اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و داستان‌نویس اصفهانی:

ساماندهی جشنواره‌های ادبی نیازمند تدوین دکترای فرهنگی کشور است

خبرگزاری فارس: یک نویسنده و داستان‌نویس اصفهانی گفت: تا زمانی‌که دکترای فرهنگی کشور ما تدوین نشود، ساز و کارهای بهینه‌سازی، ساماندهی و هدفمندی جشنواره‌های ادبی تدوین و تنظیم نمی‌شود.

ساماندهی جشنواره‌های ادبی نیازمند تدوین دکترای فرهنگی کشور است

شهره رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: اگر نویسنده‎ای بتواند داستانش را به شکلی بومی بنویسد،‌ می‎تواند حرفی نو برای همه جهانیان داشته باشد و اگر ما نتوانیم این امر مهم را به ثمر برسانیم، پیشرفتی را تجربه نمی‎کنیم.

وی افزود: قصه‌نویسان ما باید اصالت هنر خود را حفظ کنند، به عنوان مثال در کشور ترکیه، ‌رمان‌نویس این کشور موفق شده است جایزه نوبل را برای نگارش کتاب بومی خود‌ کسب کند.

این نویسنده و داستان‌نویس اصفهانی در ادامه بیان داشت: اگر ادبیات پربار شود، بسیاری به اینکه این اثر در چه منطقه جغرافیایی وجود دارد، توجه نمی‎کنند و تنها به قلم است که نگاه می‎اندازند.

وی اضافه کرد: بیشتر مخاطبان در حوزه شعر و ادبیات ما حول یک محور هستند و شعر و ادبیات نسبت به گذشته جایگاهش کم‌رنگ شده است.

رضایی با اشاره به اینکه یکی از آفت‎های دوره معاصر کم شدن مخاطب است، گفت: سایه سنگین دیجیتال و دنیای مجازی بر ادبیات سنگینی می‎کند و کسانی که در این حوزه‎ها کار می‎کنند، برای دور شدن از این آفت باید مخاطب‌محوری را در نظر داشته باشند، زیرا جنسی که خوب باشد مشتری خود را دارد.

وی ادامه داد: سرآمد ادبیات ما محمود دولت‌آبادی است که در جشنواره بوکر، حتی به مرحله نهایی راه پیدا نکرد و باید دید این جشنواره‎ها تا چه اندازه در جهانی شدن آثار کشور ما تأثیرگذار است.

نویسنده و داستان‌نویس اصفهانی گفت: پراکندگی و کم هدفی یا تکراری شدن اهداف و ساختار جشنواره‎ها طبیعی است و ما انتظار معجزه از برگزاری جشنواره را نباید داشته باشیم، زیرا تا زمانی‌ که دکترای فرهنگی کشور ما تدوین نشود، ساز و کارهای بهینه‌سازی، ساماندهی و هدفمندی جشنواره‌های ادبی تدوین و تنظیم نمی‌شود.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول