اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

کردستان و تبلورحمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

خبرگزاری فارس: استان کردستان یکی از استان‌های غنی کشور از لحاظ منابع خدادادی و مباحث فرهنگی و اجتماعی بوده و در برهه‌های زمانی مختلف تاریخ پرافتخار ایران اسلامی همواره دارای جایگاه رفیعی بوده است.

کردستان و تبلورحمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج نامگذاری سال91 به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نشان دهنده رویکردی است که در کشور برای حمایت از تولیدات داخلی، حمایت از سرمایه‌گذاری ملی، نیروی کار و توسعه اشتغال وجود دارد.

صرف نظر از پیش زمینه‌های اقتصادی و ضروریات انکارناپذیر توجه تام و کامل به این شعار و تحقق حداکثری اهداف و ایده‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در عرصه‌های اقتصادی به خصوص با توجه به هجمه اقتصادی دشمنان و لزوم حفظ و حراست از سرمایه‌ها و گسترش و هدایت تولیدات داخلی به سمت و سوی کیفیت و رضایت‌مندی مشتری باید تدبیری اندیشید تا همه بخش‌های جامعه و عرصه‌های مختلف مدیریتی نظام خود را در تحقق آرمان‌های نظام اسلامی در سال 1391 مسئول بدانند.

معمولاً در بحث تاریخ استان کردستان با توجه به این‌که تاریخ گسترده کردستان در یک ریشه و با هم در پیوند است، در مورد تاریخ تمام مناطق کردنشین صحبت می‌شود مردمان این خطه از میهن اسلامی همواره در عرصه‌های مختلف عمران و آبادانی، استقلال و خودکفایی ایران‌زمین نقش بسزایی داشته‌اند.

به جرأت می‌توان گفت که مردمان این خطه از میهن اسلامی در طول تاریخ پرافتخار خویش همواره با تولید محصولات مختلف غذایی، البسه و سایر مایحتاج خویش یکی از مناطق غنی ایران زمین را به جهانیان معرفی کرده و هم‌اکنون نیز استان کردستان از لحاظ تولید محصولات غذایی و سایر مواد زیربنایی در کشور جایگاه والایی دارد.

با استقرار نظام شکوهمند اسلامی در ایران شاهد توجه ویژه مسئولان نظام جمهوری اسلامی به این خطه زرخیز بوده‌‌ایم تا جایی که مقام معظم رهبری در سفر پرخیر و برکتشان به استان کردستان از این استان به عنوانی استانی فرهنگی و با اصالت یاد کردند که در سایه رشادت‌ها و ایثارگری‌های زنان و مردان فداکارش همواره مایه فخر و مباهات ایرانیان بوده‌اند.

استان کردستان با جمعیتی در حدود یک میلیون و 500 هزار نفر، دارای جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی برخوردار بوده و شانزدهمین استان پُرجمعیت ایران است که از نظر محصول ناخالص داخلی بدون احتساب نفت رتبه 22 را در میان استان‌های کشور داراست.

39 درصد جمعیت این استان فعال اقتصادی بوده که 89 درصد از آنان شاغل‌اند و هنگامی که نرخ بیکاری 12.5 درصدی استان کردستان و نرخ بیکاری 10.4 درصدی کل کشور را در سال 87 با نرخ‌های 10.8 و 11.9 درصدی سال 88 مقایسه می‌کنیم، شاهد روند اشتغالزایی مناسبی در این استان در چند سال اخیر هستیم  که این مهم با فعالیت بیش از 29.6 درصد شاغلان کردستانی در بخش کشاورزی نشان دهنده جایگاه این حوزه در اقتصاد و شکوفایی این خطه از میهن اسلامی و توانمندی‌های بسیار کردستان برای رفع نیازهای کشور در عرصه تولیدات کشاورزی است.

ساختار طبیعی، آب و هوا و شرایط مناسب اقلیمی استان کردستان زمینه‌های رشد و توسعه کشاورزی را در منطقه فراهم نموده است به طوری که از 2.8 میلیون هکتار مساحت استان، 49.6 درصد آن را مراتع، 29 درصد اراضی کشاورزی و 11.4 درصد آن را جنگل‌های حفاظتی زاگرس تشکیل می‌دهد.

کردستان با داشتن منابع آب و خاک یکی از حاصلخیزترین استان‌های کشور محسوب می‌شود به طوری که این استان از لحاظ سطح زیر کشت محصولات کشاروزی رتبه پنجم کشوری را دارا بوده و از لحاظ سطح زیر کشت دیم نیز رتبه دوم کشوری را داراست.

سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان 744 هزار و  679 هکتار و  محصولات باغی نیز 36 هزار و 24 هکتار است  و  بیش از 110 هزار و 500 بهره‌بردار بخش کشاورزی نیز در این استان فعالیت دارند به طوری که در این استان در سال گذشته شاهد تولید بیش از  2میلیون و 170 هزار تن از محصولات مختلف کشاروزی و دامی بودیم و همچنان این روند با مکانیزاسیون مزارع کشاورزی در استان با روندی روبه رشد به پیش می‌رود.

* بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع کردستان دست نخورده باقی مانده‌اند

میزان تولید گندم کردستان در سال 90 بالغ بر 650 هزار تُن بود در حالی که 550 هزار تُن آن مازاد بر مصرف کشاورزان است و خوشبختانه ظرفیت سیلوهای ذخیره‌سازی گندم در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

هم‌اکنون 770 هزار تُن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در مقابل 400 هزار تُن تقاضای خرید در استان وجود دارد که در نتیجه 150 هزار تُن گندم به صورت خام و بدون هیچ گونه ارزش افزوده‌ای از استان خارج خواهد شد.

بنابراین اگر چه ذخیره‌سازی گندم گامی مؤثر در زمینه ایجاد ارزش افزوده این کالاست، اما همچنان به زیرساخت‌های بیشتری همچون کارخانجات آردسازی در این استان کشورمان نیازمندیم.

کردستان با تولید 900 هزار تُن گندم در سال گذشته، رتبه چهارم کشور را در تولید طلای زرد زراعی کسب کرده است اما جای نگرانی دارد که این سرمایه بدون ایجاد ارزش افزوده از استان خارج شود چرا که بسیاری دیگر از کالاهای کشورمان بدون ارزش افزوده مناسب از مرزها خارج می‌شوند.

بحث ارزش افزوده برای سنگ‌های قیمتی، طلا و سایر معادن کردستان نیز قابل تعمیم است این استان دارای منابع غنی معدنی است.

ارزش سنگ‌های تزیینی استخراج شده کردستان در سال 87 بالغ بر 74 میلیارد ریال بوده است. اگر بر روی این سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، فرآوری صورت می‌گرفت، این رقم 3 تا 7 برابر می‌گردید. اما این منابع بدون فرآوری از استان خارج گشته و صادر می‌شوند.

البته دلیل خام فروشی سنگ‌های قیمتی کردستان، تنها عدم وجود تکنولوژی فرآوری نیست بلکه بخشی از این امر به نحوه مالکیت و مدیریت معادن در استان باز می‌گردد.

در این میان، نقش سرمایه‌گذاری‌های خارجی بسیار بارز بوده و به هیچ وجه نمی‌توان نیازمندی کشور و استان کردستان را به سرمایه گذاری خارجی نادیده گرفت.

استان کردستان دارای ذخایر قابل توجه معدنی است و سنگ‌های تزئینی با تنوع فراوان در رنگ شاخص‌ترین ماده معدنی در سطح منطقه‌ای را تشکیل می‌دهند  و از جمله این ذخایر معدنی می‌توان به سنگ‌های تزئینی همچون مرمریت، مرمریت قرمز، گرانیت و تراورتن، عناصر ساختمانی همچون کوارتز، فلدسپات، میکا، دولومیت، فلورین، بریل، نمک آبی، عناصر فلزی همچون سنگ آهن، منگنز آنتیموان و ظرفیت کشف شده استان همچون مس، طلا و باریت اشاره کرد.

استان کردستان در حال حاضر دارای 140 معدن فعال در حال بهره‌برداری است که بیش از 4 و نیم میلیون تن مواد معدنی را سالیانه از معادن استان استخراج می‌کنند و برای یک هزار و 350 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

* بخش تجاری و بازرگانی

بخش بازرگانی داخلی و خارجی استان دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه است که در صورت بهره‌گیری از این فرصت‌های تجاری می توان به هدف توسعه پایدار بازرگانی خارجی و داخلی استان دست یافت.

ساختار و زیربناهای تجارت داخلی استان به دلیل برخورداری از شبکه توزیع مناسب عمده فروشی و خرده فروشی با وجود 30 هزار واحد صنفی در سطح استان که به شکل عمودی با هم دارای ارتباط و توان گردش کالا را در کوتاه‌ترین زمان دارند.

همچنین استان کردستان به دلیل وجود شبکه‌های ارتباطی مناسب جاده‌ای با سایر نقاط ایران و  به دلیل احداث در سال‌های اخیر و نوسازی خطوط ارتباطی از کیفیت بالائی برخوردار است.

از طرفی در بخش تجارت داخلی در سال‌های اخیر نهاد سازی و بستر سازی مطلوبی برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها فراهم شده است که از جمله می‌توان به  وجود سه بازارچه مرزی با حضور 12 هزار نفر تاجر و بازرگان محلی و تجارت مرزی حدود 5 میلیارد دلار در سال گذشته اشاره کرد که به دلیل وجود ساختار مناسب ظرفیت و کشش تبادل کالا در سطح کشور و استان عملکرد بسیار مطلوب و بالائی داشته است به طوری که بر اساس آمارهای گمرکی بازارچه های استان در سطح کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

از لحاظ تشکل‌های مردمی صادراتی در استان 13 تعاونی مرزنشین با حدود 282هزار نفر جمعیت مرزنشین و تشکل‌های رسمی صادراتی بازرگانی از سال 1314 تاسیس شده‌اند و برخورداری از اتاق‌های فعال و پویای بازرگانی، تعاون و صنعت دارای ساختار نیروی انسانی فرهیخته برای فعالیت در عرصه تجارت خارجی سبب شده گمرک استان نقشی ترانزیتی را برای انتقال و گردش کالا از کشورهای همسایه غربی همچون ترکیه، عراق، سوریه و لبنان به سایر استان‌های کشور را به عهده گیرد.

ارسلان ازهاری معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری و ظرفیت‌های بالقوه استان کردستان برای تبدیل شدن به استانی الگو در راستای تحقق این منویات عالمانه اظهار کرد: با توجه به سرمایه ملی و توانمندی‌های موجود در کشورمان سال ‌جاری از سوی مقام رهبری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد.

وی افزود: در سال جهاد اقتصادی سهمیه اشتغال استان کردستان در ابتدای سال گذشته 50 هزار و 380 فرصت شغلی بود که با تلاش مسئولان و پرداخت تسهیلات بانکی، بیش از 53 هزار فرصت شغلی در سطح استان ایجاد شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان در ادامه با اشاره به برنامه و سیاست‌های کاری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، تصریح کرد: امیدواریم امسال با توجه به فرصت‌های ایجاد شده در زمینه‌های تجارت داخلی و بازرگانی خارجی بتوانیم به تولیدات ملی در بخش صادرات و بازرگانی خارجی در استان دست یابیم.

ازهاری اضافه کرد: بیشترین فرصت‌های اشتغال ایجاد شده استان در سال گذشته در زمینه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی، سد سازی، مسکن مهر و طرح‌های ملی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان از توسعه بخش کشاورزی به عنوان ظرفیتی بالقوه و زمینه‌ساز  توسعه تولیدات داخلی و ملی یادکرد و افزود: سهم استان کردستان در پرداخت تسهیلات بانکی به طرح‌های کشاورزی در سال‌ گذشته  2هزار و 400 میلیارد ریال با بهره بانکی 7 درصد بود و برای اجرای طرح‌های کشاورزی در استان به ازای هر شغل در این بخش تا سقف 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی اعطا شد.

ازهاری افزود: حجم مبادلات خارجی استان کردستان در سال گذشته 5 میلیارد دلار شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای مختلف بود  و بیش از یک میلیارد دلار کالا نیز از طریق مرزهای کردستان به خارج از کشور در سال گذشته صادر شد.

* با حرکت در مسیر منویات رهبری اقتدار و عظمت کشور حفظ و تقویت می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال با نامگذاری یک هدف مهم، جهت‌گیری‌های آن سال را بر اساس سیاست‌های اصلی نظام و نیازهای واقعی کشور تعیین و تبیین می‌کنند که نامگذاری امسال از سوی ایشان در ادامه تدابیر معظم‌له در سال گذشته برای جهاد اقتصادی بود.

وی افزود: با این موضوع مهم نباید شعاری برخورد شود بلکه باید با بسیج همه امکانات و نیروها این شعار محقق و اجرایی شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی خاطرنشان کرد: تولید ملی از جمله مهم‌ترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که باید تمام مردم و مسئولان در رده‌های مختلف اجرایی به آن توجه جدی داشته و در سال جاری اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: هر کالای خارجی که وارد کشور می‌شود به نوبه خود تعدادی از اشتغال داخل را می‌گیرد و سبب رکود اقتصادی و واحدهــای تولیدی می‌شود که باید در این زمینه نیز فرهنگ‌سازی عمیقی صورت پذیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تاکید بر افزایش کیفیت و کمیت کالاهای داخلی گفت: وقتی از مردم می‌خواهیم که کالای ایرانی بخرند در مقابل باید کیفیت این نوع کالاها نیز در حد قابل قبول و به مقدار مورد نیاز در بازار وجود داشته باشد، زیرا تولید کالاهای بی‌کیفیت و یا کمبود اجناس مورد نیاز مردم، زمینه ورود کالاهای خارجی را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام حسینی‌شاهرودی افزود: مسئولان باید زمینه را برای افزایش تولید ملی با رعایت استانداردهای لازم و حفظ و افزایش کیفیت به منظور جلوگیری از خرید کالاهای نامرغوب خارجی فراهم کنند چرا که مردم منویات رهبری را باور دارند و پاسخ آن را با حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داده‌اند.

* مصرف تولیدات داخلی باید یک الزام قانونی و شرعی داشته باشد

روحانی اهل سنت کردستان و امام جمعه شهر موچش نیز با تأکید بر عزم همگانی برای تحقق منویات گهربار رهبری در سال جاری، گفت: مصرف تولیدات داخلی باید یک الزام قانونی و شرعی داشته باشد.

ماموستا اقبال بهمنی اظهار داشت: نامگذاری‌های مقام معظم رهبری برای هر سال تدبیری هدفمند بوده که باید ملت و مسئولان کلیه فعالیت‌‌ها و اقدامات‌شان را با این نام‌ گذاری تطبیق دهند.

امام جمعه موچش با تأکید بر تحقق منویات رهبری و همت همگانی برای رفع دغدغه‌های معظم‌له، گفت: تبعیت از منویات عالمانه رهبری همواره موجب عزت و سربلندی ایرانیان بوده است.

وی افزود: در طول عمر با برکت نظام مقدس اسلامی همواره شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده‌ایم و مردم مسلمان ایران امتحانات بسیاری را با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند.

وی افزود: از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شاهد توطئه‌ها و برنامه ریزی‌های شوم دشمنان اسلام برای ضربه‌زدن به نظام مقدس اسلامی در ایران بودیم که با درایت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و تبعیت مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی همه این توطئه‌ها نقش بر آب شد.

ماموستا بهمنی افزود: نامگذاری سال 91 شمسی به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نقشه راه رسیدن به سعادت مردم ایران اسلامی است و تلاش برای تحقق نامگذاری امسال حرکتی در تداوم سال جهاد اقتصادی به شمار می‌آید.

امام جمعه موچش تصریح کرد: منویات رهبر معظم انقلاب در دقایق آغازین سال جدید به عنوان سیاست‌های اصولی نظام و سرمشقی برای کسب عزت ایرانیان به شمار می‌آید و باید مورد توجه همگانی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در اوایل هر سال شمسی با پیش‌بینی دقیق و مدبرانه خویش و نام‌گذاری عالمانه آن سال همواره بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب نموده و تداوم این موفقیت نیز وظیفه همه اقشار مردم را تا پایان سال سنگین‌تر می کند.

ماموستا بهمنی افزود: معظم‌‌له همواره با بیان دغدغه‌‌هایشان در خصوص گسترش سرمایه‌‌گذاری و اشتغال در نقاط مختلف کشور در سنوات گذشته با نام‌گذاری سال‌های شمسی با عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف و جهاد اقتصادی و امسال نیز به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی همگان را برای گسترش اشتغال‌‌زایی در کشور فراخوانده‌‌اند.

امام جمعه موچش اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال جدید و انتظارات رهبری از مردم مسلمان ایران امید است با تکیه بر سرمایه‌های داخلی و منابع خدادادی در راستای استقلال و عزت روز افزون میهن اسلامیمان بکوشیم.

* بسترسازی فرهنگی مهم‌ترین نیاز  ارتقای تولید ملی است

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به نام‌گذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: بسترسازی فرهنگی مهم‌ترین نیاز برای ارتقای تولید ملی و اشتغال‌زایی در استان کردستان و سایر نقاط کشور است.

جهانشیر امینی افزود: منویات گهربار مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) همواره روشنگر راه همه ایرانیان برای رسیدن به قله‌های عظیم اقتدار و شکوفایی بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: معظم‌ له همواره با بیان دغدغه ‌هایشان در خصوص گسترش سرمایه‌ گذاری و اشتغال درنقاط مختلف کشور در سنوات گذشته با نام‌گذاری سال‌های شمسی با عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف و جهاد اقتصادی و امسال نیز به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی همگان را برای گسترش اشتغال‌‌زایی در کشور فراخوانده‌‌اند.

رئیس دانشگاه کردستان از بیکاری به عنوان یکی از معضل‌های بزرگ فرهنگی و اجتماعی در جامعه نام برد و افزود: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با مشارکت و احساس مسئولیت همگانی میسر خواهد بود و در این راه نیز باید بسترهای فرهنگی فراهم شود.

امینی از ایجاد روحیه خودباوری و اطمینان‌بخشی به مصرف‌کنندگان در کشور نسبت به استفاده از تولیدات داخلی به عنوان مهم‌ترین نیاز برای ارتقای تولید ملی و اشتغال‌زایی در استان کردستان و سایر نقاط کشور یاد کرد.

وی افزود: در بسیاری موارد به دلیل تبلیغات گسترده رسانه‌های خارجی و کم‌کاری صنایع، مراکز تولیدی و ضعف در امر تبلیغات شاهد استفاده گسترده عموم مردم جامعه از یک کالای خارجی هستیم که دارای کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به کالای تولید داخل است.

رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: باید این مهم در بین مردم نهادینه شود که با مصرف کالای داخلی و بهره‌مندی درست و اصولی از سرمایه‌های کشور می‌توان اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه کشور را فراهم آورد.

امینی تصریح کرد: مصرف کالا و تولیدات داخلی باید به یک الزام قانونی و شرعی تبدیل شود چرا که با مراجعه به تاریخ پرافتخار ایران اسلامی همواره علما و مراجع بزرگ دینی با رهبری‌های عالمانه خویش و تحریم کالاهای خارجی دست بیگانگان را از ثروت و سرمایه‌های ایران اسلامی کوتاه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار داشت: علاوه بر فراهم کردن بسترهای فرهنگی و تقویت روحیه خودباوری در جامعه می‌توان با گسترش آموزش‌های مهارتی و تربیت تکنسین‌ها و آموزش تخصصی شاغلان عرصه‌های مختلف تولیدی و صنعتی گامی بزرگ را برای ارتقای کیفی تولیدات داخلی برداشت.

وی افزود: در این راستا نقش نخبگان دانشگاهی و مراکز آموزش عالی به عنوان پایگاه‌های اصلی تولید فکر و اندیشه و ارائه ایده‌های نوین می‌تواند بسیار روشن باشد.

امینی خاطرنشان کرد: دانشگاه کردستان در طی چند سال اخیر با ایجاد مرکز رشد دانشگاهی اقدام به ارائه ایده و حمایت فکری از صنایع و کارخانجات استان نموده و هم‌اکنون 20 شرکت در سطح استان از ایده‌های نخبگان علمی این مرکز رشد برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت هایشان بهره‌ می‌گیرند.

وی اعلام کرد: در طول این مدت 7 شرکت استان نیز اقدام به عملی کردن ایده‌های علمی این مرکز رشد و تولید کالا و عرضه آن به بازار مصرف نموده‌اند.

امینی افزود: استان کردستان دارای توانمندی‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف صنعتی و معدنی بوده و با حمایت از سرمایه‌های بسیار بالای نیروی انسانی و ذخایر خدادادی می‌توان زمینه‌های کاهش بیکاری در استان را فراهم آورد.

در پایان می‌توان گفت که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر مطالبات دینی و برخوردار از هویت فرهنگی است و در تمام شئون نظام باید توجه به پیوست فرهنگی به عنوان یک اصل مهم و دارای اولویت مدنظر قرار بگیرد چرا که هرگونه پیشرفت و توسعه‌ای در بخش‌های مختلف نیازمند پیوستی فرهنگی است و فاصله گرفتن از مبانی فرهنگی و هویتی بدترین آسیب‌ها را به دنبال خواهد داشت.

توجه به پیوست فرهنگی در مقوله‌های مختلف امری اجتناب‌ناپذیر است و رابطه تولید صنعتی و اقتصادی با فرهنگ رابطه‌ای متقابل است چرا که نوع فرهنگ حاکم بر جامعه بر نوع تولیدات و بالعکس نوع تولیدات در شکل گیری فرهنگ جامعه تاثیر گذار بوده و در این میان نیز استان کردستان و مردم فرهنگی این استان در طول تاریخ چندین هزار ساله خویش و قدم نهادن در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی این مهم را به جهانیان نشان داده‌اند.

تجربیات تلخ گذشته به ویژه تاریخ معاصر ایران اسلامی به همگان ثابت کرده‌ است که اگر پیوست فرهنگی و اخلاق در تولیدات مورد غفلت قرار گیرد تمام این تولیدات در خدمت فرهنگ غربی و مغایر با اهداف و آرمان‌های اسلام و نظام اسلامی قرار گرفته، فرهنگ عمومی را بر اساس مبانی غیراخلاقی شکل داده و ذائقه مردم از فرهنگ اخلاق‌مداری به فرهنگ مبتذل و مادی سوق داده خواهد شد لذا استقلال فرهنگی و استقلال تولیدی و اقتصادی لازم و ملزوم و مکمل همدیگر بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

امید است در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شاهد بهره‌مندی از همه توانمندی‌های کشور در عرصه‌های مختلف و تجربیات ارزنده اقوام ایرانی در راستای استقلال همه جانبه و خودکفایی در تولید همه نیازمندی‌های ایران اسلامی باشیم.

..................................

گزارش از خبات ساعدی

...................................

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول