اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خطرساز است

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخلاف تصور عموم که مصرف خودسرانه داروهای گیاهی را مضر نمی‌داند، مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خطرساز است.

مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خطرساز است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد غلامرضا کریمی ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت در محل سالن کنفرانس دفتر معاونت مرکز بهداشت استان خراسان‌رضوی در مشهد اظهار داشت: مصرف بی‌رویه و یا مصرف دارو بدون تجویز پزشک در سنین مختلف اثرات مخرب مختلفی بر جای می‌گذارد، بر همین اساس این امر در سالمندان باید با توجه بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: داروهایی که بیشتر در افراد سالمند استفاده می‌شود به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که دسته اول شامل داروهای قلبی - عروقی و داروهای ضد درد و مفاصل است که دارو‌های رسمی محسوب می‌شود و دسته دوم مربوط به دارو‌های غیررسمی است که شامل مکمل‌ها و دارو‌های گیاهی می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن هشدار در ارتباط با مصرف دارو‌های گیاهی اظهار داشت: مصرف دارو در سالمندان قطعاً باید با تجویز پزشک و یا با مشورت پزشکان داروساز انجام شود و این نکته در ارتباط با داروهای گیاهی و هم‌چنین داروهای گیاهی نیز صدق می‌کند.

کریمی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی مبنی بر اینکه داروهای گیاهی فاقد عارضه جانبی هستند، مصرف کردن آنها بدون تجویز پزشک دارای عوارض و تداخلات دارویی است که باید جداً از آنها اجتناب کرد.

وی افزود: تهیه دارو‌های گیاهی باید حتماً از داروخانه‌ها انجام شود و در هنگام تهیه آنها باید به مجوز و پروانه ساخت دارو از معاونت غذا و دارو توجه کافی داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف دارو را بدون تجویز پزشک خطرساز عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی در این زمینه و به ویژه آموزش سالمندان در راستای مصرف صحیح و آگاهی از این نکته که بیماری‌های مشابه داروهای مشابه ندارند، می‌تواند در بهبود شیوه مصرف دارو در سالمندان مؤثر واقع شود.

وی با بیان این نکته که دارو‌های تولید داخل کشور از لحاظ کیفیت با دارو‌های خارجی برابری می‌کند، اظهار داشت: داروهای ایرانی با انجام انجام تحقیقات کامل و جامع علمی تولید می‌شوند و به همین سبب نه تنها با داروهای خارجی برابری می‌کنند بلکه در برخی موارد با کیفیت و اثربخشی بهتری نسبت به داروهای خارجی عمل می‌کنند، بنابراین اصرار ورزیدن بر استفاده از داروهای صرفاً خارجی امری بیهوده تلقی می‌شود.

کریمی به اجرای طرح سیب سلامت از دو سال اشاره کرد و عنوان کرد: طرح برچسب سیب سلامت یکی از طرح‌های بهداشتی جهت ارتقای سلامت عمومی است و بر همین اساس بودن برچسب سیب سلامت بر روی برخی از محصولات تغذیه‌ای، نشان‌دهنده کیفیت بالا و مهم‌تر از آن بالا بودن ارزش تغذیه‌ای مناسب آن محصول است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تغذیه را در سالمندان امری پراهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: توجه به پروانه ساخت و کالا و محصولات از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هنگام خرید در همه سنین حائز اهمیت است، اما اطمینان از کیفیت مواد و سلامت آنها در سنین سالمندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول