اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش دین در آیینه هنر:

آمیزش ماهیت هنر با دین نقش جاودانگی بر آدمی می‌زند

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش دین در آینه هنر گفت: ماهیت مقدس هنر با غایت منور دین می‌آمیزد و نقش جاودانگی را بر جان آدمی نقش می‌زند و با آرمان‌های والا و متعالی دین همراه و همسو می‌شود.

آمیزش ماهیت هنر با دین نقش جاودانگی بر آدمی می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی طاهری پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در همایش دین در آیینه هنر، بارزترین ویژگی انسان و وجه امتیاز او نسبت به سایر موجودات را کمال‌جویی و گرایش ذاتی وی به زیبایی دانست و اظهار کرد: زیبایی فصل مقوم ماهیت آدمی و مایه برتری از سایر مخلوقات است.

وی تصریح کرد: آنچه حس کمال‌جویی بشر را پاسخ می‌دهد دین است که از افقی فراتر از حیات مادی بر جان وی می‌تابد و آنچه عطش زیبایی‌طلبی و زیبادوستی‌اش را فرو می‌نشاند هنر است که آن هم منشأ الهی دارد.

دبیر علمی همایش دین در آیینه هنر ادامه داد: دین عالی‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین تفسیر جهان هستی و کارآمدترین برنامه هدایت در مسیر شکوفایی استعدادهای نهفته و ذاتی انسان از جمله عقل و احساس است که اولی سرچشمه حکمت است و دومی منبع فیاض هنر و هر دو برخاسته از فطرت پاک آدمی هستند.

وی با اشاره به اینکه با این نگاه، دین و هنر خاستگاه واحدی دارند که همان فطرت و شعور ذاتی است، افزود: دین و هنر از جانب حق در وجود آدمیان به ودیعت نهاده شده است، و بدین سان هر دو با داشتن افقی واحد و فرامادی زمینه‌ساز تعالی و سعادت درک حقیقت و نیل به آن می‌شود.

طاهری با بیان اینکه دین برای تمام حقیقت وجودی نوع بشر، برنامه کامل و تمام عیار دارد، افزود: دین با محتوای آسمانی خود دفینه‌های عقول را از ویرانه‌های جهل و هوسرانی بیرون می‌آورد و هنر با خلاقیت و جمال، شعور و احساس مخاطب را برمی‌انگیزد و او را در رسیدن به کمال مطلق به تلاش و تکاپو وا می‌دارد.

وی در ادامه گفت: بر این اساس ماهیت مقدس هنر با غایت منور دین می‌آمیزد و نقش جاودانگی را بر جان آدمی نقش می‌زند و با آرمان‌های والا و متعالی دین همراه و همسو می‌شود.

دبیر علمی همایش دین در آیینه هنر اذعان داشت: در طول تاریخ پرفراز و نشیب بشریت، هرگاه که این همراهی مجال بروز و ظهور یافته شورانگیزترین خاطرات را بر خاطره‌ی هستی نشانده و شکوفاترین تمدن‌های تاریخ‌ساز را به منصه ظهور رسانده است.

وی با بیان اینکه امروز عصر تکنولوژی و انفجار اطلاعات است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری تعامل سازنده عالمان دین و هنرمندان ضروری است تا از دستاورد این همراهی فضایل دینی محقق یابد و کمال نوعی بشر تضمین شود.

طاهری اضافه کرد: در راستای افزایش تعاملات علمی، پژوهشی و فرهنگی میان کشورهای ایران و ایتالیا، افزایش همکاری‌های علمی - دانشگاهی میان اساتید، پژوهشگران و دانشجویان ایرانی با اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران خارجی و افزایش تعاملات علمی، فرهنگی و هنری میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور بویژه کشور ایتالیا اندیشه برگزاری همایش بین‌المللی دین در آیینه هنر و در سال گذشته و در پی همایش 150 سال دوستی کشورهای ایران و ایتالیا و با تکیه بر روابط دیرینه و دوستانه این دو کشور و با حمایت نهادها و مؤسسات علمی و فرهنگی داخل و خارج به ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت ایتالیا در ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان کلید خورد.

وی یادآور شد: پس از تشکیل دبیرخانه و طراحی چارچوب کلی همایش و تشکیل کمیته‌ها، کمیته علمی همایش کار خود را در جلسات متعدد و با تعیین محورهای اصلی و فرعی همایش و طراحی سایت آغاز کرد.

دبیر علمی همایش دین در آیینه هنر اضافه کرد: پس از چاپ پوستر همایش و قرار دادن آن در سایت مربوطه بیش از 300 مقاله علمی به دبیرخانه همایش رسید و پس از اعلام نتایج داوری 24 مقاله برای ارائه شفاهی در دو سالن به طور همزمان و 56 مقاله در محورهای مختلف همایش به منظور ارائه به صورت پوستر انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: دو کارگاه آموزشی «خط کوفی نماد هنر اسلامی » و « مرمت و بازسازی آثار باستانی » با هدف بهره‌مندی بیشتر از فضای علمی دانشگاه و حضور اندیشمندان حوزه دین و هنر پیش‌بینی شد.

طاهری اضافه کرد: در دو روز کاری همایش آثاری توسط پژوهشگرانی از دانشگاه‌های کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، الجزایر، هند، آمریکا، مصر، اسکاتلند، سوئیس و ایران ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول