اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روز

تشکر کارگردانان سینما از رهبر انقلاب

خبرگزاری فارس:امروز چند تن از کارگردانان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، رضا علامه‌زاده، عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، بهمن فرمان‌آرا، کامران شیردل، هژیر داریوش و مسعود کیمیایی طی اطلاعیه‌ای از امام خمینی به خاطر بیان این‌که «سینما باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد» تشکر کردند.

تشکر کارگردانان سینما از رهبر انقلاب

رخدادهای27 اسفند 1357

رهبر انقلاب امروز با  گروهی از ارتشی ها دیدار کرده و به آنان در باره تفرقه و خطر بازگشت اختناق و استبداد هشدار دادند .

امروز چند تن از کارگردانان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، رضا علامه‌زاده، عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، بهمن فرمان‌آرا، کامران شیردل، هژیر داریوش و مسعود کیمیایی طی اطلاعیه‌ای از مواضع رهبر انقلاب در باره سینما تجلیل کردند . امام خمینی درباره سینما گفتته اند : «سینما باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد»

مجاهدین خلق نیز امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند همانند همه مردم ایران به جمهوری اسلامی رای خواهند داد .

سخنان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا درباره سرنوشت انقلاب ایران از دیگر اخبار مهم امروز بود . استانسفیلد ترنر ضمن اعلام این که سازمان تحت امر وی در ایران شکست خورده است ادامه داد : دلیل ناکامی ما این بود که فکر می کردیم شاه می تواند با اقدامی قاطعانه کنترل اوضاع را به دست گیرد ولی گویا شاه مخالفان را دست کم گرفته بود .

وی پیش بینی کرد به دلیل تفرقه بین نیروهای مذهبی به رهبری امام خمینی و ملی مذهبی ها گروه های چپ به قدرت برسند ، باید منتظر ماند و دید آیا این تحلیل سازمان سیا  تحقق پیدا خواهد کرد و یا همانند پیش بینی های این سازمان در جریان انقلاب، آمریکا را در رسیدن به اهداف خود ناکام  خواهد گذاشت ...

تفرقه افکنی و بازگشت به اختناق و استبداد

رهبر انقلاب امروز گروهی از ارتشیان را به حضورپذیرفته و در جمع آنان سخنرانی کردند . امام خمینی در این دیدار با پرداختن به اختلاف افکنی های استعمار، ارتشی ها را از خطر تقرفه پرهیز داده و فرمودند : « ما کمتر با شما دوستان مواجه بودیم. ما را دست استعمار از شما جدا کرد. آنها که می‎خواستند مخازن ما را ببرند، نیروهای ما را عقب بزنند، ارتش ما را تحت فرمان قرار بدهند، تمام حیثیات ملی ما را از بین ببرند، اسلام و قرآن را نابود کنند، میان اقشار این ملت جدایی انداختند؛ میان ما و شما، که هر دو سرباز اسلام هستیم، جدایی انداختند.»

مجاهدین خلق( منافقین) در این بیانیه با توجه به واقعیات سیاسی و اجتماعی کنونی جامعه ایران برقراری جمهوری اسلامی‌ را خواست اکثریت قاطع مردم دانسته و آورده اند : موفقیت جمهوری اسلامی در رفراندوم پیش بینی شده از جانب دولت از پیش محرز و لذا ضدیت با آن جز نشان سکتاریسم نخواهد بود.
رهبر انقلاب ادامه دادند : « بیدار باشید، باز کید آنها نخوابیده است؛ در کمین هستند. آنها می‎خواهند تفرقه بیندازند باز بین ما و شما و بین شما با هم. بیدار باشید، و اگر چنانچه خدای نخواسته بین شما کسانی باشند که بخواهند تفرقه بیندازند، آنها را بیدار کنید. به آنها بگویید که این تفرقه انداختن، برگشتن به زمان اختناق و استبداد است؛ برگشتن به زمانی است که تمام ذخایر ما را بردند و می‎خواهند ببرند. دستهای اجانب در کار است که شماها را با هم، و شماها را با ما، و ما را با شما جدا کنند؛ ما را از هم جدا کنند. ما و شما باید بیدار باشیم»(1)

تشکر کارگردانان سینما از رهبر انقلاب

امروز چند تن از کارگردانان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، رضا علامه‌زاده، عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، بهمن فرمان‌آرا، کامران شیردل، هژیر داریوش و مسعود کیمیایی طی اطلاعیه‌ای موضع خود را در مورد هنرها به طور اعم و سینما به طور اخص روشن کردند.

کارگردانان سینمای ایران در این اعلامیه ضمن اشاره به سانسور شدید و تنگناهای اقتصادی که در گذشته برسینمای ایران حاکم بوده است و سبب کشانیدن سینمای ایران و دست اندرکاران آن به دامن ابتذال شده است بر این نکته تاکید کردند که در آن فضای خفقان بسیاری از فیلمسازان دست از ساختن فیلم های افشاگرانه نکشیدند .

در اطلاعیه این گروه از امام خمینی به خاطر بیان این‌که «سینما باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد» تشکر وبه دیوانسالاران و گروه‌های فشار و همه جزمیون هشدار داده شده است که هر نوع برداشت ابتدایی و قشری از این بیان جامع و کامل، نادیده گرفتن شیوه های اثربخشی هنر است.

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است: «بیایید از هنرمند انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم و بپذیریم که او با الهام از واقعیت تلاش‌های بی‌وقفه مردمان، آئینه‌ای به دستمان می‌دهد تا خود را در آن ارزیابی کنیم.»(2)

مجاهدین خلق( منافقین) : مانند همه مردم به جمهوری اسلامی رای می دهیم

سازمان مجاهدین خلق ایران امروز در بیانیه‌ای مواضع و نقطه نظرهای خود را در باره رفراندوم و دیگر مسائل جاری و آتی کشور اعلام کرد.

مجاهدین خلق در این بیانیه با توجه به واقعیات سیاسی و اجتماعی کنونی جامعه ایران برقراری جمهوری اسلامی‌ را خواست اکثریت قاطع مردم دانسته و آورده اند : موفقیت جمهوری اسلامی در رفراندوم پیش بینی شده از جانب دولت از پیش محرز و لذا ضدیت با آن جز نشان سکتاریسم نخواهد بود.

در بخشی از بیانیه مجاهدین خلق آمده است : بدیهی است ودر هر صورت نظر مجاهدین خلق ایران دقیقا مطابق نظر اکثریت قاطع مردم ایران و برحسب نقطه نظرهای ایدئولوژیکی خود متضمن رای مثبت به جمهوری اسلامی است.(3)

مرامنامه حزب جمهوری اسلامی منتشر شد

حزب جمهوری اسلامی امروز مرامنامه و اساسنامه خود را منتشر کرد .

در مرامنامه حزب جمهوری اسلامی هدف حزب تداوم بخشیدن به انقلاب خلق مسلمان ایران در راه استقرار نظام عدل اسلامی در زمینه های معنوی، فرهنگی، سیاسی و نظامی ذکر شده است .

در اساسنامه حزب جمهوری اسلامی در توضیح اهداف آن موارد زیر بیش از هرچیز دیگر جلب توجه می‏کند:

1- بالا بردن آگاهی اسلامی و سیاسی مردم ایران

2- پاکسازی کشور از آثار استبداد و استعمار

3- برقراری آزادی‏های اساسی از قبیل آزادی بیان و قلم،آزادی اجتماعات

4- تبدیل نظام فاسد اداری به سازمان اداری جدید که در آن ایمان و صداقت و لیاقت معیار تصدی هرشغلی باشد.

5- پایان دادن به سلطه اقتصادی بیگانگان و جلوگیری از چپاول منابع طبیعی

6- ریشه‏کن کردن فقر و محرومیت (4)

پاسداران انقلاب در کمیته سلطنت آباد اطلاع یافتند که یکی از ماموران ساواک به نام سرهنگ محمد جواد غفاری در یکی از خانه های نیاوران مخفی شده است .هنگامیکه ماموران ساواک در سال 42برای دستگیری امام خمینی به قم رفته بودند این فرد از دیوار خانه بالا رفته و رهبر انقلاب را دستگیر کرده بود .
عضو یت بنی صدر و هاشمی در هیات نظارت بر اندوخته اسکناس

ابوالحسن بنی صدر و هاشمی رفسنجانی به عضویت هیات نظارت بر اندوخته اسکناس درآمدند .

قبلا اعلام شده بود که به جای دو نماینده مجلس شورای ملی و دو نماینده مجلس سنا دو نفر از طرف شورای انقلاب در هیات نظارت بر اندوخته اسکناس شرکت خواهند داشت . (5)

رئیس سابق مجلس دستگیر شد

مهندس عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس شورای ملی دیشب بوسیله پاسداران انقلاب دستگیر شد . ریاضی صبح امروز در حالی که در محافظت مردان مسلح بود به زندان قصر انتقال یافت و بازپرسی از وی توسط دادسرای انقلابی آغاز شد .

یک مقام آگاه گفت ریاضی به اتهام خیانت به ملت در مقام ریاست مجلس شورای ملی و صحنه سازی برای وضع قوانین ضد مردمی به عنوان مفسد فی الارض در دادگاه انقلابی محاکمه خواهد شد . (6)

مامور دستگیری امام خمینی بازداشت شد

یکی از ماموران دستگیری امام خمینی در خرداد 42 که از عناصر موثر ساواک بوده بعد از مدت ها اختفا توسط پاسداران انقلاب کمیته سلطنت آباد دستگیر شد .

پاسداران انقلاب در کمیته سلطنت آباد اطلاع یافتند که یکی از ماموران ساواک به نام سرهنگ محمد جواد غفاری در یکی از خانه های نیاوران مخفی شده است .

پاسداران بر اساس این اطلاع به تعقیب موضوع پرداختند تا اینکه موفق شدند نامبرده را که از خانه خارج می شد دستگیر کنند .

هنگامیکه ماموران ساواک در سال 42برای دستگیری امام خمینی به قم رفته بودند این فرد از دیوار خانه بالا رفته و رهبر انقلاب را دستگیر کرده بود . (7)

مصادره اتومبیل‌های رضا پهلوی در آمریکا

به گزارش یونایتدپرس از لوبوک تگزاس، سه نماینده از سوی دولت ایران سه اتومبیلی را که قبلاً مورد استفاده رضا پهلوی بود، به نفع دولت ایران مصادره کردند. عده‌ای پلیس نیز در مراسم مصادره حضور داشتند.

این مراسم در خانه استفن فون پول، سرپرست رضا پهلوی انجام شد. این سه اتومبیل عبارت از ۲ لینکن و یک بیوک بود و در طول اقامت ۸ ماهه رضا پهلوی مورد استفاده وی قرار می‌گرفت.

در مورد خانه مسکونی رضا پهلوی که ۲۷۵ تا ۳۰۰ هزار دلار ارزش دارد نیز بین سرپرست وی و دادستان محلی مذاکره شده و مقرر شده است دولت ایران هزینه‌های مربوط به مصادره و بدهی آن را بپردازد. در ضمن وزارت خارجه آمریکا نیز به مقام‌های محلی اطلاع داده است که این اموال متعلق به دولت ایران است.(8)

ادغام گروه منشعب از چریک‌های فدایی خلق در «حزب توده»

امروز از جانب گروه منشعب چریک های فدایی خلق وابسته به حزب توده اعلام شد که این گروه به طور کامل در حزب توده ادغام شده است.

در بخشی از بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده آمده است :  از آنجا که آغاز فعالیت علنی حزب توده ایران لزوم فعالیت گروه ما را در چهارچوب سازماندهی پیشین (سیستم غیرمتمرکز) منتفی ساخته است، از این رو بقای گروه ما به شکل قبلی و تحت نام پیشین ضروری نیست .

در ادامه بیانیه می خوانیم : از این پس هیچگونه اعلامیه و یا نشریه ای تحت نام سابق گروه منتشر نخواهد شد . (9) 

تحلیل غلط و تصمیم گیری بر اساس گزاره های نادرست چه پیش از انقلاب و چه در 33سال گذشته دامنگیر سردمداران آمریکا بوده است ، آنان هیچ گاه نتوانسته اند به تحلیل جامع و مانعی از وقایع ایران دست پیدا کنند و نمونه آن را در پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات بعد از آن  شاهد بودیم .

رئیس سیا : چپ ها در ایران حاکم خواهند شد

رئیس سازمان سیا پیش بینی کرد در صورت ادامه بحران فعلی ایران به جای مراجع دینی و نیز نیروهای ملی و مذهبی گروه های چپ اداره کشور را به دست خواهند گرفت .

استانسیفلد ترنر که سازمان تحت امر او در دوران انقلاب نتوانسته بود خیزش مردم مسلمان ایران را پیش بینی کرده و راهکار برون رفت از این بحران برای آمریکا و شخص شاه را پیشنهاد دهد امروز و با گذشت بیش از یک ماه از انقلاب پیش بینی کرده است چپ ها در ایران حاکم خواهند شد .

وی در ادامه تحلیل خود با بیان این که در ایران سه گروه مشغول فعالیت هستند ادامه داد : دو گروه اول بازرگان و نیروهای مذهبی به رهبری آیت الله خمینی هستند که از شکاف بین این دو گروه دسته سوم یعنی چپ ها به دلیل سازماندهی قوی و نیز مسلح بودن پیروز شده و اداره کشور را به دست خواهند گرفت .

ترنز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سیا در ایران شکست خورده است ادامه داد : دلیل ناکامی ما این بود که فکر می کردیم شاه می تواند با اقدامی قاطعانه کنترل اوضاع را به دست گیرد ولی گویا شاه مخالفان را دست کم گرفته بود . (10)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 382

2- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 2

3- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 2، گروهک منافقین در حالی در این بیانیه برقراری جمهوری اسلامی را خواسته عموم مردم ایران می داند که عملکرد این گروهک از ابتدا تاکنون در ضدیت با خواست ملت ایران بوده است ، چه زمانی که با اقدامات تروریستی منتخبان ملت از رئیس جمهور گرفته تا نخست وزیر و نمایندگان مجلس را در آتش کینه های شیطانی خویش به شهادت میرساندند و چه زمانی که با حضور در عراق و همکاری با رژیم صدام به کشور خود خیانتی آشکار و غیرقابل انکار روا داشتند ، نگاهی گذرا به این بیانیه و مقایسه آن با ممشای گروهک مجاهدین خلق فلسفه منافق خواندن این گروه از سوی مردم ایران به خوبی روشن می شود .

4- کیهان ، 27اسفند 1357، صفحه 8

5- اطلاعات 27اسفند 1357، صفحه 7

6- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 1

7- کیهان ، 27اسفند 1357، صفحه 7

8- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 8

9- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 8

10- کیهان ، 27اسفند 1357، صفحه 8 ، گذشت زمان اثبات کرد که این تحلیل نیز با واقعیت منطبق نبوده و ایران نه تنها به دست گروه های چپ گرا نیفتاد  بلکه لیبرالها و گروه های وابسته به آمریکا نیز نتوانستند کشور را به سمت اهداف غرب سوق دهند . تحلیل غلط و تصمیم گیری بر اساس گزاره های نادرست چه پیش از انقلاب و چه در 33سال گذشته دامنگیر سردمداران آمریکا بوده است ، آنان هیچ گاه نتوانسته اند به تحلیل جامع و مانعی از وقایع ایران دست پیدا کنند و نمونه آن را در پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات بعد از آن  شاهد بودیم .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول