اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان تأکید کرد

ضرورت فراهم شدن بسترهای توسعه فرهنگ صنعتی برای حمایت از تولید داخلی

خبرگزاری فارس: نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان گفت: در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی، باید بسترهای اولیه توسعه فرهنگ صنعتی در کشور فراهم شود.

ضرورت فراهم شدن بسترهای توسعه فرهنگ صنعتی برای حمایت از تولید داخلی

احمد اثنی‌عشری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: اعلام سال 1391 از سوی مقام رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، و سال‌های گذشته با شعار جهاد اقتصادی و قبل از آن کار مضاعف، همت مضاعف همه نشان‌دهنده دغدغه‌های ایشان در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: اگر موتور محرکه اقتصاد یعنی تولید، فزونی یابد، رشد اجتماعی سریع‌تر شکل می‌گیرد.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان تصریح کرد: ارتقای تولید ملی در گرو توسعه صنعتی بوده و این یک واقعیت است که با عنایت به شرایط نامساعد اشتغال، تورم دو رقمی، پائین بودن درآمد سرانه، رشد افسار گسیخته نقدینگی، پائین بودن ارزش افزوده در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی چاره‌ای جز جهاد اقتصادی و تلاش عمومی برای توسعه صنعتی و ارتقای تولید ملی و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌های ایرانی و جذب آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در خراسان‌رضوی به برکت وجود مضجع شریف هشتمین خورشید ولایت و امامت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) و آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از موقوفات در اختیار و نیز مدیریت اندیشمند اقدامات زیربنایی و اساسی در سال‌های متمادی در سرمایه‌گذاری صنعتی استان عملیاتی شد.

اثنی‌عشری افزود: در خراسان‌رضوی و حتی کشور آثار سرمایه‌گذاری‌ها در واحدهای صنعتی مشهود است و اینک سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی ضمن ایجاد اشتغال در خدمت هم‌وطنان و زائرین و مجاورین آن حضرت است.

وی تأکید کرد: در همین راستا انتظار می‌رود مدیریت سازمان اقتصادی با الهام از رهنمودهای مقام رهبری، راهبردهای اساسی خود را برای تحقق این شعار طراحی و تدوین کند و ضمن پایش مداوم آن گزارش عملکرد مطلوبی را در پایان سال ارائه نماید.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در 16 کشور موفق جهان، مسیر به سوی صنعتی شدن راه توفیق و نجات آنان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه امروز فقر حاکم در کشور از دو عامل اساسی یعنی فقدان پویایی تولید و توزیع نامناسب درآمد و ثروت در جامعه تأثیر گرفته است، افزود: این پدیده به ویژه از نبود تحرک تولید در گذشته رنج برده است.

اثنی‌عشری خاطرنشان کرد: در اقتصاد جهانی طی سه دهه گذشته حجم تجارت فراتر از رشد تولیدات جهانی افزایش داشته است این در حالی است که میزان صادرات غیر نفتی ایران به قیمت‌های ثابت تغییر چندانی نیافته است.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان گفت: علاوه بر آن ارزش افزوده فعالیت‌ها و نیز بهره‌وری نیروی انسانی و سرمایه مطلوب نیست و پائین بودن سطح بهره‌وری ناشی از اندک بودن محصول ملی در مقایسه با ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود منابع انسانی، طبیعی و اجتماعی است.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان تأکید کرد: در همین راستا محصول به دست آمده نسبت به هر یک از نهادهای تولید رضایت‌بخش نیست.

وی ادامه داد: امروز واحدهای صنعتی به طور میانگین با 30 درصد ظرفیت فعالیت دارند و 70 درصد ظرفیت تولیدی کارخانه‌ها بدون استفاده مانده است.

اثنی‌عشری گفت: در راستای توسعه فرهنگ صنعتی و بارور کردن تعهد ملی به خرید کالای ایرانی تکالیف زیاد است.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان گفت: خرید کالای ایرانی به عنوان یک تعهد ملی باید مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که در شرایط سخت تحریم اقتصادی، محروم از مواد اولیه و تکنولوژی هستند باید با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند که توان مقابله با این رقابت مستلزم حمایت مردمی و دولتی است، هر چند تولیدکنندگان نیز باید تمام تلاش خود را برای تولید کالا با کیفیت مناسب به کار گیرند.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان افزود: در این راستا باید محدود تولیدکنندگانی که با ارائه محصولات نامرغوب، آبرو و حیثیت تولیدکننده غیور و فهیم ایرانی را خدشه‌دار می‌کنند از سوی سازمان استاندارد شناسایی و از ادامه کار آنان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مصرف‌کننده ایرانی باید بداند با خرید کالای ایرانی به توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: ایجاد هر فرصت شغلی زمینه را برای کاهش بیکاری و عوارض ناشی از آن، که بزهکاری‌ است، فراهم می‌کند.

اثنی‌عشری مقوله سرمایه‌گذاری و حمایت از آن را بخش دیگری از پیام مقام رهبری دانست و اظهار کرد: بدیهی است سرمایه‌های سرگردان در جامعه سیال بوده و به سمت و سویی می‌رود که کمترین ریسک‌پذیری را داشته باشد.

وی تأکید کرد: تا زمانی که فعالیت‌‌های واسطه‌گری و دلالی کم ریسک‌ترین باشد نباید توقع داشت مسیر سرمایه‌گذاری اصلاح گردد.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان گفت: امروز در کشور ما فعالیت‌های اقتصادی شفاف در مقایسه با فعالیت‌های زیرزمینی ریسک بالا و درآمد کمی دارد.

وی افزود: طبیعی است که سرمایه‌گذار به دنبال سود سرمایه‌گذاری خود است و سودجویی هیچ منافاتی با رفتار انسان اقتصادی ندارد.

اثنی‌عشری خاطرنشان کرد: هیچ انسانی وجود ندارد که زیان جو باشد فقط انتظار می‌تواند آن باشد که سودجویی مشروع و قانونی باشد.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان گفت: جامعه، دولت و حاکمیت باید بستری را ایجاد کند که سرمایه‌گذار در راستای منافع ملی، سرمایه خود را صرف کند.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان ادامه داد: اصلی در اقتصاد وجود دارد که اگر انسان‌ها آزادی داد و ستد داشته باشند تولید ثروت در جامعه افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت‌مردان به خصوصی‌سازی نیز باید بهبود یابد، گفت: برخی جریانات خصوصی‌سازی را که در راستای اصل 44 قانون اساسی بوده و اقدامی قانونی است با سوءنیت نگریسته و با جریان انداختن اتفاقات منفی و فضاسازی‌های نگران‌کننده در افکار عمومی تردید ایجاد می‌کنند.

اثنی‌عشری با بیان اینکه این یک برداشت سنتی از اقتصاد است که اگر کسی سود ببرد، دیگری زیان می‌بیند، افزود: این نظریه را اقتصاد مدرن رد می‌کند چون اگر افراد در چارچوب معین و سلامت فعالیت کنند کسی ضرر نمی‌کند.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول