اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رادیو- تلویزیون یک دانشگاه عمومى

خبرگزاری فارس:امام خمینی : این دستگاهها( رادیو و تلویزیون و امثال آن) دستگاههاى تربیتى است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومى است.

رادیو- تلویزیون یک دانشگاه عمومى

رخدادهای 29اسفند 1357

امام خمینی امروز هیئت دولت موقت را به حضور پذیرفته و دغدغه های خود را با آنان در میان گذاشتند .  تشریح سال پرزحمت و منفعتی که گذشته و برنامه های پیش رو در سال آینده بندهای مهم سخنرانی رهبر انقلاب را شامل می شود .

انذار به مردم در مورد این که هنوز انقلاب به صورت کامل به ثمر نرسیده است ، هشدار به محتکران ، درخواست از کشاورزان برای تلاش جهت خودکفایی غذایی ، درخواست از دولت برای قرار دادن استقلال فرهنگی در راس برنامه های دولت و...از بندهای دیگر سخنان مهم رهبر انقلاب در جمع هیئت دولت بود .

امروز چندین گروه و تشکل سیاسی اعلام کردند که در رفراندوم تعیین نوع رژیم آینده شرکت نخواهند کرد . جبهه دموکراتیک ملی ، چریک های فدایی خلق و چند جمعیت دیگر اعلام کرده اند که اگر رفراندوم به صورت کنونی انجام شود رفراندوم را تحریم می کنند .

دستگیری 7تن از مقامات سابق ، افشای توطئه ساواک برای انفجار سینماها و روزنامه ها در ایام نوروز ، بسته شدن مرز ایران با افغانستان در پی تحولات اخیر این کشور از دیگر اخبار مهم امروز بود .

دیدار دولت موقت با امام در آخرین روز سال

رهبر انقلاب امروز و در آخرین روز سال 57 هیئت دولت را به حضور پذیرفته و در جمع آنان به سخنرانی پرداختند . امام خمینی در این سخنرانی به مهمترین دغدغه های خویش در سال گذشته و دورنمای ایران اسلامی و انقلابی در سال جاری اشاره کرده و از دولت خواستند استقلال فرهنگی را در سرلوحه برنامه های خود قرار دهد .

اهم بیانات رهبر انقلاب در جمع هیئت دولت عبارت است از :

 

علما هم باید ابعاد مختلفه داشته باشند در تعلیم، حَسَب ابعادى که اسلام دارد و حَسَب ابعادى که انسان دارد. البته یک نفر نمى‏تواند همه این ابعاد را جوابگو باشد؛ لکن یک حوزه مرکب از ده هزار نفر یا حوزه‏هاى مرکب از- مثلًا- سى هزار نفر، اینها مى‏توانند دسته دسته باشند و هر دسته‏اى یک بُعدى را اداره بکند: یکى جهات عقلى را، یکى جهات سیاسى را.
وابستگی غذایی به خارج را قطع کنید

کشاورزها باید به کشاورزى خودشان ادامه بدهند و علاقه داشته باشند، و کشاورزى که مى‏کنند در این برهه از زمان باید اکثرش و قسم مهمش این چیزهایى باشد که غذاى ملت را اداره مى‏کند مثل گندم، برنج، جو، عدس- امثال اینها. از چیزهایى که- موادى که- مضر است یا نافع نیست خوددارى بکنند... عمده کار را همان مواد غذایى، عمده کشت را مواد غذایى بکنند که ما احتیاج به خارج ان شاء اللَّه پیدا نکنیم. (1)

هشدار به گرانفروشان و محتکران‏

بازار ما باید یک بازار اسلامى باشد، الآن یک دسته‏اى سودجو در بازار هستند که اینها قیمتهاى بسیار گران روى اجناس گذاشته‏اند. این یک مطلب غیر انسانى است؛ احتکار در غذاها جایز نیست. شما حالا ترس اینکه مثلًا سازمان امنیت بیاید شما را چه بکند- و اینها- ندارید لکن ترس از خدا باید داشته باشید، ترس از اسلام باید داشته باشید؛ باید مراعات بکنید اشخاص ضعیف را، باید همراهى بکنید با اشخاص ضعیف، نه اینکه گرانفروشى بکنید و کالاهاى خودتان را بالا ببرید و مردم را در زحمت [بیندازید]. (2)

ضرورت تحول فرهنگى‏

باید در این سال جدید عنایت زیاد بشود؛ اول به فرهنگ. این فرهنگ باید متحول بشود. فرهنگ استعمارى فرهنگ استقلالى بشود. کسانى که جوانهاى ما را تربیت صحیح بکنند نه اینکه یک تربیت انگلى بکنند؛ چنانچه تا حالا بنا بر این بوده است که اینها را غربى بار بیاورند، غربزده کنند...(3)

اصلاح امور کارگران و رفع مشکلات آنها

از امور مهمه‏اى که هست وضع کارگرهاست... صحبت با کارگرها این است که آنها گمان نکنند که دولت یا ما در فکر آنها نیستیم؛ خیال نکنند که ما الآن مى‏توانیم- بالفعل، فوراً- یک کارى براى آنها انجام بدهیم و نمى‏دهیم. این طور نیست...دولت هم باید راجع به کارگرها بیشتر عنایت داشته باشد و وضع کارگرها را درست در نظر بگیرد. یک قدرى عنایت بیشتر بکند که این کارگرها آسوده خاطر بشوند. و من به کارگرها اطمینان مى‏دهم که این طور نیست که دولت نخواهد براى شما کارى بکند. (4)

رادیو- تلویزیون یک دانشگاه عمومى‏

یک حرفى هم راجع به این دستگاه تبلیغاتى- تلویزیون و امثال اینها، رادیو و اینها- دارم و آن اینکه ... کسانى که در اینجا سابق در خدمت طاغوت بودند و همه فسادها را مى‏کردند، حالا باید اینها تصفیه بشوند...کسانى که تا دیروز بر ضد ملت و بر ضد انقلاب ما سخنرانى مى‏کردند، نمایش مى‏دادند، همه بساط را درست مى‏کردند، و حالا آمدند و اظهار اسلام و دیانت مى‏کنند، از اینها نمى‏توانیم ما بپذیریم. این هم باید تصفیه بشود. این دستگاهها دستگاههاى تربیتى است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومى است. (5)

دانشگاه بزرگ اسلامى‏

آقایان علما و روحانیون وظیفه‏شان از همه مردم زیادتر است، سنگین تر است. اینها موظفند از طرف خداى تبارک و تعالى. چه از جهت اینکه تهذیب این دانشگاه اسلامى- دانشگاه بزرگ اسلامى- که باید به دست مراجع بزرگ بشود، و چه باب تعلیم و تعلم که باید باز تصفیه بشود و به دست بزرگان ما اداره و تصحیح بشود، و چه در کیفیت تحصیل که باید تجدید نظر بشود. (6)

لزوم تجهیز حوزه‏ها به ابعاد مختلف‏

همان طورى که قرآن ابعاد مختلفه دارد حَسَب ابعادى که انسان دارد، علما هم باید ابعاد مختلفه داشته باشند در تعلیم، حَسَب ابعادى که اسلام دارد و حَسَب ابعادى که انسان دارد. البته یک نفر نمى‏تواند همه این ابعاد را جوابگو باشد؛ لکن یک حوزه مرکب از ده هزار نفر یا حوزه‏هاى مرکب از- مثلًا- سى هزار نفر، اینها مى‏توانند دسته دسته باشند و هر دسته‏اى یک بُعدى را اداره بکند: یکى جهات عقلى را، یکى جهات سیاسى را...(7)

 

مقام‌های ایران در جست‌وجوی تعداد زیادی از افاغنه هستند که طی چند روز گذشته به خراسان وارد شده‌اند. رادیو صدای ایران گفته به مرزداران و پلیس دستور داده شده است به مهاجران غذا داده شود و وسایل بازگشتشان به افغانستان فراهم گردد. یک سخنگوی دولت موقت انقلاب ایران تایید کرد که ایران در امور هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد
تحریم کنندگان اولین انتخابات

جبهه دموکراتیک ملی ، چریک های فدایی خلق و چند جمعیت دیگر امروز اعلام کردند که اگر رفراندوم به صورت کنونی انجام شود در رفراندوم شرکت نخواهند کرد .

جبهه دموکراتیک ملی طی بیانیه ای نحوه برگزاری رفراندومی را که از سوی دولت درباره تعیین نوع رژیم آینده کشور اعلام شده غیر دموکراتیک خوانده و اعلام داشت اگر رفراندوم به همین شیوه برگزار شود نیروهای مترقی از جمله ما در انتخابات شرکت نخواهیم کرد .

محمود اعتماد زاده (به آذین) دبیرکل اتحاد دموکراتیک مردم ایران امروز اعلام کرد که این اتحاد به جمهوری اسلامی رای مثبت می دهد . به آذین ادامه داد : مردم برای این که متحد بمانند باید از آنچه امام خمینی می گویند پشتیبانی کنند و برای حفظ وحدت در مقابل امپریالیزم به جمهوری اسلامی رای مثبت دهند . (8)

7تن از مقامات پیشین دستگیر شدند

شش تن از آنها که هم اکنون در زندان قصر زندانی هستند عبارتند از : سپهبد حسین فردوست رئیس بازرسی و رئیس دفتر ویژه شاه سابق و قائم مقام اسبق ساواک ، علیقلی اردلان وزیر دربار ، صفی اصفیا وزیر مشاور و قائم مقام نخست وزیر ، سناتور سرتیپ محمد علی صفاری رئیس کمیته حمایت از مصرف کننده و رئیس اسبق شهربانی ، سناتور محسن خواجه نوری و ناصر یگانه رئیس دیوانعالی کشور .

امروز همچنین اطلاع داده شد که منوچهر ظلی معاون وزارت خارجه در فرودگاه دستگیر شد . (9)

توطئه ساواک برای کشتار و تخریب در نوروز

امروز پرده از روی توطئه بازماندگان ساواک برداشته شد و فاش گردید که عاملان جنایت و کشتار ساواک برنامه کشتار دسته جمعی و تخریب وسیعی را در سطح تهران طرح ریزی کرده اند .

در آخرین جلسات این گروه که مخالفت عده ای از توطئه گران را به همراه داشت و به جدایی این مخالفان از هسته مرکزی انجامید تصمیم گرفته شد در ایام عید در یک روز و ساعت معین در ساختمان های سه روزنامه بزرگ تهران یعنی کیهان ، اطلاعات و آیندگان و نیز سینماها بمب گذاری شده و این بمب ها راس یک ساعت معین منفجر شوند .

همزمان با انفجار بمب ها در روزنامه ها ، ادرات و سینماها در حالیکه توجه رزمندگان انقلاب به این حوادث در گوشه و کنار شهر جلب شده است حمله گسترده ای به زندانهایی که ماموران ساواک و افراد ضد انقلاب را در خود جای داده اند آغاز شود .

شخصی که این اطلاعات را در اختیار روزنامه ها قرار داده است مدعی است از اعضای ساواک بوده و از روزی که سینما رکس آبادان توسط ساواک به آتش کشیده شده دچار عذاب وجدان گشته و منتظر فرصتی بوده تا از حوادث مشابه جلوگیری کند . (10)

ایران مرز خود با افغانستان را بست

رادیوی ایران اعلام کرد که ایران مرز خود را با افغانستان بسته است. بنابر گزارش‌های رسیده، مسلمانان افغانستان در مبارزه وسیعی علیه حکومت وابسته به شوروی احمد تره‌کی شرکت دارند.

مقام‌های ایران در جست‌وجوی تعداد زیادی از افاغنه هستند که طی چند روز گذشته به خراسان وارد شده‌اند. رادیو صدای ایران گفته به مرزداران و پلیس دستور داده شده است به مهاجران غذا داده شود و وسایل بازگشتشان به افغانستان فراهم گردد. یک سخنگوی دولت موقت انقلاب ایران تایید کرد که ایران در امور هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد.(11)

حقوق نخست وزیر 15هزار تومان شد

سخنگوی دولت اعلام کرد در جلسه هیئت دولت حداکثر حقوق وزرا و نخست وزیر 15هزار تومان تعیین شد .

امیرانتظام سخنگوی دولت اضافه کرد که قبلا بر اساس مدارک به دست آمده وزرا 50هزار تومان و نخست وزیر بین 70تا 90هزار تومان دریافت می کرده است .گفتنی است وزرا و نخست وزیر از سازمان هایی مانند شرکت نفت و دربار هم پول می گرفتند . (12)

صدام : سادات به سرنوشت شاه دچار می شود

صدام حسین نائب رئیس شورای انقلاب عراق ضمن انتقاد شدید از پیمان صلح سادات با اسرائیل گفت : رئیس جمهور مصر به سرنوشت شاه ایران مبتلا خواهد شد .

وی گفت : امضای این پیمان سوریه و عراق را بر آن خواهد داشت که میان خود وحدت کامل بوجود آورند تا بتوانند در برابر اسرائیل که پس از امضای پیمان صلح با مصر موضع تعرضی قویتری در پیش خواهد گرفت ایستادگی کنند . (13)

پی نوشت:

7-1 صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 392

8- کیهان ، 29اسفند 1357، صفحه 3

9- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 1 و 2

10- اطلاعات ، 29اسفند  1357، صفحه 7

11- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 1

12- کیهان ، 29اسفند 1357، صفحه 2

13- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول