به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه اجرایی شدن شعاری که به عنوان جهتگیری یک ساله کشور از سوی رهبری جامعه مطرح میشود منوط به تمرکز فعالیتهای دستگاههای اجرایی به آن سمت و سو است و پرواضح است که تحقق این مهم با سخنرانی، مصاحبه و برگزاری چند همایش و اتلاف بودجههای کلان امکانپذیر نیست. به طوریکه با گذشت چند روز از سال جدید بخش عظیمی از تیتر اخبار مسئولان درباره سال تولید ملی است بدون اینکه اعلام کنند سال گذشته هر کدام در حوزه مسئولیتی خود در راستای تحقق شعار جهاد اقتصادی چه کردند و چه برنامهریزی برای حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی خواهند کرد.
سوالی که مطمح نظر است اینکه آیا توصیف و تعریف مسئولان و متولیان از تولید ملی دردی از اقتصاد کشور را دوا خواهد کرد یا همانند سالهای گذشته با جملهسازیها با این مفهوم امسال نیز با سرعت بسیار به پایان میرسد و تنها چاپ بروشور، برگزاری همایش، نصب تابلو، بنر و پلاکارد بیلان کاری را پر میکند تا به زعم خود ادای دین کرده باشند.
هر چند فعالیتهای اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای یک نظام سیاسی برآمده از یک انقلاب مردمی واقعیتی است که نمیتوان انکار کرد اما با توجه به شرایط فعلی نمیتوان با برنامههای معمولی و بدون یک حرکت قاطع و ریشهای چندان توفیقی در حوزه اقتصاد به ویژه تولید داخل و اشتغال حاصل نمود چه بسا پیروزی در این زمینه بدون برخی مقدمات از جمله روحیه جهادی مسئولان و متولیان، داشتن راهبرد اساسی در مواجهه با قدرتهای اقتصادی، همهجانبهگرایی در موضوع توسعه اقتصادی،نبود روحیه تخلف در دستگاهها، نهادها و ارگانهای دولتی و غیردولتی امکانپذیر نیست.
اما نباید فراموش کرد که مبناییترین اصل در این بین تعامل مردم و بخش تولید است که به طور مستقیم به حمایت دولت برمیگردد چرا که افزایش تولید ملی با تشویق مردم برای خرید کالاهای تولید داخلی امکانپذیر است و این مهم نیز با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی محقق میشود لذا با حمایت دولت چه در قالب حمایتهای مالی و چه قوانین اقتصادی مناسب است که تولید رونق مییابد و محصولات باکیفیت تولید میشود در غیر این صورت نه تنها شاهد پویایی و پیشرفتی در تحولات اقتصادی نخواهیم بود بلکه اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم وخیمتر شده و حوزه اقتصاد دچار عقبماندگی خواهد بود.
به نظر میرسد مطبوعات و خبرگزاریها نیز به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان میتوانند در این بین نقش مهمی ایفا کنند به گونهای که به جای پر کردن صفحات خود از حرف و حدیث صاحبان قدرت در زمینه حمایت از تولید ملی، نیروی کار و سرمایه گذار و بلندگو شدن برای سخنرانیها، رویکرد عملی مسئولان را برای افکار عمومی انعکاس دهند.
مصاحبه و سخنرانی و توصیف تولید ملی تنها کاری است که مسئولان نباید انجام بدهند و رسانهها هم از تنها کسانی که نباید در تعریف و توصیف این رویکرد بپرسند، مسئولان هستند.
مواردی که ذکر شد نیاز به مصوبات و تصمیمات دولتی ندارد بلکه تنها همت مسئولان را میطلبد تا نامگذاری امسال نیز همچون سالهای گذشته تنها در حد یک شعار باقی نماند و سعی کنند که حمایت از تولید ملی، نیروی کار و سرمایهگذار تنها یک اسم نمایشی برای سال 91 نباشد.
امید که در سال پیش رو حمایتهای لازم از سوی مردم و مسئولان به تولیدکنندگان انجام گیرد تا بتوان به اهداف مشخص شده در برنامههای توسعه دست یافت.
یادداشت از: لعیا نورانیزنوز
انتهای پیام/خ20/د1000