اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

یا اسلام و یا غیر اسلام...

خبرگزاری فارس: سرنوشت ما در این رفراندم تحقق پیدا مى‏کند: یا اسلام ان شاء اللَّه و یا- خداى نخواسته- غیر اسلام؛ یا جمهورى اسلام و یا- خداى نخواسته- طرحهاى دیگرى که شیاطین ممکن است که این طرحها را داشته باشند.

یا اسلام و یا غیر اسلام...

رخدادهای 5-1فروردین 1358

کشور اولین عید بدون شاه را تجربه می کند ، مطبوعات تا 5فروردین تعطیل هستند . مردم در روز اول سال نو برای پاسداشت شهدای انقلاب به مزار شهدا رفته و عید را با صاحبان اصلی انقلاب تحویل کردند .

با آغاز درگیری های خونین در سنندج در روز اول فروردین هیئتی مرکب از آیت الله طالقانی ، آیت الله بهشتی ، هاشمی رفسنجانی ، بنی صدر و حاج سید جوادی عازم این شهر شدند .

روز دوم سال جدید رهبر انقلاب طی نامه ای به محمد طاهر آل شبیر خاقانى با اشاره به فتنه‏هاى عوامل بیگانه در مناطق عرب زبان خوزستان‏ نوشتند : «در اسلام عزیز هیچ مسائل طایفى مطرح نیست و مسلمین همه با هم برادر و ید واحده هستند .»

با این وجود روز سوم فروردین «خلق عرب» در ورزشگاه اهواز تجمعی برگزار کرده و در پایان این تجمع در خواست های خود را در 12بند تقدیم دولت مرکزی کردند . خودمختاری همانند سایر اقوام ایرانی یکی از این خواسته ها بود .

قرار داد صلح مصر و اسرائیل یکی دیگر از رخدادهایی بود که رهبر انقلاب در روز 5فروردین با آن به شدت مخالفت کردند . در پیام امام خمینی به همین مناسبت آمده است : «ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهاى عربى دانسته و خود را در تصمیم‏گیریهاى آنان شریک مى‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب مى‏داند و موضعهاى سیاسى کشورهاى مخالف این پیمان را تأیید مى‏کند»

1فروردین

هیئت اعزامی از سوی امام خمینی وارد سنندج شد

امروز هیئت اعزامی امام خمینی مرکب از آیت الله طالقانی ، آیت الله بهشتی ، حاج سید جوادی (وزیرکشور)، ابوالحسن بنی صدر و هاشمی رفسنجانی وارد سنندج شده و رسیدگی به مسئله کردستان را آغاز کردند . (1)

2فروردین

نامه امام به محمد طاهر آل شبیر خاقانى و نفی گرایشهای قومی

رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به محمد طاهر آل شبیر خاقانی با اشاره به فتنه‏هاى عوامل بیگانه در مناطق عرب زبان خوزستان‏ نوشتند : «در اسلام عزیز هیچ مسائل طایفى مطرح نیست و مسلمین همه با هم برادر و ید واحده هستند .»

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ام. اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگى خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود.
امام خمینی ادامه دادند:«من از زمزمه‏هایى که در بعض نواحى کشور در کار است براى شکاف بین طوایف مسلمین، بسیار متأسف و متأثرم. ما برادران عرب را به جان و دل خواهان، و آنان را از خود و خود را از آنان مى‏دانیم. » (2)

میتینگ سراسری حزب جمهوری اسلامی

میتینگ سراسری حزب جمهوری اسلامی به مناسبت سالگرد فیضیه قم ، چهلم شهدای 21بهمن و آغاز هفته جمهوری اسلامی برگزار شد .

بامداد امروز صدها هزار نفر از طبقات مختلف مردم تهران به دعوت حزب جمهوری اسلامی و به طرفداری از جمهوری اسلامی در میدان آزادی گردهم آمدند و با دادن شعار نه شرقی ، نه غربی جمهوری اسلامی حمایت خود را از جمهوری اسلامی اعلام کردند . (3)

3فروردین

«خلق عرب» خواهان خودمختاری شد

در اجتماع هزاران نفری اهالی عرب زبان خوزستان در ورزشگاه اهواز اجتماع کنندگان با صدور قطعنامه ای در 12ماده خواست های خود را اعلام کردند .اعطای خودمختاری به خلق عرب همانند سایر خلق های ایران از جمله خواست های تجمع کنندگان بود . (4)

4فروردین

آیت الله طالقانی : سنندج اولین شهری است که دارای شورای شهر می شود

آیت الله طالقانی در اجتماع بازاریان شهر سنندج که بعدازظهر امروز در میدان آزادی این شهر برگزار شد در مورد امنیت و آرامش سنندج اظهار داشتند:هیاتی از سوی گروه‏های مختلف به عنوان شورای موقت انتخاب شده و این هیات یک هفته مهلت دارد تا مقدمات اخذ آرای عمومی مردم در جهت گزینش نمایندگان شورای شهری فراهم کند.

آیت الله طالقانی ادامه دادند : این شورا موظف است امنیت منطقه را حفظ کرده و مشکلات مردم را گزارش کند تا از مردم و ملت خواسته شود بیشترین نیروهای خود را متوجه رفع دردها و مسئولیت‏های منطقه کردستان کنند.

ایشان گفتند: سنندج اولین شهری است که دارای انجمن شهری می‌شود، انجمنی که باید نمایانگر نماینده‌های واقعی مردم باشد و امید است بتوانند الگو و نمونه‌ای برای شهرهای دیگر کشور باشد.(5)

من به جمهوری اسلامی رای خواهم داد

آیت الله طالقانی در پایان گفتند : اگر کسی نمی‌خواهد به جمهوری اسلامی رای دهد،  آزاد است.  اما من به جمهوری اسلامی رای خواهم داد و امیدوارم در پی رفراندوم،  مجلس موسسان برای تنظیم قانون اساسی کشور تصویب شود و سپس دولت ملی منطبق با خواست‏های مردم مصادر امور را در دست گیرد.(6)

5فروردین

مخالفت امام خمینی با قرار داد صلح مصر و اسرائیل

امام خمینی امروز با صدور اطلاعیه ای با قرارداد مصر و اسرائیل مخالفت نموده و آن را خیانت به اسلام خواندند .

در اطلاعیه رهبر انقلاب آمده است : «   این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ام. اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگى خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمى‏توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهاى عربى دانسته و خود را در تصمیم‏گیریهاى آنان شریک مى‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب مى‏داند و موضعهاى سیاسى کشورهاى مخالف این پیمان را تأیید مى‏کند»(7)

در اجتماع هزاران نفری اهالی عرب زبان خوزستان در ورزشگاه اهواز اجتماع کنندگان با صدور قطعنامه ای در 12ماده خواست های خود را اعلام کردند .اعطای خودمختاری به خلق عرب همانند سایر خلق های ایران از جمله خواست های تجمع کنندگان بود .
تجمع در برابر سفارت مصر

به منظور اعتراض به امضای قرار داد صلح مصر و اسرائیل بعد از ظهر امروز اجتماع بزرگی در میدان شهدا برگزار شد .

تجمع کنندگان به سمت سفارت مصر حرکت کرده و بعد از سخنان علامه نوری نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین طی سخنانی گفت : بیت المقدس نه تنها متعلق به ملت فلسطین بلکه متعلق به تمام مسلمین جهان است . وی در پایان سخنان خود گفت : امپریالیسم از انقلاب ایران درد می کشد . (8)

یا اسلام و یا غیر اسلام...

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروه تبلیغات قم مردم را به شرکت در انتخابات آینده فراخوانده و اسلام و غیر اسلام را دو گزینه ای دانستند که به رای مردم گذاشته خواهد شد : « مى‏دانید که ما باز راههاى طولانى داریم، و در این راه طولانى همه با هم باید شرکت داشته باشیم تا بتوانیم کار را انجام بدهیم و به انجام برسانیم. باید در رفراندم تبلیغ کنید که همه کس- همه قشرها، زن و مرد از جوان شانزده ساله تا پیرمرد- در این انتخابات شرکت کنند؛ زنها شرکت کنند. هیچ کس اهمال نکند. این سرنوشت ما در این رفراندم تحقق پیدا مى‏کند: یا اسلام ان شاء اللَّه و یا- خداى نخواسته- غیر اسلام؛ یا جمهورى اسلام و یا- خداى نخواسته- طرحهاى دیگرى که شیاطین ممکن است که این طرحها را داشته باشند.»(9)

آیت الله طالقانی:فرماندهان ارتش باید مورد تائید مردم باشند

هیات اعزامی به کردستان امروز با هواپیما سنندج را به مقصد تهران ترک کرد.

آیت‌الله طالقانی پیش از ترک سنندج پیامی از تلویزیون سنندج خطاب به مردم کردستان فرستاد . در بخشی از پیام آیت الله طالقانی آمده است : متأسفانه شعله‌ای در این شهر برافروخته شدکه ما نگران توسعه آن بودیم ولی به حمدالله با یاری برادران و خواهران کرد به تفاهم رسیدیم. امیدواریم دیگر از این مسایل پیش نیاید.

آیت‌الله طالقانی اضافه کرد: بعد از پیروزی، دشمنان ما که منافعشان به خطر افتاده دست بردار نیستند و من نگران این دسیسه ها هستم. این انقلاب به رهبری روحانیت و بخصوص آیت‌الله خمینی تا این مرحله پیش رفته و اکنون شما مسئول ادامه این انقلاب و مسوول نسل آینده مردم این سرزمین هستید. (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6فروردین 1357، صفحه 4

2- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 403

3- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه7

4- اطلاعات ، 6فروردین 1357، صفحه 5

5- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه 4

6- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه 4

7- صحیفه امام   ،  ج‏6   ، صفحه  410

8- اطلاعات ، 6فروردین 1357، صفحه 2

9- صحیفه امام   ، ج‏6   ، صفحه  411  

10- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 413

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول