اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نفت در شورای برنامه‌ریزی مازندران:

برای فروش نفت نگرانی نداریم/ هیچ پیمانکار بزرگ نفتی خارجی در کشور وجود ندارد

خبرگزاری فارس: وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ پیمانکار بزرگ نفتی خارجی در کشور وجود ندارد، درباره فروش نفت ایران گفت: برای فروش نفت نگرانی نداریم.

برای فروش نفت نگرانی نداریم/  هیچ پیمانکار بزرگ نفتی خارجی در کشور وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رستم قاسمی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی در استانداری مازندران اظهار داشت: ایران به لطف خداوند بین 17 تا 20 کشور اول دارنده ذخایر نفت و گاز است.

وی با بیان اینکه 17 تا 20 درصد گاز دنیا و 12 تا 15 درصد ذخایر نفت دنیا در ایران وجود دارد، تصریح کرد: در مجموع ایران با داشتن ذخایر نفت و گاز مناسب رتبه اول ذخایر نفت و گاز دنیا را به خود اختصاص داده ‌است.

وزیر نفت اعلام کرد: با برداشت 600 میلیارد بشکه نفت درجا و به روش فعلی، کشور ما تا 100 سال آینده دارای ذخایر نفت  و گاز است و به لحاظ داشتن ذخایر نفت و گاز دنیا از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز جلوتر هستیم.

*57 درصد روستاهای ایران از نعمت گاز برخوردار هستند

وی با مثبت ارزیابی کردن ذخیره گازی موجود کشور بیان داشت: همه شهرهای کشور به شبکه اصلی گاز متصل هستند و 57 درصد روستاهای ایران نیز از این نعمت الهی برخوردار هستند و در تلاش هستیم تا شرایط بهره‌برداری از نعمت گاز را برای همه مردم فراهم کنیم.

قاسمی درباره وضعیت صادرات نفت کشورمان بیان داشت: در بین کشورهای عضو اوپک کشور ما به لحاظ صادرات در رتبه دوم قرار دارد و فرآورده‌های نفتی کشور نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 

* محصولات پتروشیمی ایران به 70 کشور دنیا ارسال می‌شود

وی میزان تولید محصولات پتروشیمی در کشور را 55 میلیون تن اعلام کرد و گفت: محصولات پتروشیمی کشور ما به 70 کشور دنیا ارسال می‌شود.

وزیر نفت در مورد ذخیره نفتی کشور بیان داشت: با توجه به اینکه هنوز در بسیاری نقاط کشور اکتشاف برای نفت انجام نشده ولی ذخایر نفتی کشور بسیار مناسب است و در تلاش هستیم تا در سال‌های آینده کار اکتشاف نفت از سایر نقاط کشور را انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مقوله نفت دو موضوع اساسی تولید و فروش مد نظر است، خاطرنشان کرد: در توسعه میادین نفتی وابستگی ما به دانش خارجی بسیار کم شد و وابستگی‌های موجود به خارجی‌ها در توسعه مناطق نفتی مقداری نیست که بتواند جلوی توسعه مناطق نفتی ما را بگیرد.

 

* هیچ پیمانکار بزرگ نفتی خارجی در کشور وجود ندارد

وی ادامه داد: در توسعه مناطق نفتی به درجه‌ای رسیدیم که هیچ پیمانکار بزرگ نفتی خارجی در کشور وجود ندارد و فنی‌ترین عملیات نفتی در کشور توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود.

قاسمی به بحث فروش نفت اشاره کرد و یادآور شد: در فروش نفت دشمنان خارجی ما محدودیت‌هایی را درست کردند ولی با توانی که در کشور وجود دارد امیدواریم بتوانیم با موفقیت این مسیر را نیز پشت سر بگذاریم و می‌توانیم اعلام کنیم که برای فروش نفت نگرانی نداریم و با پشت سر گذاشتن دشمن در بحث تحریم و فروش نفت، دشمن را ناامید می‌کنیم.

 

* حجم ذخایر نفتی دریای خزر بسیار گسترده است

وزیر نفت در ادامه به موفقیت انجام شده برای اکتشاف نفت در حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت: ذخیره نفتی اکتشافی در حوزه خزر بسیار مناسب است و هنوز برای تولید نفت در حوزه خزر بلوک‌های دیگری نیز وجود دارد و با اکتشاف این بلوک‌ها این ذخایر نیز به دیگر ذخایر نفتی موجود کشور اضافه می‌شود.

وی درباره برخورداری دو استان شمالی از حفاری‌های حال حاضر شرکت نفت که جزء دغدغه استاندار مازندران بود، بیان داشت: حجم ذخایر نفتی دریای خزر بسیار گسترده است و تجمع تاسیسات در یک نقطه منطقی نیست و برنامه وزارت نفت این است که عواید تولید نفت و گاز شمال دو استان گیلان و مازندران را دربر گیرد.

 

* متفاوت بودن نحوه حفاری دریای خزر با خلیج فارس

قاسمی با اشاره به متفاوت بودن نحوه حفاری دریای خزر با خلیج فارس گفت: برای ایجاد تاسیسات نفتی در خزر نیاز داریم از ظرفیت هر دو استان استفاده کنیم. بهره‌برداری از ظرفیت هر دو استان آینده خوبی را برای استان‌های شمالی رقم می‌زند.

وی در پایان در مورد کار گازرسانی به نقاط محروم تاکید کرد: این موضوع را در تهران بررسی و تلاش می‌کنیم که این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/ز10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول