اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان:

جنوب کرمان در تولید بذر گندم خودکفا شده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان در تولید بذر گندم برای نخستین بار به خودکفایی رسیده است.

جنوب کرمان در تولید بذر گندم خودکفا شده است

مجید درینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: واردات بذر گندم از سایر استان‌ها از معضلات جنوب کرمان بود که با برنامه‌ریزی توانستیم به تحقق خودکفایی آن در این منطقه برای نخستین بار دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه محصول گندم تولیدی جنوب کرمان در سال زراعی 89 کیفیت بالایی در کشور داشته است، افزود: تولید بذر گندم در سال گذشته 4 هزار و 916 تن است.

درینی تصریح کرد: میزان تولیدات گیاهی «باغی و زراعی» در سال 90، حدود 3 میلیون و 626 هزار و 375 تن بوده است.

این مسئول ابراز داشت: همچنین طی سال گذشته در 39 هزار و 102 هکتار مبارزه با سن گندم صورت گرفته در حالی که این میزان در دو سال قبل از آن 29 هزار و 71 هکتار بوده است.

وی بیان داشت: با توجه به استمرار بحران خشکسالی و تبخیر و تعرق بالا در منطقه علاوه بر آثار زیان‌بار روش‌های متداول خاک‌ورزی بر ساختار خاک در بلندمدت، توسعه عملیات خاک‌ورزی با استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورزی حفاظتی و فناوری روز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

درینی گفت: این طرح به منظور ارتقای حاصلخیزی خاک‌ها، عملیات ماشینی، کاهش تردد، مصرف سوخت و انرژی و میزان فرسایش آبی، بادی اراضی و پایداری در تولید محصولات کشاورزی صورت گرفته است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه در سال 90 در 21 هزار و 860 هکتار خاک‌ورزی حفاظتی انجام گرفته، عنوان کرد: این امر در حالی است که در سال 90 نسبت به سال 88 رشدی معادل 43 برابری در این زمینه محقق شده است.

وی اذعان داشت: در بخش زیربنایی «آب، خاک و صنایع» نیز مطالعات وسیعی صورت گرفته که منجر به رشد پنج برابری اعتبارات این بخش در جنوب کرمان شده در حالی که در کشور دو برابر شده است.

درینی مساحت مطالعات طرح‌های آب و خاک را در سال 90 در 15 هزار هکتار ذکر و خاطرنشان کرد: این امر سبب کسب مقام نخست رشد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری میان 32 سازمان در کشور شده است.

این مسئول متذکر شد: تا پایان آذرماه سال گذشته 6 هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و 7 هزار هکتار نیز در دستور کار قرار داشت.

انتهای پیام/ن20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول