و در امور عراق مداخله نکرده و از سیاست استیلاجویی بر خلیج فارس دست بشوید .

سخنان حمادی و اشاره وی به تضعیف ارتش ایران آشکارا بوی تهدید می دهد .

دستور امام براى رسیدگى به وضع کارگران 

رهبر انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای خطاب به وزیر کار دستور رسیدگی به وضعیت کارگران را صادر کردند .

در بیانیه امام خمینی با اشاره به شکایات کارگران آمده است :  هیچ کس نـقـش اعـتـصابات کارگران و کارمندان کارخانجات بزرگ و کوچک را در پیشبرد هدف ملت ایـران کـه هـدم اسـتـبـداد و اسـتـعـمـار خـانـمـان سـوز و بـرقـرارى حـکـومـت عدل اسلامى است نباید فراموش کند.

در این بیانیه خطاب به وزیر کار آمده است : «شما باید هر چه سریعتر به وضع زندگى و کار آنان رسیدگى کنید. کارگران مبارز بـایـد بـدانند که با حوصله و صبر انقلابى مشکلات آنان برطرف خواهد شد، و نیز مى دانـنـد که رسیدگى به کارخانجات و وضع کار فرمایان آنان احتیاج به زمانى دارد که بـشـود در آن مـدت دقـیـقـا کـارگـران و کـارمـنـدان را بـه حـقـوق حـقـه خـودشـان رسـانـید. کارفرمایانى را که حقوق کارگران را نمى پردازند به تکالیف خود آشنا نمود تا خود را مـکـلف بـه رسـیـدگى بدانند ...»(1)

پرس سنتر مرکز خبرنگاران خارجی سازمان خبرگزاری پارس با حضور وزیر اطلاعات و تبلیغات و خیرات و مدیران و مسئولان سازمان خبرگزاری پارس گشایش یافت و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.دکتر میناچی طی سخنانی هدف از تاسیس این مرکز را تشریح کرد و گفت : در کشوری که آزادی شعار آن است تمام خبرنگاران از کلیه کشورها می‌توانند به ایران بیایند و هرگونه خبری را که مایلند آزادانه به مراکز خبری خود مخابره کنند،

آیت الله طالقانی: کسی وکالت جنایتکاران را نمی پذیرد 

آیت الله طالقانی در یک مصاحبه مطبوعاتی که با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی در منزل ایشان انجام شد به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ایشان در پاسخ به این سوال که « دادگاههای انقلابی چرا به متهمین اجازه نمی‌دهند که برای خودشان وکیل بگیرند» پاسخ دادند « در همه کشورهای انقلابی هزاران نفر در روزهای اول انقلاب اعدام می‌شوند، اگر ما می‌خواستیم مانند همه کشورهای انقلابی عمل کنیم با عصبانیتی که مردم از عوامل رژیم سابق داشتند باید روزی صد نفر را اعدام کنیم.»

آیت الله طالقانی ادامه دادند : « اکثر این‌ها[اعدام شده ها] را که می شناسم دستشان به خون جوانان ما آلوده است و هزاران شهود عینی برای مجرمیت آنها در میان مردم موجود است احتیاج به آن طرز روش دادگاه‌های معمول هیچ نیست.»

ایشان افزود: « از جهت دیگر کسی وکالت آنها را قبول نمی‌کند حتی آن وکلای عادی و بی تفاوت نیز در خودشان احساس شرمندگی می‌کنند و قدرت دفاع ندارند. » (2)

کشورهایی که اعدام ندارند مردم را در خیابان ها می کشند

آیت الله طالقانی ادامه دادند : بعضی از کشورهایی هم که قانون اعدام ندارند به صورت دیگر مردم را می کشند، اسرائیل مثلا مدعی است که قانون اعدام ندارد ولی فلسطینی ها را در کوی و برزن و هرجا شکار می کنند به طرز وحشیانه ای به قتل می رسانند . 

ایشان گفتند : روی این اصل همه آدم کشها آن هم نه آدمکش عادی بلکه آدمکش حرفه ای باید در زندانها پذیرایی بشوند و از نظر تغذیه و بهداشت و وسائل زندگی تامین باشند. یک روز هم باز می آیند بیرون و کارهایشان را از سر بگیرند آیا این درست است؟»(3)

آیت الله طالقانی در پاسخ به شیوه برگزاری رفراندوم، آن را برای تسریع کار بهترین شیوه دانسته و ادامه دادند : « موضوع رفراندوم همین است که اعلام شده یعنی جمهوریت اسلامی و این برای تسریع کار بهترین روش است و بعد مجال برای گروههای دیگر هم هست تا در مجلس موسسان و مجلس شورا بتوانند نمایندگان خودشان را تعیین کنند و اگر با توجه به افکار عمومی مردم نوع دیگری از حکومت را خواستند به وسیله نمایندگانشان آن را اعلام میکنند.»(4)

دموکراسی غربی مردمی نیست

آیت الله طالقانی ادامه دادند : دموکراسی غربی از نظر اسلام یک حکومت مردمی نیست و به نفع مردم هم نیست . آنچه غربی است شما هم می دانید که چهره ای استعمارگر دارد و با تبلیغات دروغین مردم را می فریبند، حکومت های استعمارگری که مردم را به خون کشیده و زبون کردند همه منبعث از همین دموکراسی است ، فحشا و بی بند و باری موجود در غرب نیز حاصل این دموکراسی است و من به وضوح می بینم که دیری نخواهد پائید که این دموکراسی آنها را نابود خواهد کرد . (5)

بازرسی خانه ها بدون اجازه ممنوع

دادستان کل انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای پاسداران انقلاب را از بازرسی بدون اجازه خانه‌ها منع کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به کلیه کمیته‌ها و پاسداران انقلاب در سراسر ایران اعلام می‌شود بازرسی هیچ منزلی بدون اجازه دادستان انقلاب و یا دادستان شهرستان مجاز نیست و در موارد فوری با مسئولیت کمیته محل و با تنظیم صورت مجلس که باید نسخه‌ای نزد دادستان ارسال شود انجام می‌گیرد.

دادستان کل انقلاب در بخش دیگری از این اطلاعیه آورده است :  در بازرسی منازل در صورتی که اجازه داده شده باشد، توقیف پول و اموال مجاز نیست مگر این‌که صراحتاً دستور داده شده باشد.

در سومین بند اطلاعیه دادستان کل انقلاب اسلامی می خوانیم : زندان قصر در تهران متهمین را فقط ار ساعت هشت صبح تا شش بعد از ظهر می‌تواند بپذیرد و کسانی که در غیر این ساعات دستگیر شوند تا باز شدن زندان در کمیته‌ها نگهداری خواهند شد.(6)

دیوانعالی کشور منحل شد

سخنگوی وزارت دادگستری امروز از انحلال دیوانعالی کشور خبر داد .

وی اعلام کرد به موجب یک لایحه قانونی که از تصویب دولت گذشته است دیوان عالی کشور و دادگستری آن و نیز دادگاه های انتظامی و تجدید نظر انتظامی منحل شد .

همچنین بر اساس لایحه قانونی دیگری که مورد تصویب دولت قرار گرفت سازمان دادگستری و قانون استخدامی قضات اصلاح شد . (7)

هفته نامه ارگان توده منتشر شد

اولین شماره هفته نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران منتشر شد .

این روزنامه پس از 30سال انتشار نامنظم و مخفی در ایران و خارج از کشور در 8صفحه و به بهای 10ریال در تهران منتشر شد . (8)

فرماندار مهاباد را کردها انتخاب می کنند

امروز اعلام شد که دولت موقت با یکی از خواست های هشتگانه کردها مبنی بر انتخاب فرماندار مهاباد توسط خود آنان در راستای رسیدن به خودمختاری موافقت کرده است .

سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در مصاحبه ای ابراز نگرانی کرد که امکان قدرت یافتن دست راستی های افراطی و مداخله ابرقدرت ها در ایران وجود دارد .سعدون حمادی با اشاره به این که ارتش ایران تضعیف شده است اعلام کرد عراق به ثبات ایران تا آنجا علاقمند است که این کشور در جاده ترقی و سیاست عدم تعهد پبش میرود و با اعراب به ویژه عراق روابط بسیار دوستانه برقرار کند و در امور عراق مداخله نکرده و از سیاست استیلاجویی بر خلیج فارس دست بشوید .

اسماعیل اردلان نماینده دولت موقت در منطقه غرب در دیدار با شیخ عزالدین حسینی رهبر جنبش خودمختاری کردستان به وی اطلاع داد که کردهای مهاباد یک نفر را برای احراز سمت فرمانداری این شهرستان معرفی کنند تا نسبت به صدور حکم ابلاغ برای او از سوی دولت اقدام شود .

نماینده دولت همچنین پیرامون امکان تشکیل فرمانداری کل مهاباد در این دیدار سخن گفته است . (9)

افتتاح مرکز خبرنگاران خارجی سازمان خبرگزاری پارس

پرس سنتر مرکز خبرنگاران خارجی سازمان خبرگزاری پارس با حضور وزیر اطلاعات و تبلیغات و خیرات و مدیران و مسئولان سازمان خبرگزاری پارس گشایش یافت و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

دکتر میناچی طی سخنانی هدف از تاسیس این مرکز را تشریح کرد و گفت : در کشوری که آزادی شعار آن است تمام خبرنگاران از کلیه کشورها می‌توانند به ایران بیایند و هرگونه خبری را که مایلند آزادانه به مراکز خبری خود مخابره کنند، در حالی که پیش از این گزارش‌های خبرنگاران خارجی بطور کلی از طرف دولت و سایر مراجع به اصطلاح امنیتی سانسور و از نشر واقعیت ها جلوگیری می‌شد.

دکتر میناچی در ادامه سخنان خود از برخی خبرنگاران خارجی که گزارش های نادرستی از رویدادهای ایران مخابره کرده بودند، گله کرد و از آنان خواست که مرکز خبرنگاران خارجی را که امروز در ساختمان خبرگزاری پارس گشایش یافت خانه خود بدانند و برای دریافت هرگونه خبر و عکس وقایع ایران که عاری از هرگونه شائبه غرض ورزی و غیرواقعی است به آن مراجعه کنند و از همه گونه تسهیلات و امکان های موجود آن بهره گیرند.

گفتنی است مرکز خبرنگاران خبرگزاری پارس که هر روز از ساعت ۹ بامداد تا ساعت ۲۲ و در ایام جمعه از ساعت ۱۲ تا هشت دائر خواهد بود، دارای خطوط تلکس و تلفنی متعدد است که خبرنگاران خارجی بتوانند بلافاصله نسبت به تنظیم و ترجمه و مخابره آن اقدام کنند.

علاوه بر این اخبار خبرگزاری بزرگ بین المللی مثل خبرگزاری های فرانسه، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و رویتر به زبان های انگلیسی و فرانسه در اختیار آنان گذارده می‌شود ، همچنین بولتن های خبرگزاری پارس به زبانهای انگلیسی، فرانسه، عربی و نیز مطبوعات خارجی . در این مرکز خبرنگاران خارجی می توانند عکس های آخرین رویدادهای روز را نیز دریافت و با استفاده از خط رادیو فتوای این مرکز به سراسر جهان مخابره کنند.(10)

بررسی اثرات قطع صدور نفت ایران  در کمپ دیوید

جیمی کارتر وزیران کابینه خود را به کمپ دیوید فراخواند تا اثرات ناشی از قطع صدور نفت ایران و اقدام های اضطراری دولت آمریکا در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دهند. گفتنی است کارتر پس از مصر و اسرائیل به کمپ دیوید رفته است .(11)

صدور نفت ایران ماه ها است که بر اثر تبعات ناشی از انقلاب دچار اختلال شده است ، اعتصاب کارگران صنعت نفت در مخالفت با رژیم سابق و نیز کاهش تولید و صادرات نفت پس از انقلاب وضعیتی بحرانی برای غرب به ویژه آمریکا به وجود آورده است . افزایش قیمت بنزین و در نتیجه بالارفتن میزان تورم در آمریکا از جمله تاثیرات کاهش صدور نفت ایران بوده است .

رهبر انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای خطاب به وزیر کار دستور رسیدگی به وضعیت کارگران را صادر کردند .در بیانیه امام خمینی با اشاره به شکایات کارگران آمده است :  هیچ کس نـقـش اعـتـصابات کارگران و کارمندان کارخانجات بزرگ و کوچک را در پیشبرد هدف ملت ایـران کـه هـدم اسـتـبـداد و اسـتـعـمـار خـانـمـان سـوز و بـرقـرارى حـکـومـت عدل اسلامى است نباید فراموش کند.

زمینه چینی عراق برای تهاجم به جمهوری اسلامی

سعدون حمادی وزیر خارجه عراق در مصاحبه ای ابراز نگرانی کرد که امکان قدرت یافتن دست راستی های افراطی و مداخله ابرقدرت ها در ایران وجود دارد .

وی گفت: امکان دارد راست گرایان افراطی از طریق ارتش قدرت را به دست گیرند و کمی تعداد ارتش این امکان را مردود نمی سازد .

حمادی ادامه داد : احتمال دارد قدرت های بزرگ در ایران مداخله کنند و درگیری های بین المللی در این کشور عرصه ای برای مبارزه بیابند .

حمادی گفت : عراق به ثبات ایران تا آنجا علاقمند است که این کشور در جاده ترقی و سیاست عدم تعهد پبش میرود و با اعراب به ویژه عراق روابط بسیار دوستانه برقرار کند و در امور عراق مداخله نکرده و از سیاست استیلاجویی بر خلیج فارس دست بشوید .

حمادی گفت : عراق برای همکاری با رژیم تازه ایران در تمامی زمینه ها بر اساس برابری و احترام به تمامیت ارضی دو کشور آماده است . (12)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 380

2- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 2

3- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 2

4- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 2

5- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 2

6- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 7

7- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 1

8- کیهان ، 26اسفند 1357، صفحه 8

9- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 8

10- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه1،از روز نخست پیروزی انقلاب خبرنگاران خارجی در کشور مشغول فعالیت بوده و همه روزه هر گونه خبری که مایل باشند به کشورهای خود مخابره می کنند ، مصاحبه خبرنگاران خارجی با رئیس جمهور و مسئولان ایرانی که بی هیچ مزاحمتی صورت می گیرد در حالی است که خبرنگاران ایرانی در آمریکا و کشورهای غربی در محدودیت های شدیدی به سر می برند ، تاکنون خبرنگاران ایرانی اجازه نیافته اند با مقامات آمریکایی به ویژه رئیس جمهور این کشور مصاحبه کنند .

11- اطلاعات ، 26اسفند 1357، صفحه 8

12- کیهان ، 26اسفند 1357، صفحه 8، سخنان وزیر خارجه عراق درست زمانی که هنوز یک ماه بیشتر از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته است به خوبی اهداف بلند پروازانه و مداخله جویانه سیاستمداران وقت عراق به ویژه صدام را نشان می دهد . جای جای سخنان حمادی بیانگر این واقعیت است که عراق به فکر استفاده از موقعیت به دست آمده بر اثر انقلاب و به ویژه ضعف ارتش است ، اظهار نگرانی وزیر خارجه عراق مبنی بر این که ضعف ارتش ایران موقعیت را برای مداخله ابرقدرت ها فراهم کرده است شهریور ماه سال 59به تحقق پیوست ، رژیم عراق با کمک دو ابرقدرت شوروی و آمریکا و نیز همکاری و همیاری کشورهای عرب منطقه به ایران لشکر کشیدند تا حسن همجواری را به بهترین شیوه ممکن اثبات کنند .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول