اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از موج جدید گرد و غبار به خوزستان

گرد و غبار عیدی نوروز به آبادانی‌ها / آلودگی 52 برابر حدمجاز

خبرگزاری فارس: با اینکه تنها دو روز به نوروز مانده، نوروز عیدی خود، گرد و غبار را بار دیگر به مردم جنوب به‌ویژه خرمشهر و آبادانی‌ها هدیه داد.

گرد و غبار عیدی نوروز به آبادانی‌ها / آلودگی 52 برابر حدمجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، گرد و غبار در این روزهای اخیر پایان سال شدت بیشتری پیدا کرده تا جایی که حتی چشم چشم را نمی‌بیند.

تنها راه چاره، بستن درب و پنجره‌ها و نشستن در خانه بوده و این امر در روزهای آخر سال با وجود باز بودن برخی ادارات و لزوم حضور در محل کار همچنین خرید شب عید و خانه‌تکانی‌های مرسوم، غیرممکن و محال است.

با اینکه دیگر صدای وزش باد به گوش نمی‌رسد، اما ذرات آلوده این خاک  اجازه دیدن و گفتن را از چشم و زبان هر شهروندی ربوده و گویی تا پایان تعطیلات نوروز آنها را همراهی می‌کند.

در این روزها عید در مناطق جنوب کمرنگ شده و حال و هوای خود را از دست داده و ما نمی‌دانیم تا کی باید تحمل کنیم این همه مشقت جنوبی‌ بودن را...

تا بود بمب و شیمیایی و خمپاره بود و امروز تا هست خاک است و گرد و غبار و آلودگی!

در این روزها، صدای انفجار ریه‌های فرزندان دیارمان تفاوت زیادی با خمپاره‌های ریخته بر سرمان توسط دشمن بیگانه در جنگ تحمیلی ندارد و ما خوزستانی‌ها هر روز بیش از پیش شاهد این نامروتی بی‌مثال روزگاریم!

ما می‌خواهیم که این‌بار به واقع چشمان باز شود و نظاره‌گر باشند این همه مه‌آلودگی ناپاک را... مهی که سالیان سال قطرات شبنم بیشتر از حد مجازش جانمان را تا حد مرگ رسانده و ما خسته‌ایم از این مرده و زنده شدن‌های ناتمام...

امسال نیز زودتر از هر سال عیدیمان را گرفتیم؛ نوستالژی تکراری و پربرکتی که به ما هدیه شده و هر سال با رنگ و لعاب بیشتری آن را کادوپیچ می‌کنند!

می‌دانیم که همراهمان است تا پایان خوشی‌ و ناخوشی‌ها و به همین رسم است که می‌گوییم: هر چه از دوست رسد نکوست!

به جرأت می‌توان گفت؛ امروز در خوزستان بهترین روز است برای مردن!!

* تداوم غلظت گرد و غبار تا پایان امروز

رئیس اداره هواشناسی آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان عنوان کرد: به دنبال نفوذ زبانه کم‌فشار از سمت مرزهای غربی به سوی استان خوزستان و همچنین ایجاد تغییرات قابل ملاحظه فشار در سطح زمین و پیرو اطلاعیه روز پنج‌شنبه با وزش بادهای شدید در استان خوزستان مواجه بوده که این امر باعث برخاستن و تشکیل گرد و خاک بر روی تمام کشور عراق شده است.

وی ادامه داد: متعاقباً آن توده هوای آلوده از عصر دیروز در استان خوزستان مشاهده شده است.

سعید ابراهیمیان خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی و غلظت توده هوای مذکور، انتظار تداوم وضعیت فعلی حداقل تا بعدازظهر امروز وجود دارد.

این مسئول همچنین با اشاره به دمای هوای منطقه اضافه کرد: در 24 ساعت گذشته بیشترین میزان دمای هوای منطقه حداکثر 23 و حداقل 9 درجه سانتیگراد بوده است.

رئیس اداره هواشناسی آبادان تصریح کرد: دمای هوای فعلی آبادان 9 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به روز گذشته 10 درجه کاهش داشته است.

ابراهیمیان ادامه داد: همچنین بیشترین میزان دمای هوای منطقه حداکثر 28 و حداقل 13 درصد بوده است. همچنین رطوبت حاکم بر منطقه هم‌اکنون 15 درصد است.

* آلودگی گرد و غبار در آبادان 52 برابر حدمجاز

رئیس اداره محیط زیست آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در خصوص میزان گرد و غبار وارد شده بر منطقه تصریح کرد: میزان گرد و غبار تا ساعت هشت صبح امروز 7 هزار و 600 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

وی افزود: بنا به تحقیقات صورت گرفته و ارزیابی شده آلودگی گرد و غبار در این منطقه 52 برابر حدمجاز عنوان شده است.

سیداحمد موسوی‌آزاد تصریح کرد: به لحاظ وزش باد روزهای اخیر، گرد و غبار از دل صحراهای عراق و عربستان به سوی این منطقه وارد شده است.

وی ادامه داد: غلظت گرد و غبار تا پایان روز دوشنبه تداوم داشته و از سه‌شنبه رو به کاهش می‌رود.

"چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید". دیگر نمی‌توان با چشمان بسته به راهی پرفراز و نشیب گام برداشت زیرا نه صدایی مانده و نه ندایی!!

"تنها صداست که می‌ماند". پس صدایت را به ندایی کارآمد منور کن و بگذار تا دیگران نیز از آن بهره برند.

نگاه و ندا هر دو در کنار هم ماندنی‌ست پس دریاب مردم روزهای سخت خطه‌ای که چون روزهای هشت ساله دفاع مقدس همچنان در حال جان دادند!

و این روزها تا به کی ادامه دارد...

============

گزارش از مریم خبازی

==========

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول