اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

آب، هوا و زندگی سه مؤلفه مفقوده در آبادان

خبرگزاری فارس: اینجا آبادان است، شهر مقاومت و ایثار، شهر پاکی و رشادت و شهر گمشده در نیمکره نقشه روزگار!

آب، هوا و زندگی سه مؤلفه مفقوده در آبادان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هشت سال درگیری و آوارگی‌ها را در جنگ تحمل کردند، سختی و مشقت‌ها بسیاری را به جان و تن خریدند به طوری‌که تا به امروز فراموش کردن آن مصیبت‌ها برایشان هضم نشده و آنها را تا ناکجاآباد زندگی کشانده است.

زندگی برایشان نه به معنای عامه بلکه به معنایی فراتر از خاص است، زندگی بدون داشتن هوایی معمول و حداقل آبی مطلوب!

هنوز طعم شور آب در زیر زبان‌هایشان زندگی را برایشان بامزه می‌کند و دلخوشند به همین بانمکی‌هایی که از شهد زبانشان جاری‌ست؛ هر روز و هر ساعت و هر دقیقه!

طعم زندگی را چه آنهایی که سالیان سال تجربه کرده و چه آنهایی که به تازگی قدم در این عرصه گذاشته‌اند، نچشیده‌اند؛ تا به حال این بوده قسمتی که هیچ‌گاه خودش آنها را ورق نزده، نمی‌زند و نخواهد زد!

آب را که آسان‌ترین تعریف آن "مایه حیات" است بدون دستگاه‌های بلند و بالای تصفیه و اغلب اوقات با مخزن و بشکه‌های چند لیتری نچشیده و این است سهم طلایه‌داران آب و خاک!

به وفور شنیده‌ام از بزرگ‌ترها که "زندگی کردن هم از یادمان رفته" و به راستی امروز در این نقطه همین است؛ فقط همین!

تا بوده و چشم دیده و نفس رمیده، خاک بر قد و قامتان استتار بوده و راه گریزمان را سد کرده است؛ راهی که از هر طرف باز هم به بن‌بست سکوت مسدود می‌شود؛ راهی بی‌بازگشت و بی‌بازگشت‌تر!

خاکی که چون سمی مهلک عرض اندام می‌کند در جان و تن و روح و روانمان؛ و باید آن را پذیرا باشیم چون گلوله‌های بی‌شماری که در هشت سال آوارگی‌ ما را پذیرا بودند؛ بدون کم و کاست!

دلمان نه به آب خوش است و نه به هوا؛ و این است زندگی غلطیده در سکوت مردمی که فریادهایشان روزی بر تن دشمن داخلی و خارجی لرزه می‌انداخت... آیا امروز هم این صداهای منقطع و آمیخته با سرفه‌های مکرر ناشی از دود و دم پالایشگاه و خاک مهلک‌تر از سم کشور همسایه و برادر دینی و مسلمانمان می‌تواند پاسخگو باشد؟

چند روزی است دوباره آب شوری که حتی با استحمام هم چشمان را می‌سوزاند، جاری در رگ‌ها و شریان‌های خانه‌های شهرم است... دود پالایشگاه خوش‌رو و عظیم‌الجثه که بوی بد فاضلاب را با خود به همراه دارد بر مشام خوش‌نواز بهاری، شدتی مضاعف بخشید و علاوه بر روح و روان شهروندان، دل مسافران و مهمانان نوروزی را نیز با خود به کجاها که نبرد!

به هر حال این نخستین و آخرین باری نیست که می‌نویسیم و می‌گوییم و با سکوت‌مان فریاد می‌کشیم... آب، هوا و زندگی، سه مؤلفه‌ا‌ی مفقوده هستند در این شهر؛ و نه امروز و به ظاهر نه هیچ روز دیگری نمی‌توان آنها را به شکل واقعی یافت!

این است قصه تلخ آبادانی‌های زجرکشیده و چشیده تلخ و شیرین روزگار... اینجا آبادان است، شهر مقاومت و ایثار، شهر پاکی و رشادت و شهر گمشده در نیمکره نقشه روزگار!

آبادانی که آبادانی را سال‌هاست بوسیده و کنار گذاشته و امید دارد به تهی بودن توهمات دیروز و امروزش!

اینجا آبادان که نه؛ کاش آبادان بود!

__________________

یادداشت از مریم خبازی

__________________

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول